0

آشنایی با کشاورزی هوشمند و مدرن

آشنایی با کشاورزی هوشمند و مدرن

کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد دارد و تمام جهان برای بقا به کشاورزی وابسته است. این امر به این واقعیت نسبت داده می‌شود که کشاورزی به عنوان منبع نیازهای اساسی انسان عمل می‌کند. در طول سال‌ها، تقاضا برای محصولات کشاورزی به ویژه با توجه به ازدیاد جمعیت و نیاز به تامین امنیت غذایی در نقاط مختلف جهان افزایش یافته است.
با معرفی و پیشرفت تکنولوژی، روش‌های جدید کشاورزی معرفی شدند که به تدریج جایگزین برخی از روش‌های رایج سنتی گردیدند. این مقاله مروری جامع بر موضوع کشاورزی هوشمند و تأثیر آن بر کشاورزی به طور کلی است. این مقاله را بخوانید تا بدانید چگونه و چرا کشاورزی هوشمند آینده فناوری کشاورزی است.

کشاورزی هوشمند چیست؟

کشاورزی هوشمند به مفهوم مدیریت مزرعه اطلاق می‌شود که از فناوری مدرن با هدف افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی استفاده می‌کند. این رویکرد شامل جنبه‌هایی مانند اینترنت اشیا (IoT)، مدیریت داده‌ها، اسکن خاک و همچنین دسترسی به GPS در میان سایر فناوری‌های هوشمند است.
در طول سال‌ها، کشاورزی هوشمند برای همه کشاورزان، در مقیاس کوچک و بزرگ مفید بوده است، زیرا به کشاورزان امکان دسترسی به فناوری‌ها و دستگاه‌هایی را می‌دهد که به حداکثر رساندن کیفیت و کمیت محصولات کمک می‌کنند و در عین حال هزینه کشاورزی را کاهش می‌دهند.

اهمیت کشاورزی هوشمند

شاید شما نگران اهمیت کشاورزی هوشمند و فناوری کشاورزی هستید. در حال حاضر نیازی نیست که کشاورزان به طور یکنواخت از سموم دفع آفات، کود و آب در کل مزرعه استفاده کنند. معرفی فناوری و به طور خاص کشاورزی هوشمند به کشاورزان این امکان را می‌دهد که از کمترین مقادیر این عناصر استفاده کنند و مناطق خاصی از مزرعه خود را مورد هدف قرار دهند یا حتی آنها را به صورت انتخابی در زمان مورد نظر اعمال کنند.

مزایای کشاورزی هوشمند

آشنایی با کشاورزی هوشمند و مدرن

برخی از مزایای مورد انتظار پس از استفاده از کشاورزی هوشمند عبارتند از:

بهره‌وری بالای محصول: استفاده از فناوری‌های بهتر و بهبودیافته در کشاورزی به دنبال پذیرش کشاورزی هوشمند، بهره‌وری را بهبود می‌بخشد زیرا تمرکز بر به حداکثر رساندن نهاده‌ها و کاهش اتلاف است.

کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها، کودها و آب: به طور سنتی، کشاورزان از آب، کود و سموم دفع آفات استفاده می‌کردند، حتی بدون اینکه مشخص کنند که چنین عناصری در چه مکانی در مزرعه مورد نیاز هستند. با این حال، با کشاورزی هوشمند، آب و سایر مواد شیمیایی را در هر زمان و مکان مورد نیاز و در مقادیر مناسب استفاده می‌کنید. کاهش استفاده از این مواد شیمیایی منجر به کاهش قیمت مواد غذایی می‌شود، زیرا هزینه کشاورزی کاهش می‌یابد.

کاهش فشار بر محیط‌زیست: امروزه کشاورزی هوشمند رویکردهای بهتری را برای افزایش بهره‌وری معرفی کرده است و در عین حال اتلاف مواد شیمیایی، آب و سایر عناصر اعمال شده بر روی مواد شیمیایی را به حداقل می‌رساند. مفهوم این است که شما مجبور نیستید محیط را در معرض مواد شیمیایی مضر غیرضروری قرار دهید، زمانی که می‌توانید از آنها به مقدار کم استفاده کنید.

افزایش ایمنی کشاورزان و کارگران: کشاورزی هوشمند استفاده از ماشین‌آلات و فناوری‌های بهتر را معرفی می‌کند که مشارکت کارگران در میدان را محدود می‌کند، بنابراین دیگر نیازی به نگرانی در مورد ایمنی کشاورزان و کارگران نیست.

دفع کم مواد شیمیایی در آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها: کشاورزی هوشمند باعث استفاده کم‌تر از مواد شیمیایی و اتخاذ روش‌های کشاورزی سازگار با محیط‌زیست می‌شود. این نشان می‌دهد که مواد شیمیایی به میزان کم نیز در رودخانه‌ها و به طور کلی بر محیط زیست رسوب نمی‌کنند.

چشم‌انداز کشاورزی هوشمند

چشم‌انداز زیادی وجود دارد که کشاورزی هوشمند، کشاورزی را به طرز بسیار خوبی تغییر دهد. انتظار می‌رود کشاورزی هوشمند شکاف بین کشاورزان بزرگ و کوچک در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته را پر کند. پیشرفت فناوری، رشد اینترنت اشیا، و معرفی گوشی‌های هوشمند کمک زیادی به پذیرش فناوری در کشاورزی کرده است. کشورهای مختلف ارزش این فناوری‌ها را درک می‌کنند، که توضیح می‌دهد که چرا اکثر کشورها مشتاق هستند تا اجرای تکنیک‌های کشاورزی دقیق را ترویج دهند.
شکی نیست که اکثر عملیات کشاورزی که به طور سنتی انجام می‌شد امروزه به طور قابل توجهی تغییر کرده است. این امر را می‌توان به پیشرفت فناوری، اتخاذ تکنیک‌ها و روش‌های کشاورزی هوشمند مانند استفاده از ماشین‌ها، دستگاه‌ها، حسگرها و فناوری اطلاعات نسبت داد.
در حال حاضر کشاورزان از فناوری‌های پیچیده‌ای مانند تصاویر هوایی، حسگرهای رطوبت و دما، فناوری GPS و ربات‌ها استفاده می‌کنند. چنین فناوری باعث می‌شود کشاورزی نه تنها به یک سرمایه‌گذاری سودآور، بلکه به محیط زیست، ایمن‌تر و کارآمدتر تبدیل شود.

آیا کشاورزی هوشمند آینده کشاورزی است؟

تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان داد که کاهش قابل توجهی در زمین‌های مورد استفاده برای کشاورزی در حدود 0.7٪ وجود دارد. برای اینکه جهان بتواند تولیدات غذایی خود را حفظ یا افزایش دهد و از نظر غذایی ایمن شود، نیاز به افزایش بهره‌وری است.
با این وضعیت، اگر از روش‌های سنتی کشاورزی پیروی شود، هرگونه افزایش تولید بدون آسیب‌رسانی به محیط امکان‌پذیر نیست. با این حال، کشاورزی هوشمند با معرفی فناوری‌های کشاورزی بهتر با هدف کاهش هزینه، کارایی بهتر در کشاورزی و محصولات با کیفیت و بالا، آینده روشن‌تری را نوید می‌دهد.
به عنوان مثال، با کشاورزی هوشمند، شما این شانس را دارید که نیازهای مزارع خود را به طور مؤثر نظارت کنید، از کودها و آفت‌کش‌ها به خوبی و انتخابی استفاده کنید و همچنین نحوه استفاده از روش‌های کشاورزی خاص را با هدف خروجی بهتر و سالم تنظیم نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *