0

همه چیز در مورد شغل آشپزی، مزایا و معایب آن

همه چیز در مورد شغل آشپزی، مزایا و معایب آن

ممکن است تصمیم بگیرید که آشپز شوید زیرا از آشپزی لذت می‌برید و دوست دارید در آشپزخانه دستورالعمل‌های جدید را تست کنید. با تمرین در خانه، گرفتن کار در رستوران و گرفتن بازخورد از دیگران، مهارت‌های آشپزی مورد نیاز خود را برای تبدیل شدن به یک آشپز موفق شروع کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد شغل آشپزی با شما صحبت کنیم:

آشپز کیست

آشپز شخصی است که برای اصنافی که در صنعت غذایی مانند رستوران‌ها فعالیت دارند، غذا تهیه می‌کنند. یک آشپز گاهی اوقات به عنوان سرآشپز نیز شناخته می‌شود. اما در دنیای آشپزی این دو مجزا هستند.
مسئولیت‌های آشپزها شامل تهیه غذا، مدیریت آشپزخانه، و کمک به سرآشپزها است. در رستوران‌های بزرگ، عناوینی را به آشپزها می‌دهند. به عنوان مثال، آشپزهای گوشتی، آشپزهای سرخ کردنی و آشپزهای سس.

 کمک آشپز کیست

همانطور که از اسم آن مشخص است کمک آشپز به آشپز در تهیه غذا یاری می‌کند. کمک آشپز به عنوان دستیار، مواد لازم برای تهیه غذا را آماده خواهد کرد.

برای آشپز شدن چه رشته ای باید خواند

بسیاری از افراد به صورت تجربی وارد شغل آشپزی می‌شوند اما اگر می‌خواهید شغل آشپزی را به صورت علمی ادامه دهید باید وارد رشته هنر شوید. دانشگاه علمی کاربردی رشته آشپزی را بدون کنکور ارائه می‌دهد که می‌توانید در این رشته اقدام به تحصیل کنید.

توانایی های لازم برای انجام دادن شغل آشپزی

آشپزهای موفق به مهارتهای تجاری و ارتباطی و همچنین امکان تهیه دستورالعمل‌ها، برنامه‌ریزی منوها و اطمینان از کیفیت غذایی برخوردار هستند. این مهارت‌ها شامل موارد زیر است:

-تجربه استفاده از ابزارهای برش، وسایل آشپزی و پخت

-آگاهی از روشهای مختلف پخت و پز (کباب کردن، پخت و غیره)

-امکان پیروی از تمام مراحل بهداشتی

-توانایی کار در یک تیم

-مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی

-وضعیت جسمی عالی و استقامت برای کار در شیفت‌های طولانی

-تدوین و تهیه دستورالعمل‌های خلاقانه و جالب

-داشتن حس و طعم و بوی خوب

-مهارت‌های مدیریت زمان برای اطمینان از کارایی در تهیه غذا و خدمات.

داشتن روحیه انتقادپذیر

مزایا و معایب شغل آشپزی

همه چیز در مورد شغل آشپزی، مزایا و معایب آن

هر شغلی مجموعه‌ای از جوانب مثبت و منفی را به همراه دارد. در زیر مزایا و معایب شغل آشپزی آورده شده است:

مزایا

این شغلی است که به شما امکان می‌دهد خلاقیت خود را بیان کنید: آشپزها آزادی نوآوری و آزمایش با غذا را دارند. به طور خلاصه، سرآشپزها می‌توانند در کار خلاق باشند. این آزادی است که بسیاری از متخصصان معمولاً در محل کار از آن لذت نمی‌برند!

حقوق و دستمزد جذاب در هتل‌ها و رستوران‌ها: آشپزها اگر در رستوران‌ها و هتل‌های معتبر و سرشناس کار کنند از حقوق و دستمزد بالا برخوردار می‌شوند. علاوه بر حقوق و دستمزد، آنها همچنین می‌توانند از فرصتی برای تعامل با مشتری‌ها از سراسر جهان، همکاری با سرآشپزهای با استعداد و غیره استفاده کنند.

فرصت شغلی بیشمار: یک آشپز ماهر همیشه تقاضای زیادی دارد. فقدان فرصت‌های شغلی چیزی نیست که آنها باید نگران آن باشند!

فرصت عالی برای خود اشتغالی: جدا از یک کار منظم، آشپزها نیز فرصت‌های خود اشتغالی زیادی در مقابل آنها دارند. یک آشپز ماهر می‌تواند به راحتی با تهیه یک فضای مناسب، کسب و کار خود را راه اندازی کند.

معایب آشپزی

در مقابل مزایای وسوسه کننده، شغل آشپزی معایبی نیز دارد که به آن می‌پردازیم:

ساعت کاری طولانی و غیر قابل پیش بینی: این یک کار 9-5 نیست که ساعات کار ثابت داشته باشید! یک آشپز، باید در ساعات عجیب و غریب آماده کار باشد. دیدن آشپزها حتی روزهای تعطیل غیر معمول نیست.

در بسیاری از موارد دستمزد کم: در بخش فوق، ذکر کردیم که چگونه آشپزها حقوق خوبی کسب می‌کنند. اما وقتی صحبت از آشپزهای کمتر شناخته شده پیش می‌آید، دستمزد اغلب چشمگیر نیست! حتی بسیاری از آشپزها شناخته شده‌اند که ساعات طولانی کار را انجام می‌دهند. و حقوق دریافتی آنها در عوض به هیچ وجه قابل توجیه نیست!

شرایط کاری سخت: آشپزها تجارت خود را در شرایط آزمایش و محیط انجام می‌دهند. آشپزخانه معمولی میزبان خطراتی مانند دود، آتش و ابزارهای تیز است. بی دقتی اغلب می‌تواند منجر به آسیب شود.

 شغل جسمی و روحی : آشپزها برای ساعات طولانی ایستاده کار می‌کنند. ایستادن، بدون استراحت زیاد، بخشی از کار آنهاست. به آن ساعات کار طولانی اضافه کنید و شغلی دارید که انرژی شما را تخلیه می‌کند.

بازار کار آشپزی

آشپزها در سراسر جهان تقاضای زیادی دارند. آنها بر تولید مواد غذایی در مکان‌هایی که غذا سرو می‌شود نظارت می‌کنند. آنها ممکن است در رستوران‌ها، خانه‌های خصوصی، رویدادها و هتل‌ها کار کنند.
شما می‌توانید به صورت مستقل و خود اشتغال در خانه آشپزی کنید و کسب درآمد کنید. در حالت کمی پیشرفته‌تر با اجاره یک پارکینگ یا سوئیت، به حالت کترینگ می‌توانید غذای بیرون‌بر آماده کنید. اگر مهارت آشپزی خوبی دارید حتما در رستوران‌ها به عنوان آشپز با حقوق مناسب استخدام می‌شوید.

حقوق آشپز در ایران

همانطور که در بالا گفته شد، درآمد یک آشپز به مکانی که فعالیت دارد و میزان شناخته شدن آن بستگی دارد. حقوق یک آشپز در ایران به طور متوسط از 6 تا 30 میلیون می‌تواند متغیر باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *