0

معرفی کسب و کار مهندس عمران

معرفی کسب و کار مهندس عمران

شاید برای شما هم سؤال پیش آمده که یک مهندس عمران واقعاً چه کار می‌کند؟ می‌توان گفت: کار مهندس عمران بیش از ساختن ساختمان است. در این مقاله سعی داریم شما را با این شغل و رشته آشنا کنیم:

مهندس عمران چه کار می‌کند

خانه‌ها، ساختمان‌های اداری، جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها، کارخانه‌ها، کلیساها، نیروگاه‌ها و سیستم‌های فاضلاب، تقریباً هیچ ساختاری وجود ندارد که یک مهندس عمران نتواند به نحوی مسئول آن باشد. اگرچه مهندسان عمران خود ساختمان‌ها را نمی‌سازند، اما آنها را برنامه‌ریزی و توسعه می‌دهند. این حرفه با همکاری نزدیک با معمارانی که اشیا را طراحی می‌کنند، انجام می‌شود.

سپس این بر عهده مهندس عمران است که اطمینان حاصل کند که نقشه‌های معمار به‌گونه‌ای انجام می‌شود که ساختمان‌ها پابرجا می‌مانند. بنابراین وظیفه شما این است که امکان سنجی فنی طرح‌های ساخت و ساز را بررسی کنید و بعداً آنها را نیز اجرا نمایید.

نرم افزارهای مهندسی عمران

اگر کنجکاو یا علاقه‌مند به پیوستن به رشته مهندسی عمران هستید، احتمالاً باید با برنامه‌های زیر آشنا باشید. این برنامه‌ها به مهندسان عمران در انجام وظایف روزانه‌شان کمک می‌کند. این 9 برنامه برای کارهای عمرانی مورد نیاز هستند:

AutoCad Civil 3D

AutoCAD Civil 3D یکی از پرکاربردترین برنامه‌ها در صنعت است. Civil 3D یک نرم افزار پیش نویس با تعداد زیادی ابزار طراحی، تحلیل و شبیه‌سازی برای مهندسی عمران است. اگر در سطح بالا صحبت کنیم، از CAD برای ایجاد مجموعه‌ای از نقشه‌ها به نام مستندات ساخت و ساز استفاده می‌کنیم. طیف وسیعی از ابزارهای Civil 3D از چند خط گرفته تا خطوط ویژه، شبکه‌های لوله تا پروفایل‌ها به شما امکان می‌دهد طرح‌های خلاقانه و دقیقی ایجاد کنید.

 HEC-HMS

سیستم مدل‌سازی هیدرولوژیکی (HEC-HMS) برای شبیه‌سازی فرایند هیدرولوژیکی سیستم‌های آبخیز طراحی شده است و تقریباً تمام مقادیر زهکشی مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این برنامه، خواص فیزیکی یک حوضچه آبخیز را توصیف می‌کنید. نتایج شبیه سازی به راحتی قابل درک است.

 HEC-RAS

این برنامه هیدرولیک جریان آب از طریق رودخانه‌ها و کانال‌های بسیاری از مقاطع را ترسیم می‌کند. این برنامه به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که آیا آب می‌تواند از طریق سازه‌های خاص(کانال، نهر، پل و غیره …) با خیال راحت، بدون ایجاد سیل نامطلوب در منطقه عبور کند. این سیستم قادر به تجزیه و تحلیل جریان ثابت و ناپایدار، محاسبات انتقال رسوب و اجزای کیفیت آب است و اغلب برای مدیریت دشت سیلابی با کمک ابزارهای نقشه برداری خود استفاده می‌شود.

Microsoft Project

Microsoft Project ابزار مدیریت پروژه مایکروسافت است. این شبیه به مایکروسافت آفیس، به ویژه اکسل، با رابط کاربری آن است که پیمایش برنامه را آسان می‌کند. زمان‌بندی در مدیریت پروژه‌های مهندسی بسیار مهم است. Microsoft Project با دانش مفاهیم اولیه زمان‌بندی مانند روابط فعالیت، مسیرهای حیاتی، نمودار گانت و موارد دیگر، شما را قادر می‌سازد تا برنامه‌های دقیقی برای مدیریت پروژه‌های مختلف خود ایجاد کنید.

StormCAD

StormCAD یک برنامه مدل‌سازی و تجزیه و تحلیل برای طراحی سیستم زهکشی، آب طوفان و فاضلاب بهداشتی است. مهندسان عمران روزانه از آن برای اندازه‌گیری لوله‌ها و سازه‌ها در انواع پروژه‌های توسعه استفاده می‌کنند. StormCAD می‌تواند محاسباتی را برای رواناب منطقه زهکشی، ظرفیت ورودی، ناودان‌ها و جریان شبکه لوله و موارد دیگر ارائه دهد. خروجی‌ها و تولید کننده گزارش سفارشی، در ارائه اطلاعات لازم برای اطمینان از مهندسی صحیح سیستم شما مفید هستند. با پشتیبانی GIS و AutoCAD، ورودی و خروجی بین برنامه‌ها، انجام کار را بسیار آسان می‌کند!

 SSA

نرم افزار SSA همچنین می‌تواند برای تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌های زهکشی، طوفان و فاضلاب‌های بهداشتی استفاده شود. سازنده اتوکد، Autodesk SSA را به عنوان یک افزونه در CAD ایجاد کرد تا کاربران بتوانند از هر دو نرم افزار با قابلیت ورود و خروج، به هنگام به‌روزرسانی طرح خود استفاده کنند. اگر نیاز به طراحی و اندازه لوله‌ها و کانال‌های زهکشی داشته باشید، SSA یک برنامه کاربرپسند است که می‌تواند همه این کارها را انجام دهد.

WaterCAD

WaterCAD یکی دیگر از برنامه‌های بنتلی است که برای طراحی ابزار به ویژه شبکه‌های توزیع آب استفاده می‌شود. این یک مدل هیدرولیک است که به شما کمک می‌کند تا با استفاده از جزئیات شبکه مانند لوازم جانبی و داده‌های جریان آتش، تغییراتی مانند اندازه و مکان لوله‌ها، پمپ‌ها و موارد دیگر را طراحی کنید.

 EPANET

یک جایگزین رایگان برای WaterCAD EPANET است. EPANET که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده منتشر شده است، سیستم‌های توزیع آب را مدل سازی می‌کند و جریان آب در هر لوله، فشار در هر گره و موارد دیگر را تولید می‌کند. EPANET رایگان و در دسترس عموم است.

ArcGIS

Esri، مؤسسه تحقیقات سیستم‌های محیطی، تأمین‌کننده نرم‌افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است که ArcGIS را منتشر کرد. یک پلت فرم نقشه‌برداری که مهندسان عمران می‌توانند از آن برای ایجاد نقشه‌های زیادی استفاده کنند. ArcGIS با منابع داده مانند تصاویر، فایل‌های شیپ و موارد دیگر، به شما اجازه می‌دهد اطلاعات را روی یکدیگر لایه‌بندی کنید. شما می‌توانید ابزار، اموال و اطلاعات دیگر را بردارید و آنها را در بالای تصاویر، خیابان‌ها یا نقشه‌های توپوگرافی قرار دهید تا دقیقاً آنچه را که نیاز دارید در یک نمایشگر، منظم و مرتب به تصویر بکشید.

درآمد مهندسی عمران

معرفی کسب و کار مهندس عمران

در کشور آمریکا به عنوان یک مهندس عمران، شما زندگی حرفه‌ای خود را با حقوق کمی شروع می‌کنید. حقوق اولیه شما به عنوان یک مهندس عمران به معیارهای مختلفی مانند بخش، اندازه شرکت یا منطقه بستگی دارد. اما با مرور زمان و کسب تجربه در این زمینه، میانگین حقوق سالیانه به مبلغ 81.000 هزار دلار معادل 2.5 میلیارد تومان در سال افزایش می‌یابد.

درآمد شغل مهندسی عمران در کشورمان از 6 میلیون تومان برای فرد بی‌سابقه تا ماهی 30 میلیون برای مهندس باسابقه متغیر است.

چگونه مهندس عمران شوم؟

برای ورود به حرفه و شغل مهندسی عمران ابتدا باید در رشته ریاضی و فیزیک کنکور دهید. پس از طی 4 سال دوره کارشناسی و پاس کردن واحدهای مربوطه، می‌توانید وارد این عرصه شوید.

آیا از رشته تجربی می‌توان مهندسی عمران خواند؟

همان طور که گفته شد رشته مهندسی عمران، جزء رشته ریاضی و فیزیک است. اگر رشته تحصیلی شما تجربی است و علاقه به رشته مهندسی عمران دارید، می‌توانید تغییر رشته دهید و در کنکور ریاضی و فیزیک دانشگاه آزاد شرکت کنید.

دروس رشته مهندسی عمران

دروس دوره کارشناسی مهندسی عمران به صورت جدول در زیر آمده است:

نام درس

تعداد واحد نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
نقشه برداری و عملیات 1 2 آزمایشگاه مصالح 1 مهندسی آب و فاضلاب 2
طراحی معماری و شهرسازی 2 تکنولوژی بتن 2 پروژه مهندسی آب و فاضلاب 1
استاتیک 3  

مکانیک خاک

 

3

 

بناهای آبی 3
دینامیک 3 آزمایشگاه مکانیک خاک 1 تحلیل سازه‌های 1 3
مقاومت مصالح 1 3 هیدرولیک 2 تحلیل سازه‌های 2 2
مقاومت مصالح 2 2 آزمایشگاه هیدرولیک 1 کارآموزی 2
مکانیک سیالات 3 هیدرولوژی 2  

بارگذاری

 

2

 

زمین شناسی مهندسی 2 متره و برآورد پروژه 1 سازه های فولادی 1 2
آزمایشگاه روسازی راه 1 سازه های بتن آرمه 2 2 راهسازی 2
اصول مهندسی زلزله 3  

پروژه سازه‌های بتن آرمه

 

1

 

 

پروژه راهسازی

 

1

 

سازه های فولادی 2 2 روشهای اجرای ساختمان 3 روسازی راه 2
پروژه سازه‌های فولادی 1 ماشین آلات ساختمانی 2 سازه‌های بتن آرمه 1 3

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *