0

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

بازار سهام به هر شرکت کننده اجازه می‌دهد تا هر سهمی را معامله کند. این سهام نشان دهنده یک سرمایه گذاری است. فرصتی برای خانوارهایی که ابزاری برای راه اندازی کسب و کار خود ندارند. آنها می‌توانند در یک شرکت سرمایه گذاری و با در نظر گرفتن خطرات فعالیت‌های آن کسب سود کنند. در این مقاله سعی داریم شما را با مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس آشنا کنیم. با ما همراه باشید:

مزایای سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در سهام مزایای زیادی دارد که در زیر به آن می‌پردازیم:

از یک اقتصاد رو به رشد بهره می‌برد

با رشد اقتصاد، درآمد شرکت‌ها نیز رشد می‌کند. به این دلیل که رشد اقتصادی باعث ایجاد شغل می‌شود که درآمد و فروش ایجاد می‌کند. هرچه پول نقد در جامعه بیشتر باشد، تقاضای مصرف کننده بیشتر می‌شود، در نتیجه درآمدهای بیشتری را وارد صندوق‌های نقدی شرکت‌ها می‌کند.

بهترین راه برای مقابله تورم

از نظر تاریخی، سهام در بلندمدت بازده سالانه خوبی را به همراه داشته است. اما به این معنی است که شما باید افق زمانی طولانی‌تری داشته باشید. به این ترتیب، حتی اگر ارزش سهمی موقتاً کاهش یابد، می‌توانید خرید کنید و نگه دارید یا نوسان گیری کنید. زمانی که نقدینگی کمتری در جامعه باشد، تورم کاهش می‌یابد و اقتصاد پویاتر می‌شود.

خرید آسان

خرید در بازار سهام بسیار آسان و راحت است. شما می‌توانید سهم مورد نظر را از طریق یک کارگزاری یا به‌صورت آنلاین خریداری کنید. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی به راحتی می‌توانید پس از ایجاد حساب، به صورت آنلاین سهام را در عرض چند دقیقه خریداری کنید. اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، حتی ممکن است بتوانید از طریق کسب و کار خود در سهام سرمایه گذاری کنید.

برای شروع سرمایه گذاری سهام به پول زیادی نیاز ندارید. شما با حداقل سرمایه می‌توانید وارد بازار سهام شده و خرید و فروش انجام دهید. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بازار سهام، 100 هزار تومان است. بنابراین نگران کم بودن سرمایه نباشید. با مرور زمان و خریدهای سودمند، سرمایه شما افزایش می‌یابد.

از چند طریق کسب سود کنید

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

به طور معمول در بازار سهام سه مدل سرمایه‌گذار یا معامله‌گر داریم. بیشتر سرمایه گذاران قصد خرید سهم در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالا را دارند. آنها در شرکت‌هایی با رشد سریع، سرمایه گذاری می‌کنند که سود آنها را در طول زمان کوتاهی افزایش می‌دهند.

این روش هم برای معامله‌گران روزانه و نوسان‌گیر جذاب است و هم برای سرمایه گذاران هولد کننده. گروه اول امیدوارند از روندهای کوتاه مدت بهره ببرند، در حالی که گروه دوم انتظار دارند در طول زمان شاهد رشد سود و قیمت سهام شرکت باشند. هر دوی آنها معتقدند مهارت‌های انتخاب سهام به آنها اجازه می‌دهد از بازار بهتر عمل کنند. سایر سرمایه گذاران جریان منظم پول نقد را ترجیح می‌دهند. آنها سهام شرکت‌هایی را می‌خرند که سود سهام پرداخت می‌کنند. شما می‌توانید به دو یا حتی سه مدل در بازار بورس کسب درآمد کنید.

نقد شوندگی بالا

بازار سهام به شما امکان می‌دهد سهام خود را در هر زمان بفروشید. اقتصاددانان از اصطلاح “مایع” به این معنی استفاده می‌کنند که شما می‌توانید سهام خود را به سرعت و با هزینه و کمیسیون‌های کم به پول نقد تبدیل کنید. اگر به طور ناگهانی به پول خود نیاز دارید، نقد شوندگی به کمک شما می‌آید. اما توجه داشته باشید که بازار بورس ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است و این امکان برای شما در دسترس نخواهد بود.

معایب سرمایه گذاری در بورس

در اینجا معایب سرمایه گذاری در بورس آورده شده است:

ریسک بالا

با شرکت در بورس و سرمایه گذاری در آن ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهید. اگر شرکتی ضعیف عمل کند، سرمایه‌گذاران سهم خود را می‌فروشند و این امر باعث سقوط شدید قیمت سهام می‌شود. در هر معامله‌ای ریسک وجود دارد، شما باید با تحلیل بازار و اطلاع از شرایط اقتصادی و سیاسی وارد این بازار شود تا ریسک کمتری متحمل شوید.

آخرین پرداخت

در صورتی که شرکتی ورشکست می‌شود، سهام‌داران معمولی آخرین پرداخت را دارند. سهام‌داران ممتاز و دارندگان اوراق قرضه یا بستانکاران قبل از همه حق و حقوق خود را دریافت می‌کنند.

زمان

اگر به تنهایی سهام می‌خرید، باید قبل از خرید سهام، درباره هر شرکتی تحقیق کنید که چقدر سودآور خواهد بود. شما باید یاد بگیرید که چگونه صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه را بخوانید و تحولات شرکت مورد نظر را در اخبار دنبال کنید. شما همچنین باید خود بازار سهام را زیر نظر داشته باشید، زیرا حتی قیمت بهترین شرکت در زمان اصلاح، سقوط بازار یا بازار نزولی کاهش می‌یابد.

قیمت و نوسان هیجانی

قیمت سهام ثانیه به ثانیه افزایش و کاهش می‌یابد. افراد تمایل دارند از روی حرص و طمع زیاد خرید کنند و از ترس کم بفروشند. بهترین کار این است که دائماً به نوسانات قیمت سهام نگاه نکنید و فقط به طور منظم چک کنید. شما باید این قدرت درونی را داشته باشید که با درصد کم منفی سهمتان، هول نشده و عجله نکنید.

رقابت حرفه‌ای

سرمایه‌گذاران نهادی و معامله‌گران حرفه‌ای زمان و دانش بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارند. آنها همچنین ابزارهای تجاری پیچیده، مدل‌های مالی و سیستم‌های کامپیوتری را در اختیار دارند.

در این بین سؤالاتی پیش می‌آید که در زیر به آن پاسخ داده شده است:

سرمایه‌گذاری در سهام به چه معناست؟

سرمایه گذاری در سهام به این معنی است که شما در حال خرید سهام در یک شرکت هستید. به عبارت دیگر، شما مالک بخشی از آن شرکت هستید، حتی اگر فقط بخش کوچکی از شرکت را در اختیار داشته باشید. همچنین می‌توانید صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک یا صندوق‌های قابل معامله در بورس را خریداری کنید که در سهام سرمایه گذاری می‌کنند.

چگونه سرمایه‌گذاری در سهام را شروع می‌کنید؟

اولین چیزی که برای سرمایه گذاری در سهام نیاز دارید، دسترسی به بازار از طریق حساب کارگزاری است. فرایند افتتاح حساب کارگزاری، مشابه با افتتاح حساب جاری است. قدم بعدی این است که مشخص کنید کدام سهام را می‌خواهید بخرید و چقدر می‌خواهید در آن سهام خاص سرمایه گذاری کنید. قبل از تصمیم‌گیری تحقیق کنید و میزان ریسک‌پذیری خود را ارزیابی نمایید. در آخر، برای خرید سهام سفارش دهید.

چقدر می‌توانید در سهام سرمایه گذاری کنید؟

هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند که یک سهم به کدام سمت می‌رود، بنابراین این احتمال وجود دارد که سود کنید یا تمام پول خود را از دست بدهید. به طور کلی، هر چه پول بیشتری سرمایه گذاری کنید، سود یا زیان احتمالی شما بیشتر می‌شود.

سخن پایانی

سرمایه گذاری در بازار سهام می‌تواند مزایای متعددی از جمله کسب سود سهام یا متوسط بازده سالانه 10 درصدی را ارائه دهد. همچنین بازار سهام می‌تواند نوسان داشته باشد، بنابراین بازده هرگز تضمین نمی‌شود. شما می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را با تنوع بخشیدن به سبد سرمایه خود یعنی خرید چند سهم، کاهش دهید.

همان‌طور که می‌دانید هر شغل و حرفه‌ای نیاز به تخصص دارد. قبل از ورود به بورس یا با متخصص آن مشورت کنید یا پس از کسب مهارت‌های تحلیل بازار، وارد بازار بورس شوید. پرسود باشید. 😊

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *