0

با نحوه استیک کردن ارز دجیتال سولانا بیشتر آشنا شوید

با نحوه استیک کردن ارز دجیتال سولانا بیشتر آشنا شوید

Solana یک بلاک چین غیرمتمرکز است که برای فعال کردن برنامه‌های مقیاس‌پذیر و کاربرپسند برای جهان ساخته شده است. هدف سولانا تبدیل شدن به زیرساخت بلاک چین برای برنامه‌های مدرن اینترنتی است. در این مقاله درباره استیک سولانا صحبت خواهیم کرد:

بلاکچین سولانا

از آنجایی که بلاک چین Solana دارای قابلیت قرارداد هوشمند است، توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده کنند. رشد قوی به تثبیت آن به عنوان رقیب دیگر بلاک چین‌های قابل برنامه‌ریزی بزرگ، از جمله اتریوم (CRYPTO:ETH) و کاردانو (CRYPTO:ADA) کمک کرده است.
DAppهای مبتنی بر Solana نیز در حال ایجاد موارد استفاده جدید SOL هستند. به عنوان مثال، Chainvote در حال ساخت یک برنامه رای دهی DeFi (مالی غیرمتمرکز) برای مدیران شرکت است که از توکن‌های SOL برای رأی دادن استفاده می‌کند.
توکن SOL توکن محلی سولانا است که برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و به عنوان بخشی از مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده می‌شود.

سولانا چگونه کار می‌کند

Solana برای مقیاس پذیری ساخته شده است و این کار را از طریق پروتکل ترکیبی منحصر به فرد خود انجام می‌دهد. این پروتکل هم از مکانیسم اجماع اثبات سهام و هم از الگوریتم اثبات زمان سولانا استفاده می‌کند. اثبات سهام راهی برای اعتبارسنجی تراکنش‌های بلاک چین است.

اعتبار سنجی‌ها بر اساس میزان توکن‌های رمزنگاری شده‌ای که در اختیارشان گذاشته‌اند (به بلاک چین تعهد داده‌اند) انتخاب می‌شوند. اعتبارسنجی‌ها زمانی که بلوک‌های جدید تراکنش‌ها را تأیید کرده و آن‌ها را به بلاک چین اضافه می‌کنند، پاداش دریافت می‌کنند.

اثبات زمان، ترتیب تراکنش‌های بلاک چین و گذر زمان را تأیید می‌کند. از آنجایی که مهر زمانی تعبیه شده است، گره‌های اعتبارسنجی برای تایید زمان تراکنش نیازی به برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند.

چند دلیل دیگر طراحی فنی برای مزایای سرعت نسبی Solana وجود دارد. اما نتیجه نهایی این است که اثبات زمان به بهینه‌سازی فرآیند تراکنش کمک می‌کند. این عمل کارهایی را که اعتبار دهنده‌ها باید انجام دهند کاهش می‌دهد و زمان پردازش بسیار کوتاه‌تری را ممکن می‌کند.

سولانا در مقابل اتریوم

بزرگ‌ترین رقیب اتریوم، سولانا است و آن را “قاتل اتریوم” نامیده‌اند. با توجه به محبوبیت هر بلاک چین، سرمایه‌گذاران احتمالی اغلب از خود می‌پرسند که چگونه این دو با هم مطابقت دارند. هنگامی که اتریوم راه‌اندازی شد، از مکانیزم اجماع اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده کرد.

اگرچه اثبات کار در آن زمان رایج بود، اما از نظر انرژی کارآمد نیست. اتریوم در حال حاضر در حال انتقال به اثبات سهام است که توسط سولانا در ارتباط با الگوریتم اثبات زمان آن استفاده می‌شود. که منجر به تفاوت عمده در پردازش تراکنش می‌شود.

سولانا به طور منظم هزاران تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند و از نظر تئوری قادر به انجام 65000 تراکنش است. اتریوم تنها می‌تواند حدود 30 تراکنش در ثانیه را انجام دهد (اگرچه پس از تکمیل ارتقاء، طبق گزارش‌ها می‌تواند تا 100000 تراکنش در ثانیه را انجام دهد).
اتریوم همچنین مدت زیادی است که وجود داشته است و هنوز هم از نظر کاربران بسیار جلوتر از Solana است. به عنوان مثال، طبق گفته DeFi Llama، اتریوم تا آوریل 2022 حدود 120 میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL) در سراسر پروتکل‌های DeFi خود داشت. سولانا کمی بیش از 7 میلیارد دلار داشت.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

واگذاری سهام یک مدل مالی با ریسک مشترک همراه پاداش است که ممکن است بازدهی را برای دارندگان توکن‌هایی که برای یک دوره طولانی تفویض شده است، فراهم کند. این امر با همسو کردن انگیزه‌های مالی دارندگان توکن (نماینده‌ها) و اعتباردهندگانی که به آنها تفویض می‌کنند به دست می‌آید.
هر چه سهام بیشتر به اعتباردهنده واگذار شود، این اعتباردهنده برای نوشتن تراکنش‌های جدید در دفتر کل انتخاب می‌شود. هر چه اعتبار دهنده تراکنش‌های بیشتری بنویسد، اعتبار دهنده و نمایندگان آن پاداش بیشتری کسب می‌کنند.

اعتبارسنجی‌هایی که سیستم‌های خود را به گونه‌ای پیکربندی می‌کنند که بتوانند تراکنش‌های بیشتری را پردازش کنند، پاداش‌های بیشتری به دست می‌آورند و به این دلیل که شبکه را تا حد امکان سریع و روان نگه می‌دارند.
اعتباربخش‌ها با اجرای و نگهداری سیستم‌های خود هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند و این هزینه به صورت هزینه‌ای که به عنوان درصدی از پاداش‌های به دست آمده جمع آوری می‌شود به نمایندگان منتقل می‌شود.

این هزینه به عنوان کمیسیون شناخته می‌شود. از آنجایی که اعتبار سنجی‌ها هر چه سهم بیشتری به آنها واگذار کند، پاداش بیشتری کسب می‌کنند، ممکن است برای ارائه کمترین کمیسیون برای خدمات خود با یکدیگر رقابت کنند.

هنگام انجام فرآیندی به نام اسلش کردن، خطر از دست دادن توکن‌ها را دارید. Slashing شامل حذف و از بین بردن بخشی از سهام واگذار شده اعتبارسنجی در پاسخ به رفتارهای مخرب عمدی، مانند ایجاد تراکنش‌های نامعتبر یا سانسور انواع خاصی از تراکنش‌ها یا شرکت‌کنندگان در شبکه است.
هنگامی که یک اعتبار سنجی کاهش می‌یابد، همه دارندگان توکن که سهام را به آن اعتبار سنجی واگذار کرده اند، بخشی از تفویض اختیار خود را از دست می دهند. در حالی که این به معنای ضرر فوری برای دارنده توکن است، همچنین به دلیل کاهش مجموع تفویض اختیار، پاداش‌های آتی اعتباردهنده را از دست می‌دهد.

استیک سولانا

استیک سولانا

قرار دادن توکن‌های SOL خود در Solana بهترین راهی است که می‌توانید به ایمن سازی شبکه بلاک چین با بالاترین عملکرد در جهان کمک کنید و برای انجام این کار پاداش دریافت کنید!
برای قرار دادن توکن‌ها در Solana، ابتدا باید مقداری SOL را به کیف پولی که از استیک پشتیبانی می‌کند، انتقال دهید. سپس مراحل یا دستورالعمل‌های ارائه شده توسط کیف پول را دنبال کنید تا یک حساب سهام ایجاد کنید و سهم خود را واگذار کنید.
کل فرآیند ممکن است بیش از 20 دقیقه طول نکشد و شما کنترل کامل وجوه خود را حفظ خواهید کرد. حداقل مبلغ مورد نیاز برای سهام وجود ندارد و جوایز به طور خودکار دوباره سرمایه گذاری می‌شوند.

آیا خطری برای استیک SOL وجود دارد؟

هیچ خطر قابل توجهی هنگام واگذاری SOL وجود ندارد. لطفاً در نظر داشته باشید که خطر کاهش تا 100٪ از وجوه شما وجود دارد، در صورتی که اعتبارسنجی که به آن تفویض کرده‌اید، تراکنش‌های غیرقانونی را امضا کند یا به فورک‌های غیرقانونی رأی دهد. با این حال، اگر اعتباردهنده و وجوه شما کاهش یابد، مورد به مورد بر اساس رای حاکمیت زنجیره‌ای تصمیم گیری می‌شود.
اگر اعتبارسنجی قابل اعتمادی را انتخاب کنید، خطر کاهش باید نزدیک به 0 باشد. علاوه بر این، لطفاً در نظر داشته باشید که قبل از اینکه بتوانید به وجوه تفویض شده خود دسترسی پیدا کنید و آنها را انتقال دهید، یک دوره 2 روزه وجود دارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *