0

معرفی کسب و کار دندانپزشکی

معرفی کسب و کار دندانپزشکی

امروزه اکثر افراد از سلامت دهان و دندان بسیار خوبی برخوردار هستند و از دندان‌های طبیعی خود در طول زندگی محافظت می‌کنند. اما این برای همه صدق نمی‌کند. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که تنها در صورت درد باید به دندانپزشک مراجعه کنند. ویزیت دندانپزشکی به معنای معاینه شدن توسط یک پزشک بهداشت دهان است که قادر به تشخیص و درمان شرایطی است که می‌تواند از معمول تا بسیار پیچیده باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با شغل و حرفه دندانپزشکی آشنا کنیم:

دندانپزشک کیست؟

دندانپزشکی، حرفه‌ای است که با پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان، از جمله بیماری‌های دندان‌ها و ساختارهای نگهدارنده و بیماری‌های بافت نرم دهان مرتبط است. دندانپزشکی همچنین شامل درمان و اصلاح ناهنجاری‌های فک‌ها، نامرتبی دندان‌ها و ناهنجاری‌های حفره دهان مانند شکاف کام می‌شود.

انواع دندانپزشکی

معرفی کسب و کار دندانپزشکی

دندانپزشکی علاوه بر طب عمومی شامل تخصص‌ها و فوق ‌تخصص‌های زیر است:

ارتودنسی و ارتوپدی دندان

ارتودنسی هدف خود را پیشگیری و اصلاح مال اکلوژن دندان‌ها و ناهماهنگی‌های دندانی-صورتی مرتبط با آن می‌داند.

دندانپزشکی اطفال

دندانپزشکی اطفال، مشابه اطفال در پزشکی، به مراقبت از دندان کودکان و نوجوانان می‌پردازد. مراقبت روتین از دندان در کودکان در پیشگیری از پوسیدگی دندان مهم است، به ویژه زمانی که دندان‌های دائمی جایگزین دندان‌های شیری می‌شوند و استخوان‌ها و سایر ساختارهای اطراف دندان بالغ می‌شوند.

پریودنتیکس

پریودنتیک به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های بافت‌های پریودنتال، بافت‌هایی که دندان‌ها را احاطه کرده و حمایت می‌کنند، می‌پردازد. این بافت‌ها عمدتاً از لثه و فک و ساختارهای به هم پیوسته مربوط به آنها تشکیل شده است

پروتز: پروتز به بازیابی و حفظ عملکرد، راحتی، ظاهر و سلامت دهان با جایگزینی دندان‌های از دست رفته و بافت‌های مجاور با جایگزین‌های مصنوعی یا پروتزها می‌پردازد. متخصصین پروتز آموزش‌های ویژه‌ای در زمینه ساخت و قرار دادن دستگاه‌های ثابت(ایستا) و متحرک برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته دارند.

جراحی دهان و فک و صورت

جراحی دهان با تشخیص و جراحی مورد نیاز بیماری‌ها، صدمات و نقایص فک انسان و ساختارهای مرتبط سروکار دارد. هم دندانپزشکان و هم پزشکان طیف وسیعی از مشکلات خاص دندانی را به جراح دهان ارجاع می‌دهند. اینها ممکن است شامل برداشتن دندان‌های نهفته و عفونی و درمان کیست‌ها، تومورها، ضایعات و عفونت‌های دهان و فک باشد.

آسیب شناسی دهان و فک و صورت

آسیب شناسی دهان مطالعه علل، فرایندها و اثرات بیماری‌های دهان، همراه با تغییرات ناشی از ساختار و عملکرد دهان است. پاتولوژیست دهان تشخیص‌هایی را ارائه می‌دهد که درمان سایر متخصصان به آن بستگی دارد.

ریشه دندان

درمان بیماری‌های داخل دندان از جمله محفظه پالپ، کانال پالپ و ساختارهای مجاور. درمان ریشه و بلیچینگ دندان‌های غیر حیاتی درمان‌های استانداردی است که توسط متخصصین ریشه انجام می‌شود.

دندانپزشکی بهداشت عمومی

رایج‌ترین شاخه، دندانپزشک عمومی است. دندانپزشکان عمومی در خط مقدم اقدامات تشخیصی و پیشگیرانه برای عموم مردم خدمت می‌کنند. ما می‌توانیم مراحل اولیه بیماری دندانی را در دهان بیمار تشخیص داده و تشخیص دهیم و قبل از پیشرفت بیماری، آن را درمان کنیم.

رادیولوژی دهان و فک و صورت

رادیولوژی دهان و فک و صورت به استفاده از اشعه ایکس برای تشخیص و درمان بیماری‌ها یا اختلالات دهان و فک می‌پردازد. این نه تنها اشعه ایکس استاندارد، بلکه اشعه ایکس پانوگرافیک، و همچنین استفاده از اشعه و مواد رادیواکتیو در درمان بیماری‌های دهان و فک را در بر می‌گیرد.

تاریخچه دندانپزشکی

دندانپزشکی، به نوعی، از زمان‌های قدیم انجام می‌شده است. به‌عنوان ‌مثال، جمجمه‌های مصری مربوط به 2900 تا 2750 قبل از میلاد حاوی شواهدی از سوراخ‌های کوچک در فک در مجاورت ریشه دندان هستند. اعتقاد بر این است که چنین سوراخ‌هایی برای تخلیه آبسه ایجاد شده‌اند. علاوه بر این، گزارش‌هایی از درمان دندان در کتیبه‌های مصری مربوط به 1500 سال قبل از میلاد وجود دارد. گمان می‌رود که مصریان جراحی دهان را شاید در اوایل 2500 قبل از میلاد انجام می‌دادند، اگرچه شواهدی برای این امر بسیار اندک است. اولین تلاش برای جایگزینی دندان به فنیقیه(لبنان امروزی) در حدود 600 سال قبل از میلاد برمی گردد، جایی که دندان‌های از دست رفته با دندان‌های حیوانی جایگزین شدند و با طناب در جای خود قرار گرفتند.

دندانپزشک چه کاری می‌کند؟

  • تشخیص بیماری‌های دهانی
  • برنامه‌های درمانی برای حفظ یا بازیابی سلامت دهان و دندان بیماران
  • تفسیر اشعه ایکس و تست‌های تشخیصی
  • کنترل رشد دندان‌ها و فک‌ها
  • جراحی روی دندان‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های نرم حفره دهان
  • مدیریت ترومای دهان و سایر موارد اورژانسی

اهمیت شغل دندانپزشک

رشته دندانپزشکی و مراقبت از دندان نه تنها شامل دندان‌ها و لثه‌های بیماران می‌شود، بلکه عضلات سر، گردن و فک، زبان، غدد بزاقی و سیستم عصبی سر و گردن را نیز در بر می‌گیرد. در طول یک معاینه کامل، دندانپزشکان دندان‌ها و لثه‌ها را معاینه می‌کنند، اما به دنبال توده‌ها، تورم، تغییر رنگ، زخم‌ها و هرگونه ناهنجاری هستند. در صورت لزوم، روش‌هایی مانند بیوپسی، آزمایش‌های تشخیصی بیماری‌های مزمن یا عفونی، عملکرد غدد بزاقی و غربالگری سرطان دهان را انجام می‌دهند. علاوه بر این، دندانپزشکان می‌توانند علائم هشدار دهنده اولیه را در دهان تشخیص دهند که ممکن است نشان دهنده بیماری در سایر قسمت‌های بدن باشد. آموزش دندانپزشکان همچنین به آنها این امکان را می‌دهد که موقعیت‌هایی را که نیاز به ارجاع بیماران برای توجه متخصصان یا دندانپزشکان دارد، شناسایی کنند.

درآمد دکتر دندانپزشک چقدر است؟

در کشور آمریکا یک دکتر دندانپزشک سالانه 197.000 دلار معادل 5 میلیارد تومان درآمد دارد و در رتبه هشتم پردرآمدترین شغل آمریکا قرار دارد.

درآمد دندانپزشک در ایران چقدر است؟

همان‌طور که می‌دانید درآمدها به تخصص و شهرت فرد بستگی دارد. به طور متوسط درآمد دندانپزشک در ایران از ماهی 30 میلیون تا ماهی 700 میلیون متغیر است.

دوره تحصیلی دندانپزشکی چقدر است؟

برای ورود به این شغل ابتدا باید در رشته تجربی کنکور دهید. پس از قبولی باید حدود 10 سال به مطالعه دروس دندانپزشکی بپردازید. سرانجام وارد این حرفه خواهید شد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *