0

معرفی رشته ریاضی معایب و مزایای آن

معرفی رشته ریاضی معایب و مزایای آن

انتخاب رشته تحصیلی در مقطع نهم دوره دوم متوسطه، سرنوشت و آینده دانش‌آموزان را تعیین می‌کند. بنابراین یک انتخاب درست بر اساس استعدادها و علایق فردی، می‌تواند آینده روشنی را برای دانش‌آموزان رقم بزند. در قدم اول باید بررسی کنیم که آیا رشته مورد علاقه هرکس با استعداد و توانایی‌های او مطابق است؟ برای این کار باید اطلاعات خود را از رشته‌های متوسطه بالا ببریم تا انتخاب بهتری داشته باشیم. در این مقاله رشته ریاضی به شما معرفی خواهد شد.

معرفی رشته ریاضی

معرفی رشته ریاضی معایب و مزایای آن

رشته ریاضی از شاخه‌های نظری دوره دوم متوسطه است که در پایه نهم در کنار رشته‌های علوم تجربی و انسانی برای علاقمندان به شاخه نظری ارائه داده می‌شود. ریاضی رشته‌ای است برای حل معادلات و مسئله‌هایی که گاهی پیچیدگی‌های خاصی دارند و با اعداد، منطق، رابطه‌ها، معادله‌ها، اقتصاد، فنون و… سر و کار دارند.

ریاضی با زبان ساده‌تر در همه رشته‌ها وجود دارد. اما کسانی که به حل معادلات پیچیده و بازی با اعداد علاقمند هستند، رشته ریاضی را انتخاب می‌کنند تا ذهن خود را با مسائل پیچیده و معادلات متفاوت به چالش بکشند. رشته ریاضی مادر رشته‌های مهندسی است. یعنی برای ورود به رشته‌های مهندسی و صنعتی باید از طریق رشته ریاضی اقدام کرد و وارد دنیای مهندسی شد.

هدف کلی این رشته دست پیدا کردن به تفکری منطقی و یافتن راه‌حلی مناسب برای حل مسائل در تمام شرایط به خصوص مسائل زندگی و کاری در جهت پیدا کردن مسیرهای بهتر زندگی است.

رشته ریاضی برای چه کسانی مناسب است؟

در انتخاب رشته تحصیلی، حرف اول را علاقه به درس‌های رشته مورد نظر می‌زند. اما تنها علاقه کافی نیست. دانش‌آموزان باید استعداد، مهارت و توانایی حل مسائل پیچیده ریاضی و فیزیک را داشته باشند. در صورتی که این استعداد در آنها وجود نداشته باشد، ادامه تحصیل در این رشته برای آنها سخت و گاهی غیرممکن می‌شود.

برای دانش‌آموزان رشته ریاضی داشتن بهره هوشی بالا، سرعت عمل ذهنی خوب، قدرت تجزیه تحلیل و تجسم اجسام فضایی و خلاقیت بالا ضروری می‌باشد. به بیان دیگر رشته ریاضی مناسب افرادی است که به اختراعات، نقشه‌های مهندسی، سیستم‌های برقی و مخابراتی و به طور کلی مسائل صنعتی و مهندسی علاقمند هستند.

مزایا و معایب رشته ریاضی

برای ورود به رشته‌های مهندسی در دانشگاه تنها مسیر موجود، رشته ریاضی است. همین عامل سبب ایجاد معایب و مزایایی برای این رشته شده است. از آنجایی که رشته‌های مهندسی محدود به این رشته است، پس رقبای شما تنها در رشته ریاضی وجود دارند و رشته‌های دیگر مانعی برای حضور شما نیستند که این از مزیت‌های رشته ریاضی است.

از طرفی تعداد داوطلبان رشته‌های مهندسی ریاضی بالا می‌باشد که اکثر داوطلبان از بهره هوشی خوبی برخوردارند، بنابراین شاید بتوان گفت که این از معایب رشته ریاضی برای رقیبان است، چرا که رقابت را سخت و قبولی را دشوار می‌کند که نیازمند تلاش بیشتری می‌باشد.

برای رسیدن به هدف، بهترین راه، برنامه‌ریزی برای رشته‌ای است که قصد قبولی در آن را دارید. به بیان دیگر بهتر است زمانی که قصد مطالعه برای کنکور را دارید، رشته دانشگاهی مورد علاقه خود را انتخاب کنید، سپس تمرکز خود را بر مرور درس‌های مورد نیاز آن رشته قرار دهید، به این ترتیب انتظار می‌رود نتیجه خوبی در کنکور دریافت کنید.

شرایط ورود به رشته ریاضی

برای وارد شدن به رشته ریاضی نمره‌های حداقلی برای دروس اختصاصی مرتبط با این رشته در نظر گرفته شده است. دانش‌آموزان در صورتی که نمراتی بالاتر از حداقل‌های اعلام شده داشته باشند، می‌توانند به این رشته ورود کنند. برای رشته ریاضی، درس علوم تجربی و ریاضی در سه سال دوره متوسطه با ضریب 3 محاسبه می‌شود. دانش‌آموزانی واجد شرایط ورود به رشته ریاضی هستند که نمرات زیر را کسب کنند:

– مجموع نمرات قبولی درس‌های ریاضی و علوم تجربی در نوبت دوم (خرداد یا شهریور) در سه پایه دوره اول متوسطه، بدون احتساب ضریب، بالاتر از 42 باشد.

– مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره اول متوسطه با احتساب ضریب بالاتر از 252 باشد.

بازار کار رشته ریاضی

همانطور که در گذشته اشاره شد، رشته ریاضی تنوع کاری بالایی دارد و تمام رشته‌های مهندسی و مدیریتی و رشته‌های متنوع دیگر را در خود گنجانده است. بنابراین طیف وسیعی از مشاغل برای فارغ‌التحصیلان این رشته قابل انتخاب است. در صورتی که دانش‌آموزان در زمان کنکور هدف خود را مشخص کنند و مطابق آن در رشته مورد علاقه خود به ادامه تحصیل بپردازند، بنابر گرایش آنها در یکی از مشاغل زیر مشغول به کار می‌شوند:

رشته‌های علوم پایه:

– ریاضیات و کاربردها، علوم کامپیوتر، آمار، فیزیک، شیمی کاربردی، شیمی محض

رشته‌های مهندسی:

– مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی رباتیک

مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی شهرسازی، معماری داخلی، مهندسی نقشه‌برداری

– مهندسی پزشکی، مهندسی هوا فضا، فیزیک مهندسی، اپتیک و لیزر

– مهندسی پلیمر، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی شیمی، مهندسی نفت، مهندسی معدن

– مهندسی صنایع غذایی، مهندسی صنایع، مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت

– مهندسی نساجی، مهندسی مکانیک کشاورزی

– مهندسی ساخت و تولید، مهندسی بهره‌برداری راه‌آهن، مهندسی حمل و نقل ریلی

– مهندسی دریا، مهندسی ماشین‌آلات دریایی، مهندسی کشتی، مهندسی انرژی، مهندسی ایمنی صنعتی

رشته‌های دبیری و تدریس:

– آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنائی، آموزش تربیت بدنی

رشته‌های مدیریتی:

– مدیریت بازرگانی، مدیریت و بازرگانی دریایی، مدیریت صنعتی

– مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت دولتی

– مدیریت مالی، مدیریت بیمه، مدیریت فرهنگی و هنری، مدیریت امور بانکی

سایر رشته‌ها:

– اقتصاد، اقتصاد کشاورزی، حسابداری، هتل‌داری، هنرهای چند رسانه‌ای، مددکاری اجتماعی، گردشگری

– امنیت اطلاعات، امنیت نرم، امنیت اقتصادی، امنیت بین‌الملل، پژوهشگری امنیت، فناوری اطلاعات و ارتباطات

– ادیان و مذاهب، معارف اسلامی و ارشاد، علوم قرآن و حدیث، تاریخ اسلام، زبان و ادبیات عربی، فلسفه و عرفان اسلامی.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *