0

چطور کسب و کار مجازی داشته باشیم

چطور کسب و کار مجازی داشته باشیم

کسب و کار مجازی یا اینترنتی به مشاغلی می‌گویند که فرد به طور مستقل بتواند از طریق اینترنت درآمدزایی کند. در واقع به این معنی است که فرد صاحب شغل خودش است و کارش را در بستر اینترنت انجام می‌دهد.

با توجه به اینکه دنیا به سمت تکنولوژی و دیجیتالی شدن پیش می‌رود، پس کسب و کارهای سنتی یا منسوخ می‌شوند و یا همراه با بستری در اینترنت به مردم عرضه می‌شوند. پس دنیای دیجیتال و اینترنت جزء جدایی‌ناپذیر بشر خواهد شد، همانطور که تا کنون، اینترنت به یک نیاز اساسی افراد تبدیل شده است.

حال برای اینکه از این قافله تکنولوژی عقب نمانیم، بهتر است ما نیز برای خود، کسب و کار مجازی داشته باشیم. نگران تمام شدن ظرفیت مشاغل اینترنتی نباشید؛ چرا که روز به روز به تعداد کاربران اینترنت و مصرف‌کنندگان خدمات اینترنتی اضافه می‌شود.

ما در این مقاله قدم به قدم توضیح می‌دهیم که چطور کسب و کار مجازی داشته باشید و به دنیای مشاغل اینترنتی بپیوندید.

انواع مشاغل اینترنتی

در ابتدا بهتر است با انواع مشاغلی که در بستر اینترنت موجود است آشنا شویم و سپس، مراحل بعد را یک به یک طی کنیم.

فروش کالا

شغلی که به وفور در اینترنت مشاهده کرده‌اید. فروش محصولی توسط تولیدکننده آن و یا به واسطه افراد دیگر با راه‌اندازی سایت‌های فروش که تا کنون همه افراد کم و بیش از آنها خرید انجام داده‌اند.

ارائه خدمات

مثل سایت‌های فروش هاست و دامین که خدمات آنها را ارائه می‌دهند و یا سایت‌هایی که برای تعمیرات موبایل، لوازم خانگی، دکوراسیون منزل و… طراحی شده‌اند. افراد با مراجعه به این سایت‌ها هم از خدمات مشاوره بهره‌مند می‌شوند و هم در صورت نیاز از تخصص یک کارشناس استفاده می‌کنند.

تولید محتوا

بخش تولید محتوا شامل سه دسته کلی می‌شود:

1- تولید محتوای آموزشی بر اساس تخصصی که دارید و فروش آنها در سایت‌ها

2- تولید محتوای اینترنتی (مقالات، بنرها، پوسترها و…) برای سایت‌های دیگران و دریافت هزینه برای آن

3- تولید محتوا برای سایت خود و کسب درآمد به وسیله ترافیکی که در سایت کسب می‌کنید. به این ترتیب تبلیغاتی که در سایت، قرار داده‌اید بازدید زیادی می‌خورند و شما به درآمد خوبی می‌رسید.

مراحل راه‌اندازی کسب و کار مجازی

مراحل راه‌اندازی کسب و کار مجازی

همیشه قدم اول در پی‌ریزی یک کسب و کار داشتن ایده مناسب و قدم برداشتن در راستای اجرایی کردن آن است. پس مقدمه شروع کار، داشتن ایده قابل اجراست.

شما یا دارای ایده بکری هستید که تا کنون اجرایی نشده و از عملی شدن آن مطمئن هستید، مانند راه‌اندازی اولین تاکسی اینترنتی، که اگر اجرایی شود قطعاً درآمد بالایی دارد. یا ایده شما جزء کارهای موجود در بازار است که با توجه به نیازسنجی بازار، راه‌اندازی آن سودآور خواهد بود، و یا ایده‌ای در ذهن ندارید، که در این صورت نیز نگران نباشید، سایت پویان ایده در کنار شماست و با مشاوره‌های کارشناسان و متخصصان، بهترین ایده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حالا زمان آن رسیده که مراحل را یک به یک طی کنیم:

توانایی‌های خود را شناسایی کنید.

اول بهتر است ببینیم که ما دارای چه توانایی‌هایی هستیم. طراحی سایت، ساخت اپلیکیشن، کار با نرم‌افزارهای طراحی مانند فتوشاپ و یا فن بیان قوی. این توانایی‌ها محدودیتی ندارند و هرکس نقطه قوت استعداد خود را بداند، می‌تواند در راستای همان کارش را آغاز کند.

زمانی که استعداد خود را شناسایی کردید و شغل مناسب آن را یافتید، کمی تحقیق کنید تا ابزارهای دیگر لازم برای آن شغل را پیدا کنید. به طور مثال قصد طراحی سایت را دارید، پس بهتر است از دانش فتوشاپ هم بهره‌مند باشید تا برای طراحی عکس‌ها به مشکلی برنخورید.

افرادی در این راه موفق هستند که مهارت‌های مورد نیاز را به خوبی شناسایی کنند و با کمی صبر و حوصله و علم‌آموزی، آنها را درون خود تقویت کنند. به این ترتیب فرد مستقلی خواهید شد و برای رفع نواقص شغل خود، نیازمند کمک کسی نخواهید بود.

قصد فعالیت در چه حوزه کاری دارید؟

شاید شما توانایی عملی کردن چند کار را داشته باشید، در این صورت بحث انتخاب پیش می‌آید. برای انتخاب بهترین شغل، کافیست کمی در اینترنت جستجو کنید تا متوجه شوید که بازدید کدام یک بیشتر و بازار کدام یک داغ‌تر است. در این راستا از ابزارهایی مانند google trends هم می‌توانید بهره ببرید.

رقبای خود را بشناسید!

شاید زمانی که نام تحقیق آورده می‌شود تصور کنید که کار سختی در پیش دارید؛ اما این‌گونه نیست. پیشرفت حوزه دیجیتال همه چیز را برای شما ساده کرده است.

علم به این موضوع که رقبای شما از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنند و چقدر بازدید دارند، به شما در راه‌اندازی یک کسب و کار مجازی که توانایی رقابت با آنها را داشته باشد، کمک می‌کند.

برای اینکه تعداد بازدید سایت را بفهمید، می‌توانید از سایت‌های آنالیز رتبه سایت مانند Similar web استفاده کنید. سپس تاریخ تأسیس سایت را ببینید و روند پیشرفت آن را بررسی کنید. به محتوای داخل سایت سری بزنید و به نحوه چیدمان و تبلیغات آن دقت کنید.

با همین چند کار ساده خود را برای ورود به بازار رقابت آماده می‌کنید.

طراحی سایت صفر تا صد با خودتان باشد.

حالا که مراحل تئوری شروع کار را گذراندید،‌ زمان عملی کردن آن است. برای طراحی سایت در ابتدا به هاست و دامین احتیاج دارید. دامین نامی است که بر اساس حوزه کاری برای سایت خود انتخاب می‌کنید، اما هاست را باید از سایت‌های ارائه‌دهنده آن تهیه کنید. برای انتخاب شرکت مناسب توجه به سرعت مناسب هاست، کیفیت ارائه آن و در دسترس بودن همیشگی آن از ضروریات است.

در مرحله بعد به سراغ طراحی سایت می‌رویم که پیشنهاد ما به شما استفاده از وردپرس است. یک سیستم سایت‌ساز محبوب که رایگان است و کار با آن به سادگی امکان‌پذیر می‌باشد. وردپرس دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد، می‌توانید برای سایت خود وبلاگ قرار دهید، فروشگاه اینترنتی داشته باشید و حتی برای آن درگاه پرداخت قرار دهید.

اینکه تأکید می‌کنیم خودتان سایت را طراحی کنید، به این علت است که هر بار برای بروزرسانی سایت متحمل پرداخت هزینه نشوید، در این صورت،‌ به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید.

ترافیک سایت را بالا ببرید.

اشتباه نکنید! برای افرایش بازدید و ترافیک سایت خود، حتماً نیاز به پرداخت هزینه برای تبلیغات نیست. البته این هم یک روش است ولی برای شروع کار کافیست سئو سایت خود را بهینه کنید تا به صورت اتوماتیک به صفحه اول گوگل منتقل شده و بازدید بیشتری بگیرد. کمی دانش خود را در زمینه بهینه‌سازی سئو بالا ببرید و از آن پس آسوده خاطر باشید.

امروزه افزایش بازدیدها به وسیله بازاریابی محتوا هم صورت می‌گیرد. یعنی سایت‌های فروشگاهی، بخشی را در سایت خود به عنوان وبلاگ قرار می‌دهند و در آن مقالاتی در زمینه محصولات خود قرار می‌دهند، این مقالات منصفانه و کاملاً علمی است و فرد را به طور مستقیم وادار به خرید محصول نمی‌کند.

بنابراین حتی زمانی که فرد در جست‌وجوی یک مقاله علمی است، به یک سایت فروشگاهی هدایت می‌شود تا هم به هدف خود برسد و هم از محصولات بازدید کند.

روش دیگر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است. افراد زیادی مخاطبین شبکه‌های اجتماعی هستند، پس داشتن یک صفحه در شبکه‌های پر بازدید، در زمینه تبلیغات یک قدم شما را به جلو هدایت می‌کند. طراحی اپلیکیشن برای کاربران تلفن همراه نیز تعداد مشتری‌های شما را بیشتر می‌کند. وقتی این سه برادر (سایت، شبکه اجتماعی، اپلیکیشن) کنار یکدیگر گام برمی‌دارند، بازدید و فروش قدرتمندی خواهید داشت.

کاری کنید که مشتری، مشتری بیاورد!

اگر در سایت خود، خدمات خوبی ارائه دهید، کیفیت بالایی داشته باشید و پشتیبانی قوی برای مشتریان خود تدارک ببینید، از روش تبلیغات دهان به دهان نیز استفاده کرده‌اید. به عنوان مثال، شخصی از سایت شما خرید انجام می‌دهد، اگر همه چیز به موقع و با کیفیت باشد و پس از خرید نیز از مشتری حمایت شود و همواره به او احترام گذاشته شود، به مشتری دائم شما تبدیل خواهد شد.

این آغاز کار است. علاوه بر اینکه چنین شخصی تبدیل به مشتری وفادار شما می‌شود، خرید از سایت شما را به دیگران نیز توصیه می‌کند و این یعنی افزایش بازدید و فروش بیشتر که منجر به درآمد بیشتر می‌شود.

پایان راه

اکنون شما کسب و کار خود را راه‌اندازی کردید. از این پس باید تلاش کنید تا مشتری‌های خود را حفظ کنید و همواره خود را به روز نگه دارید تا از قافله پیشرفت تکنولوژی عقب نیفتید. از کاربران تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار غافل نشوید و همواره راه‌های جدیدی برای افزایش مشتری بیابید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *