0

نسبت P/E چیست؟ p/e بالا بهتر است یا پایین

نسبت P/E چیست؟ p/e بالا بهتر است یا پایین

در سهام فردی که سرمایه‌گذاری می‌کنید، هنگام تحقیق در مورد خریدهای احتمالی، باید با معیارهای مختلفی روبرو شوید. در میان آنها، نسبت P/E یا قیمت درآمد را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که مقایسه سهام از طریق نسبت P/E یک موضوع سطح پیشرفته است. اگر تازه وارد سرمایه گذاری هستید، یا نمی‌خواهید وقت خود را صرف تحقیق کنید، می‌توانید مانند بیشتر سرمایه‌گذاران با یک صندوق شاخص کم هزینه و گسترده بازار کار خوبی انجام دهید. در این مقاله توصیه‌های ما آورده شده است:

p/e چیست؟

نسبت قیمت/درآمد که به آن نسبت P/E نیز گفته می‌شود، به سرمایه گذاران می‌گوید که یک شرکت چقدر ارزش دارد. نسبت P/E به سادگی قیمت سهام تقسیم شده توسط درآمد شرکت برای هر سهم و یک دوره تعیین شده مانند 12 ماه گذشته را نشان می‌دهد.

اهمیت نسبت قیمت/درآمد

سرمایه‌گذاران برای تعیین سرمایه‌گذاری به نسبت قیمت/درآمد یک شرکت نگاه می‌کنند. آنها برای یافتن این نسبت از ارزش بازار برای هر سهم استفاده می‌نمایند. هنگامی که نسبت P/E در یک دوره از سه‌ماهه قبلی محاسبه می‌شود، آن را P/E دنباله‌دار می‌نامند، که رایج‌ترین نوع است.
هنگامی که نسبت قیمت/درآمد با استفاده از درآمد خالص تخمین زده شده باشد در محله‌های آینده محاسبه شده که به آن P/E آینده گفته می‌شود. نسبت P/E نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از شرکت‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند چقدر انتظار رشد دارند.
یک نسبت بالا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران برای هر سهم بسیار بیشتر از شرکت می‌پردازند، که در مشاغل جدید با سرمایه‌گذاری زیادی رایج است. در حقیقت نسبت P/E پایین‌تر ممکن است به این معنی باشد که شرکت سهم بازار خود را تقویت کرده است.
در صورتی که شرکت‌های مختلف از همان صنعت در مدت مشابه بررسی شوند، از نسبت قیمت/درآمد نیز می‌توان برای سنجش بازار به طور کلی استفاده کرد. این نوع مقایسه می‌تواند به یک سرمایه‌گذار کمک کند تا تعیین کند که آیا یک شرکت معین بیش از حد یا کم ارزش است.

P/E بالا خوبه یا پایین

نسبت P/E چیست؟ p/e بالا بهتر است یا پایین

حال که با مفهوم P/E آشنا شدید، بیاید نگاهی به بالا و پایین این نسبت بیندازیم:

P/E بالا

شرکت‌هایی با نسبت سود بالا اغلب به عنوان سهام رشد در نظر گرفته می‌شوند. این نشان دهنده عملکرد مثبت آینده است و سرمایه‌گذاران انتظارات بالاتری برای رشد درآمد آینده دارند و مایل به پرداخت هزینه‌های بیشتری هستند.

نکته منفی این است که سهام رشد اغلب در نوسانات بیشتر است و این فشار زیادی را به شرکت‌ها وارد می‌کند تا کارهای بیشتری را برای توجیه ارزیابی بالاتر خود انجام دهند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در سهام رشد به احتمال زیاد به عنوان یک سرمایه گذاری ریسک‌پذیر تلقی می‌شود. سهام با نسبت P/E بالا نیز می‌تواند بیش از حد ارزیابی شود.

کم P/E

شرکت‌هایی با نسبت سود پایین اغلب به عنوان سهام ارزش در نظر گرفته می‌شوند. این بدان معناست که آنها کم ارزش هستند زیرا قیمت سهام آنها نسبت به اصول آنها کمتر است. این باعث می‌شود سرمایه گذاران قبل از تصحیح بازار سهام را خریداری کنند و هنگامی که این کار را انجام داد، سرمایه‌گذاران در نتیجه قیمت سهام بالاتر سود کسب می‌کنند. نمونه‌هایی از سهام کم P/E را می‌توان در صنایع بالغ یافت که نرخ پایدار سود سهام را پرداخت می‌کنند.

منظور از Eps چیست؟

درآمد هر سهم یا EPS یک اقدام مالی مهم است که نشانگر سودآور بودن یک شرکت است. این با تقسیم درآمد خالص شرکت با تعداد کل سهام ممتاز محاسبه می‌گردد. این نسبت ابزاری است که شرکت کنندگان در بازار قبل از خرید سهام خود، به طور مکرر برای سنجش سودآوری یک شرکت از آن استفاده می‌کنند.
EPS بخشی از سود یک شرکت است که به هر سهم فردی از سهام اختصاص می‌یابد. این اصطلاحی است که برای سرمایه گذاران و افرادی که در بازار سهام تجارت می‌کنند از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه درآمد هر سهم یک شرکت بالاتر باشد، سودآوری آن بهتر است. در حین محاسبه EPS ، توصیه می‌شود از نسبت وزنی استفاده کنید، زیرا تعداد سهام برجسته می‌تواند با گذشت زمان تغییر کند.

سخن پایانی
نسبت P/E فقط یکی از اقدامات ارزیابی و ابزارهای تحلیل مالی است که به ما برای راهنمایی در تصمیم گیری سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. پس فقط با تحلیل این نسبت اقدام به خرید و فروش نکنید و پارامترهای دیگر را نیز در نظر بگیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *