0

معرفی کسب و کار متخصص ارتودنسی

معرفی کسب و کار متخصص ارتودنسی

بسیاری از افراد از واژه دندانپزشک و ارتودنتیست به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. این کاملاً نادرست است. این دو حرفه قطعاً شباهت‌هایی با هم دارند، اما ارتودنسی نوع خاصی از مراقبت‌های دندانی است. این متخصصان انواع خاصی از مشکلات دندانی را درمان می‌کنند. ممکن است هرگز نیازی به مراجعه به متخصص ارتودنسی نداشته باشید. با این حال، اگر این کار را انجام می‌دهید، باید دقیقاً بدانید که چه چیزی در انتظار شماست. در این مقاله می‌خواهیم شما را با شغل متخصص ارتودنسی آشنا کنیم:

 متخصص ارتودنسی کیست؟

متخصص ارتودنسی یک دندانپزشک است که تخصص بیشتری در رابطه با مشکلات دهان و فک دارد. ارتودنتیست آموزش‌های ویژه‌ای را برای رفع نامرتبی دندان‌ها دیده است. متخصص ارتودنسی اوربیت، اکلوژن، نامرتبی دندان‌ها، فک‌ها و شلوغی دهان را تشخیص می‌دهد. پس از تشخیص، سعی می‌کند تمامی نامرتبی‌ها را حل کند. در صورت عدم درمان، اوربایت، آندربایت، اپن بایت و کراس بایت همگی مشکلاتی هستند که با گذشت زمان بدتر می‌شوند. متخصص ارتودنسی متخصصی است که این شرایط را ترمیم می‌کند.

تفاوت ارتودنتیست با دندان پزشک

دندانپزشک پزشکی است که با چندین قسمت از بدن کار می‌کند. نواحی تمرکز شامل دهان، فک، دندان، لثه و اعصاب است. ارتودنتیست‌ها در بخش تخصصی‌تری از این رشته کار می‌کنند. اولویت آنها مرتب کردن زاویه قرارگیری دندان است. به زبان ساده، همه ارتودنتیست‌ها دندانپزشک هستند اما تعداد کمی از دندانپزشکان ارتودنتیست هستند.

ارتودنسی چیست؟

اگر دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد، تشخیص این است که دندان‌های شما به طور کامل مرتب نیستند. اصلاً چیز مهمی نیست. احتمالاً توصیه‌ای برای براکت یا روش دیگری برای صاف کردن دندان‌های خود دریافت خواهید کرد. ارتودنتیست فردی است که این کار را انجام می‌دهد.

مهم‌ترین کار یک متخصص ارتودنسی شناسایی مشکلات دندان و دهان شماست. شکافی در دندان‌های شما که دیاستما نامیده می‌شود، در طول زمان بزرگ‌تر می‌شود. دندان‌های شما آسیب می‌بینند، زیرا ساختار دهان و لثه‌ها به تراز محکمی نیاز دارد. متخصص ارتودنسی سعی می‌کند دندان‌های شما را به هم نزدیک نماید تا مشکل را برطرف کند. برعکس، داشتن دندان‌های زیاد به همان اندازه برای کودکان مضر است. یک متخصص ارتودنسی احتمالاً دندان‌های اضافی را برای ایجاد فاصله بهتر می‌کشد.

یک متخصص ارتودنسی ابزارهای مختلفی برای حل این مشکلات هم ترازی دارد. براکت‌ها معروف‌ترین راه حل هستند. این دستگاه‌ها نوارهایی هستند که دندان‌ها را احاطه می‌کنند. سپس ارتودنتیست براکت‌هایی را در جلوی دندان‌ها می‌چسباند و باندها از طریق سیم به آنها متصل می‌شوند. اگر براکت‌ها گزینه خوبی نیستند، متخصص ارتودنسی ممکن است به جای آن از تراز کننده استفاده کند. شناخته شده‌ترین مثال Invisalign است. از دور قابل مشاهده نیست و لبخند شما را جذاب‌تر می‌کند. این به این دلیل است که یک تراز کننده از سیم یا براکت فلزی استفاده نمی‌کند و بیماران آنها را دوست دارند زیرا قابل جابه‌جایی هستند.

در موارد شدید، متخصص ارتودنسی ممکن است بیماران را با گشادکننده کام درمان کند. قوس فک بالا را گشاد می‌کند و فضای بیشتری به ناحیه می‌دهد. احتمال دیگر هدگیر است، راه حلی چشمگیرتر برای دندان‌های نامرتب. این دستگاه پشت سر را به سیمی در جلوی دهان متصل می‌کند. هدف آن این است که دندان‌های جلویی را عقب بکشد در حالی که گاهی باعث کند شدن فک بالا می‌شود.

یک متخصص ارتودنسی به چه میزان آموزش نیاز دارد؟

یک متخصص ارتودنسی ابتدا باید آموزش منظم دندانپزشکی را بگذراند. یک دانشجوی دندانپزشکی معمولاً برای فارغ‌التحصیلی به 6 سال زمان نیاز دارد. اکثر دندانپزشکان در این نقطه توقف می‌کنند و شروع به کار در حرفه خود می‌کنند. ارتودنتیست‌ها هنوز نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

برای کسب مجوز فعالیت به عنوان متخصص ارتودنسی، فرد باید در کلاس‌های بیشتری شرکت کند. اکثر دانشکده‌های دندانپزشکی قبل از اینکه یک دانش‌آموز به عنوان متخصص ارتودنسی واجد شرایط شود، به 3 الی 4 سال دیگر آموزش نیاز دارند. به طور مؤثر، یک متخصص ارتودنسی دندانپزشکی است که تقریباً دوبرابر آموزش می‌بیند، که بیشتر آن در زمینه صاف کردن دندان‌ها تخصص دارد.

قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی چگونه انجام می‌شود؟

معرفی کسب و کار متخصص ارتودنسی

قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی تقریباً مشابه ملاقات با دندانپزشک است. شما به مطب پزشکی می‌روید و تا زمانی که منشی نام شما را صدا نزند، روی صندلی می‌مانید. در این مرحله، به اتاق پزشک می‌روید. از آنجایی که احتمالاً به ارتودنتیست ارجاع داده شده‌اید، از قبل می‌دانید که دندان‌های شما مشکل هم‌راستایی دارند. اوربایت و آندربایت شایع‌ترین مشکلات هستند. هر مشکلی که باشد، ارتودنتیست‌ دهان شما را بررسی می‌کند تا بهترین اقدام را انتخاب کند.

برای درمان‌های خاص، به ویژه اگر به براکت نیاز دارید باید منتظر چندین ویزیت مجدد باشید. دکتر پس از معاینه تشخیص خود را خواهد گفت. سپس یک جلسه مقدماتی و چند عکس اشعه ایکس تجویز می‌کند.

در مرحله بعد، براکت‌ها را نصب خواهند کرد. پس از آن، بر اساس برنامه‌ریزی منظم، برای اطمینان از سالم بودن براکت‌ها مراجعه خواهید کرد. در نهایت دندانپزشک براکت‌ها را برمی‌دارد. کل فرایند معمولاً یک تا سه سال طول می‌کشد. هنگامی که متخصص ارتودنسی براکت‌ها را بردارد، دندان‌های شما با موفقیت صاف شده‌اند.

وقتی صحبت از صاف کردن دندان‌هایتان به میان می‌آید، ابتدا یک قرار ملاقات با دندانپزشک، بهترین اقدام است. اگر دندانپزشک شما معتقد است که می‌توانید با اینویزیلاین درمان شوید، ممکن است نیازی به مراجعه به ارتودنتیست‌ نداشته باشید. دندانپزشک شما بهتر می‌داند و در صورت نیاز شما را به متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد.

اگر باید یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، باید مطمئن شوید که به یک متخصص ماهر مراجعه می‌کنید. در حالی که ممکن است مجبور باشید برای مدتی از براکت‌، تراز کننده استفاده کنید. ارتودنتیست شما از نگرانی‌های شما آگاه است و تلاش خواهد کرد تا بهترین لبخند ممکن را به شما ارائه دهد.

انواع ارتودنسی

بسته به تشخیص متخصص و وضعیت دندان‌ها، ارتودنتیست درمان خود را انتخاب می کند که انواع آن در زیر آمده است:

ریتینر: که همان نگه دارنده ارتودنسی است و می‌توانید آن را جابه‌جا کنید یا در بیاورید.

براکت: براکت‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و از براکت‌های فلزی، براکت‌های سرامیکی و غیره تشکیل می‌شوند.

هدگیر: این درمان برای اصلاح محل قرارگیری دندان‌های عقب انجام می‌شود.

مدت زمان ارتودنسی

دوره درمان ارتودنسی یکی از نگرانی‌های افراد است. این دوره به سن، وضعیت دهان و نوع ارتودنسی ربط دارد. بسته به مواردی که ذکر شد، دوره ارتودنسی در بعضی از افراد 12 ماه طول می‌کشد و در بعضی دیگر تا 3 سال به طول می‌انجامد. اما به طور معمول و متوسط حدود 1 سال طول می‌کشد تا دندان‌ها صاف و مرتب شوند.

تحصیل تخصص ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

پس از طی 6 سال دروس عمومی شما یک دندانپزشک می‌شوید. پس از این مرحله باید 3 الی 4 سال دیگر تخصص ارتودنسی را ادامه دهید.

درآمد متخصص ارتودنسی چقدر است؟

درآمد ارتودنتیست در سال 2022 جز 100 شغل پر درآمد آمریکا بوده است و در رتبه سوم قرار دارد. یک ارتودنتیست در آمریکا سالانه حدود 265 هزار دلار معادل 6.9 میلیارد تومان درآمد دارد.
در ایران درآمد سالانه ارتودنتیست‌ بسته به موقعیت شهری و توانایی و حرفه آن حدود 3.5 میلیارد تومان است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *