0

نظرسنجی تلفنی چیست و اهمیت آن برای کسب و کار

نظرسنجی تلفنی روشی برای جمع‌آوری داده‌ها است که در آن مصاحبه‌کنندگان از طریق تلفن با پاسخ‌دهندگان تماس می‌گیرند تا با پرسیدن لیستی از سؤالات از پیش تعیین‌شده، مصاحبه انجام دهند. نظرسنجی‌های تلفنی یک روش محبوب برای جمع‌آوری داده‌ها است؛ زیرا قابل اعتماد و معتبر هستند و امکان جمع آوری داده‌ها را سریعتر از نظرسنجی‌های حضوری فراهم می‌کنند. در مقاله امروز، به این سوال می‌پردازیم که نظرسنجی تلفنی چیست و اهمیت آن را برای کسب و کارها بررسی خواهیم کرد.

نظرسنجی تلفنی 

نظرسنجی راهی است برای جمع آوری اطلاعات به طور مستقیم از ذینفعان پروژه، شرکت کنندگان و… به روشی سیستماتیک و استاندارد و تکیه بر استفاده از پرسش‌نامه‌های توزیع شده بین پاسخ‌دهندگان. این پرسش‌نامه‌ها را می‌توان از طریق روش‌های مختلفی از جمله نظرسنجی پستی، مصاحبه حضوری، استفاده از جزوه‌ها، فرم‌های آنلاین و یا از طریق تلفن انجام داد.

نظرسنجی تلفنی یک تکنیک تحقیقاتی کمی است که معمولاً توسط بازاریابان و محققان B2B و B2C برای شناسایی نظر مصرف‌کنندگان در مورد برند شرکت و یا نحوه رفتار مصرف‌کنندگان قبل، در حین یا بعد از فرآیند خرید، به آن تکیه می‌کنند. علاوه بر این، نظرسنجی‌های تلفنی امکان سنجی بازار محصولات یا خدمات جدید را فراهم می‌کند.

گذشته از تحقیقات بازار، نظرسنجی‌های تلفنی را می‌توان برای نظرسنجی افکار عمومی، نظرسنجی رضایت مشتری، مطالعات وفاداری، آگاهی از برند و تحقیق تصویر، مطالعات تقسیم‌بندی بازار، و خریدهای اولیه به کار برد. در این نوع نظرسنجی، یک نماینده مرکز تماس با شماره‌ تلفن‌های جامعه نمونه، تماس برقرار می‌کند. یک تحقیق معمولی بازار که از طریق نظرسنجی تلفنی انجام می‌شود، شامل تعیین اهداف و مقاصد تحقیق است.

مراحل انجام نظرسنجی تلفنی

استراتژی نمونه‌گیری خود را تعیین کنید: جمعیت نمونه خود را شناسایی کنید و سیستمی را ایجاد کنید که چگونه می‌توانید اطلاعات تماس پاسخ دهندگان هدف خود را به دست آورید. برنامه‌ای در مورد نحوه اجرای نظرسنجی تلفنی تنظیم کنید.

طراحی و ایجاد پرسشنامه: در طراحی پرسشنامه نظرسنجی، اهداف خود و ماهیت پاسخ‌هایی را که می‌خواهید به دست آورید را در نظر بگیرید. یک استراتژی داشته باشید که به شما امکان می‌دهد به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورید.

نظرسنجی خود را از قبل آزمایش کنید: آزمایش نظرسنجی به شما این امکان را می‌دهد که کارایی و اثربخشی آن را قبل از استفاده واقعی از آن در به دست آوردن داده‌های مهم ارزیابی و اندازه‌گیری کنید.

نظرسنجی را انجام دهید: این شامل نمونه‌گیری تصادفی از شماره‌های تلفن، تعیین عضوی از خانواده که بیشترین احتمال را دارد که مهم‌ترین ورودی را ارائه دهد، تماس با پاسخ‌دهندگان و توضیح دوستانه در مورد هدف نظرسنجی تلفنی و جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسیدن سؤال است.

داده‌های خود را جمع‌آوری و وارد کنید: اطلاعات جمع‌آوری‌شده باید ثبت، وارد و در رایانه ذخیره شود تا یک نرم‌افزار آماری بتواند آن را به صورت کمی تجزیه و تحلیل کند.

اهمیت نظرسنجی تلفنی در کسب و کار

نظرسنجی تلفنی چیست و اهمیت آن برای کسب و کار

یک نظرسنجی تلفنی به شما کمک می‌کند تا دریابید که چه اقداماتی برای ارتقای خدمات مشتری خود به سطح بالاتر لازم است. یا با پرسیدن مستقیم و ساده از مشتریان خود، عملکرد قوی خود را در ارائه رضایت مشتری تأیید کنید. نظرسنجی‌های تلفنی همچنین به شما کمک می‌کند تا نیازهای جدید محصول و خدمات بازار هدف خود را کشف کنید. در حالی که روش‌های دیگری برای جمع‌آوری این نوع داده‌ها وجود دارد، نظرسنجی تلفنی روشی ارزان برای جمع‌آوری اطلاعات عملی در زمان واقعی است. نظرسنجی‌های تلفنی همچنین بالاترین نرخ پاسخ را در بین روش‌های استقرار نظرسنجی دارند.

اغراق نیست اگر بگوییم موفقیت یا شکست شرکت شما بستگی به سطح خدمات مشتری دارد. مشتریان راضی ممکن است شما را به دو یا سه نفر توصیه کنند، در حالی که یک مشتری ناراضی می‌تواند وارد شبکه‌های اجتماعی شود و هزاران نفر را از انجام تجارت با شما دور کند. یکی از بهترین راه‌ها برای سنجش سطح خدمات خود، انجام نظرسنجی‌های تلفنی است.

نکاتی که باید هنگام اجرای نظرسنجی تلفنی به خاطر بسپارید

موضوعات نظرسنجی طولانی را تقسیم بندی کنید. موضوعات نظرسنجی که سوالات بسیار طولانی دارند، پاسخ دهندگان شما را به بی‌تفاوتی و بی توجهی ترغیب می‌کند. موضوعات فرعی ایجاد کنید و آنها را تا حد امکان جالب کنید.

به مصاحبه کننده کمک کنید. مصاحبه کننده را در مورد استراتژی‌هایی که می‌تواند به منظور جلب پاسخ‌های مورد نیاز از سوی شرکت کنندگان استفاده کند، توضیح دهید.

صبور باشید. به پاسخ‌دهندگان خود زمان کافی بدهید تا آنها فکر کنند. برخی از شرکت‌کنندگان ممکن است در یادآوری تجربیات گذشته در مورد موضوعات خاص مشکل داشته باشند.

در صورتی که هر یک از آنها در دسترس نیستند، فهرستی طولانی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایجاد کنید. در حالت ایده‌آل، اگر پاسخ دهندگان هدف شما در روز 30 سال باشد، باید حداقل 210 مخاطب آماده یا 7 برابر مخاطبین هدف خود داشته باشید.

سوالات نظرسنجی نیز باید به طور واضح بیان شود، در غیر این صورت، نظرسنجی زمان بر خواهد بود. اگر پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند سؤالات را بفهمند یا اگر فرآیند نظرسنجی به زمان نیاز دارد تا تکمیل شود، باید از این امر اجتناب شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *