0

مفهوم DPS و EPS در بورس چیست؟ و کابردشان

مفهوم DPS و EPS در بورس چیست؟ و کابردشان

در دنیای بورس و سهام اصطلاحات زیادی به کار رفته است و ممکن است با شنیدن این اصطلاحات، معنی آنها برایتان سوال باشد. یکی از این از اصطلاحات رایج، درآمد هر سهم یا EPS و سود سهام به ازای هر سهم (DPS) است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد:

منظور از EPS چیست؟

درآمد هر سهم یا EPS یک معیار متداول است که برای ارزش‌گذاری شرکت‌ها استفاده می‌شود. این می‌تواند به عنوان ارزش درآمد در هر سهم سهام مشترک شرکت تعریف شود.

چگونه درآمد هر سهم EPS محاسبه می‌شود؟

درآمد هر سهم با تقسیم درآمد خالص شرکت بر تعداد کل سهام برجسته محاسبه می‌شود. به طور کلی، آنها به دو روش مختلف محاسبه می‌شوند:

1- درآمد هر سهم: درآمد خالص پس از مالیات/تعداد کل سهام
2- درآمد وزنی برای هر سهم: (درآمد خالص پس از مالیات – کل سود سهام) /تعداد کل سهام

سود سهام به ازای هر سهم (DPS) چیست؟

سود هر سهم (DPS) مجموع سود سهام اعلام شده توسط یک شرکت برای هر سهم عادی موجود است. این رقم با تقسیم کل سود سهام پرداخت شده توسط یک واحد تجاری، از جمله سود سهام موقت، در یک دوره زمانی، معمولاً یک سال، بر تعداد سهام عادی منتشر شده محاسبه می‌شود.

مفهوم DPS چیست؟

DPS یک معیار مهم برای سرمایه‌گذاران است زیرا مبلغی که یک شرکت در سود سهام پرداخت می‌کند مستقیماً به درآمد سهام‌دار تبدیل می‌شود. این ساده‌ترین رقمی است که یک سرمایه گذار می‌تواند برای محاسبه پرداخت سود سهام خود از مالکیت یک سهام در طول زمان استفاده کند.
رشد DPS در طول زمان همچنین می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که مدیریت یک شرکت معتقد است که رشد درآمد آن می‌تواند پایدار باشد.

محاسبه DPS

DPS با تقسیم کل سود سهام پرداخت شده توسط یک تجارت، از جمله سود سهام موقت، در یک دوره زمانی، معمولاً یک سال، بر تعداد سهام عادی منتشر شده محاسبه می‌شود. DPS یک شرکت اغلب با استفاده از سود پرداختی در سه ماهه اخیر استخراج می‌شود که برای محاسبه بازده سود نیز استفاده می‌گردد.
به عنوان مثال، فرض کنید شرکت ABC در سال گذشته در مجموع 237000 دلار سود سهام پرداخت کرده است، که طی آن سود یکباره ویژه به مبلغ 59250 دلار وجود دارد.
شرکت ABC دو میلیون سهم دارد، بنابراین DPS آن (237,000-59,250 دلار) /2,000,000 = 0.09 دلار برای هر سهم است.
یا می‌توان گفت DPS = EPS x DPR
DPR مخفف شده عبارت Divident Payout Ratio به معنی نسبت پرداخت سود سهام است.

نمونه هایی از سود سهام به ازای هر سهم DPS

افزایش DPS یک راه خوب برای نشان دادن عملکرد قوی یک شرکت به سهام‌دارانش است. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند، روی افزودن به DPS خود تمرکز می‌کنند. بنابراین شرکت‌ها تمایل دارند رشد ثابت DPS را به رخ بکشند. به عنوان مثال، کوکاکولا از سال 1920 سود سه ماهه پرداخت کرده است و حداقل از سال 1996 به طور مداوم DPS سالانه را افزایش داده است (تعدیل برای تقسیم سهام).

اهمیت درآمد هر سهم EPS

وقتی صحبت از اندازه گیری جایگاه مالی و سودآوری شرکت می‌شود، نکات زیر نشان دهنده اهمیت سود هر سهم است.

1-  به مقایسه عملکرد شرکت‌های امیدوار کمک می‌کند تا به انتخاب مناسب‌ترین گزینه سرمایه گذاری کمک کند.

2-  EPS همچنین می‌تواند برای مقایسه جایگاه مالی یک شرکت طی این سال‌ها استفاده شود. شرکت‌هایی که افزایش EPS پایدار دارند می‌توانند یک گزینه سرمایه‌گذاری مطمئن باشند. در مقابل، EPSهای نامنظم شرکت‌ها معمولاً توسط سرمایه‌گذاران فصلی ترجیح داده نمی‌شوند.

3- EPS بالاتر به معنای سودآوری بیشتر است که نشان می‌دهد شرکت ممکن است با گذشت زمان پرداخت سود سهام را افزایش دهد.

4- EPS نه تنها به اندازه‌گیری جایگاه مالی فعلی یک شرکت کمک می‌کند بلکه به پیگیری عملکردهای گذشته خود نیز کمک می‌کند.

محدودیت‌های EPS

اگرچه درآمد هر سهم، یک ابزار مالی قدرتمند محسوب می‌شود، اما باید به خاطر داشته باشید که EPS سهم، خود اشکالاتی دارد. در اینجا محدودیت‌هایی وجود دارد که هم صاحبان مشاغل و هم سرمایه گذاران باید به خاطر بسپارند:

1- بیشتر صاحبان مشاغل تمایل دارند EPS را دستکاری کنند تا سرمایه‌گذاری خود را به طور مکرر سودآور کند. با این حال، بسیاری از این تلاش‌ها برای کوتاه مدت انجام می‌شود، که اغلب در طولانی مدت سودآوری کسب و کار را مختل می‌کند.

2- جریان نقدی در محاسبه EPS در نظر گرفته نمی‌شود، به این معنی که EPS بالا ممکن است به طور دقیق سلامت مالی شرکت را نشان ندهد.

3- جریان نقدی جنبه مهمی از سنجش یک همراه است. جریان نقدی در محاسبه EPS فاکتورسازی نشده است، به این معنی که EPS بالا هنوز هم ممکن است برای سنجش بدهی یک شرکت ناکارآمد باشد.

EPS مناسب چند است؟

EPS سودآوری شرکت را با نشان دادن پول یک تجارت برای هر سهم از سهام خود نشان می‌دهد. رقم EPS با تقسیم سود خالص شرکت توسط سهام ممتاز سهام مشترک تعیین می‌شود. با این حال، هرچه تعداد EPS بالاتر باشد، شرکت سودآورتر خواهد بود. در واقع افزایش EPS و نظم افزایش آن نشان دهنده ثبات شرکت است. در مقابل EPS نامنظم گزینه خوبی نیست.

تفاوت بین سود هر سهم (EPS) و سود سهام (DPS) چیست؟

مفهوم DPS و EPS در بورس چیست؟ و کابردشان

سود سهم و سود سهام هر سهم، هر دو نشان‌دهنده چشم‌انداز آتی شرکت از نظر بازده سهام و درآمد تخصیص یافته به هر سهامدار است. با این حال، این دو از این جهت با یکدیگر متفاوت هستند که سود هر سهم، ارزش دلار درآمد خالص موجود برای هر یک از سهام باقیمانده شرکت را اندازه‌گیری می‌کند.

در حالی که سود سهام به ازای هر سهم، بخشی از سود را نشان می‌دهد که به عنوان سود سهام پرداخت می‌شود. ارزش سود هر سهم به سرمایه‌گذار، ایده‌ای از ارزش سود قابل انتظار می‌دهد، زیرا سود سهام بخشی از سود خالص شرکت است که بین سهامداران توزیع می‌شود.

سود هر سهم سودآوری شرکت را اندازه گیری می‌کند و هر چه EPS بالاتر باشد بهتر است. با این حال، سود سهام بالاتر به ازای هر سهم ممکن است نشان دهنده این باشد که شرکت نمی‌تواند وجوه کافی را دوباره در شرکت سرمایه گذاری کند. این را باید با توجه به این واقعیت در نظر گرفت که یک شرکت با نرخ رشد بسیار بالا معمولاً به جای پرداخت سود سهام، درآمد مازاد را مجدداً سرمایه‌گذاری می‌کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *