0

ارز دیجیتال DAI چیست؟ درباره تاریخچه و مزایای آن

ارز دیجیتال DAI چیست؟ درباره تاریخچه و مزایای آن

DAI یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که هدف آن حفظ ارزش 1:1 در برابر دلار آمریکا است. بنابراین 1 DAI باید همان 1 USD باشد. بنابراین دای به اصطلاح یک “stablecoin” است. استیبل کوین‌ها را می‌توان «نسخه‌های رمزنگاری شده» ارزهای سنتی مانند USD ،EUR نامید.
دلایل متعددی وجود دارد که چرا می‌خواهید از این ارزهای دیجیتال استفاده کنید، در استفاده از این ارزها ارزش پول شما ثابت می‌ماند و از نوسانات معمولی قیمتی که اغلب ارزهای دیجیتال دیگر دارند محافظت می‌شود.

ارز DAI

DAI همیشه در دسته ارزهای رمزپایه پایدار قرار می‌گیرد که به عنوان سکه‌های پشته‌ای نیز شناخته می‌شوند. ارز دیجیتال پایدار یا استیبل کوین، ارز دیجیتالی است که به کلاس دارایی پایدار دیگری مانند دلار، پوند یا طلا مرتبط است.
از آنجایی که DAI یک ارز دیجیتال ایجاد شده بر روی بلاکچین اتریوم است، DAI را می‌توان به طور مستقیم به هر کسی، در هر نقطه از جهان، بدون مراجعه به اشخاص ثالث مانند بانک‌ها یا سایر موسسات مرکزی ذخیره و انتقال داد.

شناخته شده‌ترین ارز رمزپایه پایدار تتر است. تتر دارای ذخیره‌ای از دلارهای واقعی آمریکا، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار است که از تک تک واحدهای تتر موجود «پشتیبان» می‌گیرد و توسط یک سازمان متمرکز کنترل می‌شود. USDC (کوین دلار آمریکا) نیز یک سکه پشته‌ای بسیار شناخته شده است و به همان روش کار می‌کند.
برخلاف تتر و اکثر ارزهای دیجیتال پایدار دیگر، DAI غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ سازمان متمرکزی عرضه DAIهای جدید در گردش را کنترل نمی‌کند. از آنجایی که بازار کریپتو می‌تواند نوسان داشته باشد، استفاده از DAI برای محافظت در برابر نوسانات بازار رایج است. DAI همچنین به طور گسترده در خدماتی که وام‌های غیرمتمرکز و وجوه دارای بهره ارائه می‌دهد استفاده می‌شود.

تاریخچه ارز دای

در سال 2014، Danish Rune Christensen یک پروژه منبع باز با نام MakerDAO راه‌اندازی کرد. در سال 2015، کریستنسن گروهی از توسعه‌دهندگان را جمع کرد و پروتکل MakerDAO را تشکیل داد. Maker Protocol راه حلی شد که امکان گرفتن وام با ارز دیجیتال را به عنوان امنیت فراهم کرد.

در سال 2017، DAI در پروتکل Maker از طریق یک قرارداد هوشمند در بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد. هدف DAI در دسترس قرار دادن یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بود که نوسان نداشت، اما می‌توان از آن برای گرفتن وام با ارز دیجیتال به عنوان وثیقه استفاده کرد. با وجود اینکه کریستنسن خالق MakerDAO است، کریستنسن مالکیت این پروژه را به جامعه Maker واگذار کرده است.
MakerDAO یک سازمان مستقل غیرمتمرکز است که توسط افرادی در سراسر جهان که صاحب ارز دیجیتال MakerDAO، Maker (MKR) هستند اداره می‌شود.

چگونه ارز DAI بخریم؟

ارز دیجیتال DAI چیست؟ درباره تاریخچه و مزایای آن

یک راه آسان و ارزان برای خرید و ذخیره DAI، از طریق یک صرافی رمزنگاری مانند Firi است. Firi خرید، فروش و ذخیره DAI و سایر ارزهای دیجیتال را آسان می‌کند. هنگامی که یک حساب در یک صرافی رمز ارز مانند Firi ایجاد می‌کنید، یک کیف پول دیجیتال به طور خودکار برای شما ایجاد می‌شود که در آن می‌توانید DAI خود را ذخیره کنید.

ذخیره DAI آسان است. Firi به طور ایمن ارز دیجیتال شما را برایتان ذخیره می‌کند و شما مجبور نیستید با ایمن کردن کلیدهای خصوصی خود و یا مراقبت از امنیت کیف پول دیجیتال خود سر و کار داشته باشید. شما می‌توانید با ورود به حساب کاربری خود از طریق ایمیل یا vipps و با تایید بانک ID به کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

همچنین به راحتی می‌توانید ارزهای دیجیتال را از سایر صرافی‌های رمزنگاری یا کیف پول‌های غیرمتمرکز به کیف پول خود در Firi ارسال و دریافت کنید. ارزهای دیجیتال را می‌توان ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته خریداری کرد و Firi جابجایی بین اتر و NOK را آسان می‌کند. در کمتر از یک روز کاری، در صورت تمایل می‌توانید اتر و چندین ارز دیجیتال دیگر را به NOK به حساب بانکی خود بفروشید.

مزایای ارز دای

DAI را می‌توان به طور کامل در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال یا DEX خریداری کرد. با استفاده از پروتکل Maker، می‌توانید با سپرده‌گذاری دارایی‌های مبتنی بر اتریوم به عنوان وثیقه، DAI را وام بگیرید تا مبلغ DAI وام گرفته شده را پذیره‌نویسی کنید.

DAI برای اطمینان از نقدینگی شبکه، به یک سپرده وثیقه بزرگتر از مقدار DAI وام گرفته شده نیاز دارد. اگر ارزش وثیقه رمزنگاری شما کمتر از ارزش توکن‌های DAI صادر شده باشد، وثیقه می‌تواند ضبط شود. با این حال، اگر ارزش وثیقه شما افزایش یابد، سقف استقراض DAI شما به نسبت افزایش می‌یابد. پروتکل Maker مانند یک حساب امانی عمل می‌کند که وثیقه را تا زمانی که DAI وام گرفته شده و هزینه‌های پردازش برگردانده شود، نگه می‌دارد.

یکی دیگر از مزایای منحصر به فرد DAI، ادغام گسترده آن در بلاکچین اتریوم است. پس از خرید یا قرض گرفتن، می‌توان از آن در صدها برنامه غیرمتمرکز استفاده کرد، از جمله: بازی، مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT). در اینجا چند ویژگی دیگر وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن دارد:

درآمد منفعل

DAI همچنین دارای یک برنامه منحصر به فرد مولد بهره به نام DAI Savings Rate (DSR) است. این به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های DAI غیرفعال را برای تولید سود متغیر در طی یک دوره قفل کردن کار کنند. یکی دیگر از گزینه‌های درآمد غیرفعال جایی است که مالک DAI توکن‌ها را مستقیماً در یک قرارداد هوشمند MakerDAO واریز می‌کند. قرارداد هوشمند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که به‌طور خودکار به حساب اضافه کند. سرمایه‌گذاری و درآمدهای انباشته را می‌توان در هر زمان برداشت کرد و حداقل سپرده ندارد.

آزادی غیر متمرکز

سرمایه‌گذاران DAI به لطف طراحی غیرمتمرکز DAI از دسترسی نامحدود به وجوه خود سود می‌برند. به دلیل سیستم بدون مجوز و شفاف، هیچ واسطه، تاییدیه و اعتباری وجود ندارد. این همیشه در مورد سایر دارایی‌ها یا ارزهای فیات صدق نمی‌کند.

امنیت

ممیزی‌های معمول، کیف پول یکپارچه ایمن DAI، احراز هویت دو مرحله‌ای و سایر اقدامات امنیتی ایمنی اکوسیستم DAI را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان در جامعه MakerDAO همه قراردادهای هوشمند روی بلاکچین را تأیید می‌کنند تا از نقدینگی و دوام شبکه اطمینان حاصل کنند.

سخن نهایی

مزیت DAI این است که می‌توانید از این ارز دیجیتال برای محافظت از خود در برابر نوسانات قیمت زیاد در کریپتو استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توان از DAI به‌عنوان سپرده در تعدادی از خدمات در امور مالی غیرمتمرکز استفاده کرد و در ارزهای رمزنگاری‌شده آن درآمد سود کسب کرد. استیبل کوین‌هایی مانند DAI بخش مهمی از بازار کریپتو را تشکیل می‌دهند و نوآوری‌های جدید و عملکردهای مهم را در جهان کریپتو ممکن می‌سازند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *