0

کیف پول متامسک چیست؟ نحوه نصب آن

کیف پول متامسک چیست؟ دانلود و نصب آن

یکی دیگر از کیف پول‌های مهم و معروف متامسک است که در این مقاله سعی داریم شما را با این کیف پول آشنا کنیم. با ما همراه باشید:

کیف پول متامسک چیست؟

به طور خلاصه، متامسک یک کیف پول رمزنگاری است و به شما امکان می‌دهد تا Ethereum یا هر ارز دیگری مبتنی بر اتریوم (ERC-20) را ذخیره و معامله کنید.

به عبارت ساده، Metamask یک سرویس کیف پول داغ و رایگان است که به عنوان یک برنامه تلفن هوشمند در دسترس است. این بدان معنی است که می‌توانید آن را مستقیماً روی تلفن خود یا Google Chrome ، Mozilla Firefox ، Brave یا Edge بارگیری کنید.

قسمت “داغ” به سادگی به معنای اتصال دائمی به اینترنت است تا بتوانید در هر زمان به راحتی دارایی‌های رمزنگاری خود را جابجا کنید. در حالی که تعداد زیادی از کیف پولهای مختلف ارز دیجیتال در دسترس است، متامسک ماهانه با بیش از 21 میلیون کاربر فعال جزء محبوب‌ترین کیف پول‌هاست.

محبوبیت متامسک

یکی از دلایل مهم محبوبیت Metamask در بین کاربران، قابلیت همکاری آن با تمام سیستم‌ عامل‌های مبتنی بر اتریوم است. Metamask به کاربران این امکان می دهد تا به بیش از 3700 برنامه غیر متمرکز مختلف و خدمات وب 3 متصل شوند.

همچنین آنچه باعث می شود که Metamask در بین بسیاری از برنامه های کیف پول برجسته باشد، توانایی آن در تعامل با قراردادهای هوشمند و به ویژه پروژه های DEFI است.

دانلود کیف پول متامسک 

دانلود کیف پول متامسک 

اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که به وب سایت رسمی metamask.io مراجعه کنید. سپس نرم افزار کیف پول Metamask را روی دستگاه خود بارگیری کنید. هنگام دانلود گزینه‌های زیر به شما ارائه می‌شود:

Chrome: سازگار با مرورگر وب سایت Google Chrome ، Firefox ، Brave و Edge

توجه داشته باشید که با هرکدام از مرورگرهای بالا وارد وب سایت متامسک شوید، گزینه “وب سایت” متعلق به همان مرورگر نمایش داده خواهد شد.

Android: سازگار با هر تلفن هوشمند که با استفاده از سیستم عامل Android کار می‌کند.

iOS: سازگار با هر آیفون.

پس از انتخاب گزینه مناسب، روی دکمه “نصب metamask for …” کلیک کنید.

پس از طی زمانی، متامسک بر روی آیکون دانلودهای مرورگر شما ظاهر خواهد شد.

نصب کیف پول متامسک

پس از دانلود متامسک، از قسمت دانلودها بر روی آیکون متامسک کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده بر روی گزینه get starting کلید کنید.

در پنجره باز شده دو گزینه وجود دارد:

وارد کردن کیف پول: این برای کاربرانی است که قبلاً یک کیف پول Metamask موجود را در دستگاه دیگری داشته اند و دوست دارند آن را به یک دستگاه جدید انتقال دهند.

ایجاد یک کیف پول: این گزینه برای کاربرانی است که می خواهند یک کیف پول Metamask جدید را تنظیم کنند.

گزینه “ایجاد یک کیف پول” را انتخاب کنید، با یک سلب مسئولیت کوتاه که ظاهر می‌شود موافقت کنید و در صورت درخواست رمز عبور ایجاد کنید. مانند هر رمزی  چندین نسخه از رمز عبور را روی تکه‌های مختلف کاغذ بنویسید.

شما هرگز نباید یک کپی دیجیتالی از هر رمز عبور ایجاد کنید. این شامل اقداماتی مانند گرفتن تصویر از آن، ارسال آن به خودتان از طریق ایمیل یا ذخیره آن به عنوان یادداشت در رایانه شما است. هر چیز دیجیتالی که در رایانه شما ذخیره شده است در دسترس هکرها است.

به یاد داشته باشید که رمز عبور خود را در حالت ذخیره اتوماتیک نگذارید. شما باید هر بار که می‌خواهید به کیف پول Metamask خود دسترسی پیدا کنید، رمز ورود خود را وارد کنید.

عبارت بازیابی مخفی

سپس یک صفحه نمایش حاوی یک ویدئو آموزشی که به شما نشان می‌دهد. این ویدئو به شما یاد می‌دهد که چگونه باید آن را کپی کنید (روی کاغذ نه، به صورت دیجیتال) و اطلاعاتی در مورد اینکه چرا هرگز نباید عبارت بازیابی مخفی خود را با کسی به اشتراک بگذارید.

به طور خلاصه، عبارت بازیابی مخفی شما شامل 12 کلمه تصادفی است. در صورت از دست دادن تلفن یا لپ تاپ اگر مجدداً کیف پول Metamask را بارگیری کنید با وارد کردن این عبارت 12 کلمه‌ای، کیف پول شما مجدداً بارگذاری می‌گردد.

عبارت بازیابی مخفی Metamask

شما باید با دقت هر کلمه را به ترتیب ارائه شده در صفحه کپی کنید. ترتیب کلمات بسیار مهم است زیرا حتی اگر تمام 12 کلمه را ترتیب اشتباه وارد کنید، نمی‌توانید حساب خود را به دستگاه جدید بازگردانی کنید.

Metamask سپس شما را وادار می‌کند تا قبل از اینکه بتوانید به مراحل نهایی بروید، مجدد 12 کلمه را تایپ کنید.

مروری بر کیف پول Metamask

پس از اتمام مراحل فوق، می‌توانید به کیف پول جدید Metamask خود دسترسی پیدا کنید. یک مؤلفه اصلی وجود دارد که باید را قبل از استفاده از نرم افزار با آن آشنا شوید:

شناسایی آدرس عمومی خود: این آدرسی است که می توانید آزادانه با افراد یا سیستم عامل‌ها به اشتراک بگذارید تا بتوانید ارز دیجیتال را در کیف پول خود دریافت کنید.آدرس عمومی مانند آدرس خانه است که برای دریافت نامه با مردم به اشتراک می‌گذارید.

در ادامه می‌توانید با کلیک بر روی دکمه “حساب 1” (فلش سیاه) آدرس عمومی منحصر به فرد Metamask خود را پیدا کنید. برای صرفه جویی در تایپ دستی در هنگام استفاده از آن، می‌توانید بر روی نماد مربع لایه‌بندی شده در زیر آن کلیک کنید تا به صورت خودکار کپی نمایید.

سرانجام، برای شروع تعامل با هر ارز هم بستر با اتریوم، ابتدا باید کیف پول Metamask خود را با مقدار اتر – رمزنگاری بومی اتریوم – تأمین کنید.

یک مزیت امنیتی متامسک

آنچه واقعاً شما را به صاحب کیف پول خود تبدیل می‌کند، یک کلید خصوصی است. این کلید دنباله‌ای از حروف و اعداد است که هر بار با آن می‌توانید معاملات انجام دهید و همچنین به اثبات مالکیت توکن‌های خود کمک کنید. کلیدهای خصوصی کاملاً حیاتی هستند. اگر کسی کلید خصوصی شما را یاد بگیرد، می‌تواند از آن برای سرقت پول شما استفاده کند.

هنگامی که یک کیف پول را در مبادله‌ای مانند Kraken یا Coinbase تنظیم می‌کنید، کلیدهای خصوصی در سرور Exchange ذخیره می‌شوند، بنابراین شما تنها صاحب حساب خود نیستید. به همین دلیل می‌توان قربانی هک‌ها و سایر نقض‌های امنیتی شد. (Binance در سال 2019 چهل میلیون دلار از دست داد).

Metamask کلید خصوصی خود را به صورت محلی در رایانه خود، به ویژه در داده‌های مرورگر ذخیره می‌کند. این یک قدم مهم از نظر امنیتی است اما هنوز هم قابل تصور است که ممکن است شخصی رایانه شما را هک کند و کلید را به دست آورد. شاید تنها گزینه‌های ایمن‌تر کیف پول، سخت افزاری مانند لجر یا کیف پول کاغذی باشد.

مشکلات کیف پول متامسک

ساختار بلاکچین: هر برنامه Defi یا ارز غیرمتمرکز، دسته‌ای از قراردادهای هوشمند یا برنامه‌هایی است که در بلاک چین ساکن هستند. چنین فعل و انفعالات فقط توسط گره‌های موجود در شبکه قابل آغاز است. گره‌ها رایانه‌هایی هستند که کل بلاک چین (300 گیگابایت از ژوئیه 2021) را ذخیره می‌کنند و به صورت آنلاین نگهداری می‌شوند. گره‌ها در واقع blockchain را تشکیل می‌دهند.

بنابراین، تبدیل رایانه شخصی به یک گره اتریوم پرهزینه و دشوار است. Metamask فقط برای ایجاد پلی بین شما و blockchain به اتصال اینترنت نیاز دارد. این کار را با اتصال به Infura انجام می‌دهد، که یک گره واقعی اتریوم است که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. اگرسرعت Infura پایین باشد، شما از blockchain جدا می‌شوید! البته نه به مدت طولانی، زیرا می‌تواند دوباره به یک گره متفاوت وصل شود.

رمز عبور: از آنجا که Metamask کنترل 100 درصدی حساب را به خودتان می‌دهد، باید مسئولیت همه چیز را بر عهده بگیرید. اگر کلمات رمز عبور خود را فراموش کنید، رمزنگاری خود را برای همیشه از دست خواهید داد.

حملات سایبری: اگر قربانی حمله فیشینگ (حمله سایبری) شوید، ممکن است دسترسی به حساب Metamask خود را نیز از دست دهید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *