0

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ و آینده آن

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ و آینده آن

پشت این ارز دیجیتال، بلاک چین Solana از شرکتی به همین نام مستقر در سانفرانسیسکو قرار دارد. سولانا توسط آناتولی یاکوونکو در سال 2017 طراحی شد. بنابراین داستان سولانا ده سال پس از ایجاد بیت کوین آغاز شده است. اولین توکن سولانا (SOL) در مارس 2020 راه اندازی شد.

ارز سولانا چیست؟

سولانا(Solana) یک پلتفرم بلاکچین است که به دلیل سرعت و کارایی خود شناخته شده است. توکن‌های SOL ارز دیجیتال اصلی آن هستند و برای پرداخت هزینه‌های تراکنش استفاده می‌شوند. سولانا از زمان عرضه در سال 2017 به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال در جهان تبدیل شده است.
Solana یک پروژه منبع باز است که یک بلاک چین جدید، با کارایی بالا و بدون مجوز را پیاده سازی می‌کند. بنیاد سولانا در ژنو، سوئیس مستقر است و پروژه منبع باز را حفظ می‌کند.

تاریخچه ارز سولانا

در نوامبر 2017، آناتولی یاکوونکو مقاله سفیدی را منتشر کرد که در آن مفهوم اثبات زمان سولانا را معرفی کرد. یاکوونکو قبلاً یکی از مهندسین ارشد در کوالکام و Mesosphere و Dropbox بود. او به همکاری با گرگ فیتزجرالد، استفن آکریج و راج گوکال در توسعه یک بلاک چین واحد و مقیاس‌پذیر ادامه داد.
نام اصلی پروژه آنها Loom بود، اما اتریوم Loom Network را در همان زمان منتشر کرد. برای جلوگیری از سردرگمی تیم، پروژه خود را به Solana تغییر نام داد و آزمایشگاه Solana را به عنوان نام شرکت انتخاب کرد.
ارز دیجیتال سولانا برای اولین بار در سال 2019 در جریان فروش توکن‌های خصوصی در دسترس قرار گرفت، جایی که آزمایشگاه Solana حدود 20 میلیون دلار، سرمایه جمع آوری کرد. هر دو پروتکل Solana و توکن‌های SOL در سال 2020 برای عموم منتشر شدند. بنیاد Solana مستقر در سوئیس، که امروزه از اکوسیستم Solana پشتیبانی می‌کند، نیز در سال 2020 تاسیس شد.

بلاکچین سولانا چیست

همانطور که گفته شد بلاک چین سولانا در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو از آزمایشگاه سولانا تأسیس شد. این بلاک چین از روش جدیدی برای تأیید تراکنش استفاده می‌کند. بیت کوین، اتریوم و بسیاری از پروژه‌های دیگر دارای مشکلات مقیاس‌پذیری و سرعت هستند.

بلاک چین سولانا از روشی به نام الگوریتم اثبات زمان(PoH) استفاده می‌کند که می‌تواند هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش کند.
بیشتر بلاک چین‌ها از مکانیزم اجماع اثبات کار یا اثبات سهام استفاده می‌کنند که اثبات سهام گزینه کارآمدتر است. سولانا از یک الگوریتم منحصر به فرد و یک پروتکل ترکیبی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. سولانا در این روش که پردازش‌ها سریع‌تر انجام می‌شود، اثبات سهام را با اثبات تاریخچه ترکیب می‌نماید.
بلاکچین سولانا یک بلاک چین منبع باز است، به این معنی که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن به طرق مختلف استفاده کنند. در اینجا چند نمونه از کارهایی که می‌توان بر روی اکوسیستم سولانا انجام داد آورده شده است:

-خرید، فروش و تجارت توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT).
-توسعه پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، مانند صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال.
– ساخت بازی‌های بلاک چین، از جمله بازی‌های Web3، و مشارکت با شرکت‌های بزرگی مانند FTX، Lightspeed و Forte.

الگوریتم اثبات زمان

رویدادها و تراکنش‌های Solana با استفاده از تابع هش SHA256 پردازش می‌شوند. این تابع ورودی را می‌پذیرد و یک خروجی واحد تولید می‌کند که پیش بینی آن بسیار دشوار است.
سولانا خروجی یک تراکنش را می‌گیرد و از آن به عنوان ورودی برای هش بعدی استفاده می‌کند. ترتیب تراکنش‌ها اکنون در خروجی هش تعبیه شده است.
این فرآیند هش، زنجیره طولانی و ناگسستنی از تراکنش‌های هش ایجاد می‌کند. هش نیز کمی طول می‌کشد تا تکمیل شود، به این معنی که اعتبار سنجی‌ها می‌توانند به راحتی بررسی کنند که چقدر زمان گذشته است.

Proof of History با فرآیندی که بیت کوین به عنوان بخشی از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند متفاوت است.
بلاک‌ها در بیت کوین خوشه‌های بزرگی از تراکنش‌های نامرتب هستند. هر ماینر BTC زمان و تاریخ را بر اساس ساعت محلی خود به بلوکی که استخراج می‌کند اضافه می‌کند.

زمان ممکن است بسته به گره‌های دیگر متفاوت باشد یا حتی اشتباه باشد. سپس گره‌ها باید بفهمند که آیا مهر زمانی معتبر است یا خیر. با سازماندهی تراکنش‌ها در یک زنجیره هش، اعتبارسنجی‌ها اطلاعات کمتری را در هر بلوک پردازش و انتقال می‌دهند. استفاده از نسخه هش شده آخرین وضعیت تراکنش، زمان انجام یک بلوک جدید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

ارز sol

ارز دیجیتال سولانا چیست؟ و آینده آن

SOL ارز دیجیتال بومی سولانا است که به عنوان یک توکن ابزار عمل می‌کند. کاربران برای پرداخت هزینه‌های تراکنش، انجام انتقال یا تعامل با قراردادهای هوشمند به SOL نیاز دارند. SOL یک سکه کاهش تورم است. شبکه SOL را به عنوان بخشی از مدل کاهش تورم خود می‌سوزاند. صاحبان SOL همچنین می توانند اعتبار سنجی شبکه شوند.

مانند اتریوم، سولانا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند بسازند و پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین ایجاد کنند. SOL از پروتکل SPL استفاده می‌کند. SPL استاندارد توکن بلاک چین سولانا است، مشابه ERC20 در اتریوم.

مزایای سولانا

بزرگترین جذابیت سولانا معاملات سریع و ارزان آن است. گزارش شده است که می‌تواند 65000 تراکنش در ثانیه را انجام دهد و میانگین هزینه هر تراکنش 0.00025 دلار است.
یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در Solana، یک چارچوب پرداخت رایگان برای استفاده Solana Pay است. این به معامله‌گردان اجازه می‌دهد تا از طریق شبکه Solana مستقیماً از مشتریان پرداخت کنند.
پرداخت‌ها در استیبل کوین‌هایی مانند USD Coin (CRYPTO:USDC) انجام می‌شود که برای حفظ قیمت ثابت طراحی شده‌اند. با استفاده از Solana Pay، مشاغل می‌توانند از هزینه‌های پردازش پرداخت بالا جلوگیری کنند.
وقتی صحبت از فناوری بلاک‌چین می‌شود، مقیاس‌پذیری یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها است. همانطور که شبکه‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند، اغلب با محدودیت‌هایی از نظر سرعت تراکنش و زمان تایید مواجه می‌شوند. سولانا این مشکل را ندارد.

مشکل ارز سولانا

سولانا بدون مشکل نیست. برجسته‌ترین آن یک ساختار قدرت ناهموار است که می‌توانید هم در توزیع توکن اولیه و هم در اعتبار سنجی آن مشاهده کنید.
شرکت تحقیقاتی کریپتو مساری دریافت که 48 درصد از تخصیص اولیه توکن سولانا به افراد داخلی از جمله تیم، شرکت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز اختصاص یافته است. 13 درصد دیگر به بنیاد سولانا تعلق گرفت.

شبکه Solana بیش از 1000 اعتبار سنجی دارد، اما بیش از یک سوم سهام انباشته در اختیار کمتر از 25 اعتباردهنده است. این بدان معناست که تعداد نسبتا کمی از گره‌های اعتبار سنجی مسئول تأیید بیش از یک سوم تراکنش‌های سولانا هستند.
از آنجایی که سولانا محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، قطع برق نیز به یک نگرانی تبدیل شده است. شبکه Solana در هر دو سال 2021 و 2022 چندین بار قطع شد، از جمله یک قطعی 48 ساعته در ژانویه 2022 که بسیاری از کاربران پروتکل وام‌دهی Solend را منحل کرد.

آینده ارز سولانا

سولانا به وضوح پتانسیل بسیار خوبی دارد. با سرعت و هزینه‌های پایینی که ارائه می‌دهد، خود را به عنوان یک جایگزین سریع‌تر و ارزان‌تر برای اتریوم معرفی کرده است. در حال ساخت اکوسیستم بزرگی از پروژه‌های مختلف است و می‌تواند با Solana Pay به یک انتخاب محبوب برای بازرگانان تبدیل شود.
اگرچه سولانا کمی رشد کرده است، اما ارزش بازار آن هنوز تنها کسری از اتریوم است. به راحتی می‌توان سناریویی را مشاهده کرد که در آن سولانا به عنوان یک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به گسترش خود ادامه می‌دهد.
این واقعیت که شما می‌توانید سولانا را به اشتراک بگذارید نیز یک امتیاز مثبت است. شما بر اساس مبلغی که در اختیار دارید، توکن‌های SOL بیشتری به دست خواهید آورد، بنابراین اگر به پروژه اعتماد دارید، امکان سهام دادن یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری است.

همانطور که گفته شد، سولانا یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا است. ارزهای رمزنگاری شده بسیار بی‌ثبات هستند و پروژه‌های به ظاهر عالی زیادی وجود دارد که از نقشه خارج می‌شوند. فقط در صورتی روی سولانا سرمایه گذاری کنید که ریسک‌پذیر هستید، و مطمئن شوید که بیش از آنچه که می‌توانید از دست بدهید، خرج نکنید. همچنین به خاطر داشته باشید که تغییرات دراز مدت بسیار بیشتر از نوسانات هفتگی بر سبد سهام شما تأثیر می‌گذارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *