0

شاخص بورس نشان دهنده چیست؟

شاخص بورس نشان دهنده چیست؟

در این روزها که بورس سرو صدای زیادی به پا کرده و همه مردم از کوچک تا بزرگ با بورس آشنا شده‌اند، حتماً کلمه شاخص بورس به گوش شما نیز خورده است. شاخص بورس TEDPIX کلمه‌ای است که هرروزه در اخبار از بالا پایین رفتن آن می‌شنوید.

شاخص بورس چیست؟

شاخص بورس که شاخص سهام نیز نامیده می‌شود، مجموع ارزش سهام مجموعه‌ای از شرکت‌های بورسی است. معمولاً سرمایه گذاران از شاخص سهام به عنوان معیاری برای سنجش عملکرد پرتفوی خود استفاده می‌کنند.

شاخص بورس نشانگر چیست؟

شاخص بورس نشانگر چیست؟

شاخص بازار بورس، فراز و نشیب یک گروه منتخب از سهام یا سایر دارایی‌ها را نشان می‌دهد. همان‌طور که گفته شد شاخص بورس از مجموعه سهام شرکت‌ها تشکیل شده است. شاخص بورس به سهام شرکت‌های بزرگ و قوی که حجم معاملات زیادی دارند ارزش بیشتری می‌دهد.

زمانی که ارزش سهم این شرکت‌های بزرگ رشد کند شاخص بورس نیز رشد می‌کند، زمانی که ارزش سهم آنها کاهش داشته باشد شاخص سهام نیز کاهش می‌یابد. در واقع شاخص بورس رابطه مستقیم با ارزش سهام شرکت‌های بزرگ دارد. تماشای عملکرد یک شاخص بازار راهی سریع برای مشاهده سلامت بازار سهام فراهم می‌کند. به شما کمک می‌کند عملکرد سرمایه‌گذاری‌های خود را ارزیابی کنید.

شاخص صرفاً راهی برای اندازه‌گیری و گزارش نوسانات مجموعه‌ای از اوراق بهادار یا بخشی از بازار است. یک شاخص توسط یک شرکت ایجاد می‌شود که معیارهای خاصی را برای تعیین اینکه کدام اوراق بهادار در شاخص قرار می‌گیرند دارد و بر اساس عواملی مانند اندازه یا موقعیت یک شرکت یا نقدشوندگی سهام آن تعیین می‌کند.

یک شاخص می‌تواند عددی قابل اندازه گیری و ردیابی را ارائه دهد که نمایانگر کل بازار، گروه منتخبی از سهام یا یک بخش است. شاخص سهام همچنین می‌تواند به عنوان معیاری برای مقایسه سرمایه گذاری عمل کند. به عنوان مثال، فرض کنید پرتفوی فردی سهام شما 15 درصد بازدهی داشته است، اما شاخص بازار در همان دوره 20 درصد بازده داشته است. در نتیجه، عملکرد پرتفوی شما(یا عملکرد مدیر صندوق شما) از بازار عقب خواهد ماند.

حال که با شاخص بورس آشنا شدید توصیه می کنیم با اصطلاحات زیر نیز آشنا شوید:

سهام چیست؟

سهام یک ابزار مالی است که نشان دهنده مالکیت در یک شرکت یا شرکت سهامی است و نشان دهنده ادعای متناسبی در مورد دارایی‌های آن(آنچه دارد) و درآمد(آنچه در سود ایجاد می‌کند) است. به سهام، سهام یا حقوق صاحبان سهام نیز گفته می‌شود.

سهام شناور آزاد چیست؟

سهام شناور آزاد قسمتی از سهام یک شرکت است که صاحبان شرکت قصد و آمادگی فروش آن بخش از سهام را دارند. در واقع انتظار می‌رود این مقدار از سهم شرکت در روزهای آتی به فروش برسد.

مالکیت سهام چیست؟

مالکیت سهام به این معنی است که یک سهام‌دار، دارای بخشی از شرکت با تعداد سهامی است که به‌عنوان نسبتی از کل سهام موجود شرکت را دارد. به عنوان مثال، یک فرد یا نهادی که دارای 100.000 سهم از یک شرکت با یک میلیون سهم باقی مانده است، 10 درصد از سهام آن را در اختیار خواهد داشت. اکثر شرکت‌ها دارای سهام برجسته‌ای هستند که به میلیون‌ها یا میلیاردها می‌رسد.

بازار سهام چیست؟

هنگامی که یک شرکت تأسیس می‌شود، ممکن است نیاز به دسترسی به مقادیر بسیار بیشتری از سرمایه‌ای داشته باشد که می‌تواند از عملیات جاری یا وام بانکی سنتی به دست آورد. می‌تواند این کار را با فروش سهام به مردم از طریق عرضه اولیه عمومی در بورس انجام دهد.

این وضعیت شرکت را از یک شرکت خصوصی که سهام آن در اختیار چند سهام‌دار است به یک شرکت سهامی عام تغییر می‌دهد که سهام آن در اختیار افراد زیادی از عموم مردم خواهد بود. بورس همچنین به سرمایه گذاران اولیه در شرکت فرصتی برای نقد کردن بخشی از سهام خود ارائه می‌دهد که اغلب در این فرایند پاداش‌های بسیار خوبی دریافت می‌کنند.

هنگامی که سهام شرکت در بورس عرضه می‌شود و معاملات در آن آغاز می‌شود، قیمت این سهام با ارزیابی و ارزیابی مجدد ارزش ذاتی سرمایه گذاران و معامله گران، در نوسان است. نسبت‌ها و معیارهای مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها برای ارزش‌گذاری سهام استفاده کرد که محبوب‌ترین معیار احتمالاً نسبت قیمت به درآمد است.

بورس چیست؟

بورس‌ها بازارهای ثانویه‌ای هستند که در آن سهام‌داران موجود می‌توانند با خریداران بالقوه معامله کنند. درک این نکته مهم است که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار سهام خود را به طور منظم خرید و فروش نمی‌کنند. شرکت‌ها ممکن است در بازخرید سهام شرکت کنند یا سهام جدید منتشر کنند، اما اینها عملیات روزمره نیستند و اغلب خارج از چارچوب یک بورس اتفاق می‌افتند.

بنابراین وقتی شما سهامی را در بازار سهام می‌خرید، آن را از شرکت نمی‌خرید، بلکه آن را از سهام‌دار دیگری خریداری می‌کنید. به همین ترتیب، وقتی سهام خود را می‌فروشید، آنها را به شرکت نمی‌فروشید، بلکه آنها را به سرمایه گذار دیگری می‌فروشید.

عرضه و تقاضای بازار سهام

بازار سهام همچنین نمونه‌ای جذاب از قوانین عرضه و تقاضا را در زمان واقعی ارائه می‌دهد. برای هر معامله سهام، باید یک خریدار و یک فروشنده وجود داشته باشد. به دلیل قوانین تغییرناپذیر عرضه و تقاضا، اگر تعداد خریداران یک سهم خاص از تعداد فروشندگان آن بیشتر باشد، قیمت سهام روند صعودی خواهد داشت. برعکس، اگر تعداد فروشندگان سهام بیشتر از خریداران باشد، قیمت روند کاهشی خواهد داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *