0

همه چیز درباره بازاریابی نیچ مارکت یا مارکتینگ

همه چیز درباره بازاریابی نیچ مارکت یا مارکتینگ

اگر تصمیم گرفتید کسب‌وکاری برای خود دست و پا کنید، حتماً به این موضوع اندیشیده‌اید که در این بازاری که برندهای بزرگ در آن رقابت می‌کنند، کسب‌وکار کوچک من، چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد؟

شاید به دلیل واهمه از رقابت با غول‌های بازار و یا نداشتن سرمایه هنگفت برای شروع کار، از راه‌اندازی آن منصرف شده باشید. اما راه‌های دیگری نیز برای ورود به بازار و رقابت با برندهای مطرح وجود دارد. نیچ مارکتینگ یکی از این راه‌هاست که در این مقاله به شرح آن می‌پردازیم.

نیچ مارکت یا بازاریابی گوشه‌ای چیست؟

شاید اصطلاحاتی مانند نیچ مارکتینگ، بازاریابی گوشه‌ای، گوشه‌یابی در بازار، بازاریابی جاویژه، رفتن به سراغ کنج بازار، به گوش شما نیز خورده باشد. همه این اصطلاحات یک مفهوم دارند:

متمرکز کردن فعالیت‌های بازاریابی به بخش کوچکی از بازار با سرمایه‌گذاری اندک و با هدف خاص.

شاید از خود بپرسید علت این کار چیست؟ با ذکر یک مثال دلیل انتخاب بخش کوچکی از بازار را به شما توضیح می‌دهیم.

تصور کنید قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی دارید که همه محصولات در آن به فروش برسد. خوب مسلماً راه‌اندازی چنین کاری سرمایه‌گذاری بالایی لازم دارد، علاوه بر آن هزینه‌ای که سالانه برای تبلیغات سایت خود باید بپردازید، رقم قابل توجهی می‌شود. حتی اگر سرمایه بالایی در اختیار داشته باشید، رقبای بزرگی مانند دیجی‌کالا دارید که طی این سال‌ها اعتماد مشتریان خود را جلب کرده‌اند.

پس راه‌اندازی این کسب‌وکار، به دور از عقل و منطق است. اما برای موفقیتِ پله‌ای در کار خود، ابتدا یک بازار هدف کوچک را انتخاب کنید، مانند لوازم خانگی. هنوز هم بازار هدف بزرگی دارید، پس آن را کوچک‌تر کنید: ظروف آشپزخانه، ولی هنوز هم رقبای بزرگی دارید، در نهایت یک جامعه کوچک را برای فروش خود انتخاب کنید، مانند: سایت فروش ظروف آشپزخانه ویژه آشپزی برای کودکان.

حالا که جامعه هدف شما کوچک‌تر شد، احتمال فروش بیشتری دارید، علاوه بر اینکه سرمایه کمتری برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز دارید. با تخصصی کردن کارتان، کم‌کم بین مخاطبان خود شهرت پیدا می‌کنید و تبلیغات شفاهی و دهان به دهان برند شما آغاز می‌شود. پس با صرف کمترین هزینه، تبلیغات برند خود را نیز آغاز کرده‌اید.

مزایای نیچ مارکتینگ

همه چیز درباره بازاریابی نیچ مارکت یا مارکتینگ

وقتی تمرکز شما روی بخش کوچکی از بازار باشد، قطعاً به سرمایه کمتری نیاز خواهید داشت. پس با گذشت زمان و سود بیشتر از فروش محصولات و یا خدمات خود، کم‌کم رشد خواهید کرد و به یک برند مطرح در حوزه کاری خودتان تبدیل می‌شوید.

– درصد پیروزی شما در رقابت با کسب‌وکارهای کوچک بیشتر از برندهای تجاری مطرح و معروف می‌باشد. پس احتمال شکست خوردن شما کاهش می‌یابد؛ علاوه بر آنکه با حذف رقبای کوچک، رقابت با برند بزرگ‌تر ساده‌تر خواهد شد.

– برای شروع کار باید مخاطب خود را بشناسید و در مورد نیازهای آنان تحقیق کنید. پس هرچه بازار هدف کوچک‌تر باشد، شناخت نیازهای مشتریان برای شما ساده‌تر خواهد بود.

– ورود تخصصی به یک زمینه کوچک، به سرعت شما را در بین متخصصان آن حوزه مطرح می‌کند، بنابراین برندسازی شما با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

– موتور جستجوی گوگل به سایت‌های تخصصی ارزش بیشتری می‌دهد، بنابراین هزینه سئو سایت شما کاهش یافته و در جستجوهای گوگل، رتبه بالاتری کسب خواهید کرد.

ویژگی‌های لازم برای یک نیچ مارکت

تنها انتخاب بخش کوچکی از بازار برای شروع کار کافی نیست. این کنج بازاری که شما انتخاب کرده‌اید، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

– اندازه بازار هدف باید به قدری باشد که سودآور بوده و کار در آن منطقی باشد.

– بدانید که نسبت به رقبای خود در این بازار، وجه تمایزی دارید که سبب رشد و پیشرفت شما می‌شود.

– پتانسیل رشد در این بخش کوچک بازار وجود داشته باشد.

– مشتریان شما نیازهایی داشته باشند که توسط رقبای دیگر نادیده گرفته شده باشد.

– بازار هدف، مشتری خدمات شما باشند. گاهی خدمات و یا محصولاتی ارائه می‌دهید که برای مشتری جذاب نیست و کسی حاضر به صرف هزینه برای دریافت آن نمی‌باشد.

از کجا شروع کنیم؟

برای آغاز فعالیت در نیچ مارکتینگ، باید قدم‌های اولیه خود را درست بردارید تا به موفقیت نزدیک‌تر شوید:

انتخاب زمینه کاری

اول به این فکر کنید که در چه زمینه‌ای قصد انجام فعالیت دارید. وقتی بازار هدف بزرگ را انتخاب کردید، سعی کنید گوشه‌های این بازار، که کمتر مورد توجه دیگران قرار گرفته است را پیدا کنید و هدف خود را کوچک‌تر و تخصصی‌تر کنید.

تحقیق درباره بازار

درباره بازار هدف خود تحقیق کنید. ببینید مشتریان احتمالی شما چه نیازهایی دارند و رقبای شما چه کسانی هستند. بررسی کنید آیا برند شما در این نیچ مارکت، مخاطبی دارد؟ اگر رقیبی برای کار خود پیدا نکردید، شاید علت آن، نبود متقاضی برای کالا یا خدمات باشد.

شناخت جامعه هدف

سعی کنید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار خود، مشتریان خود را بشناسید تا بهترین راه تبلیغات درباره گروه هدف را بیابید. گاهی مخاطب شما در اینستاگرام حضور پررنگی دارد و گاهی سایت‌های اینترنتی محل جستجوی مشتریان شماست. پس باید بدانید تبلیغات خود را کجا قرار دهید که بیشترین بازخورد را دریافت کنید.

ورود به حوزه نیچ مارکتینگ

حالا که تحقیقات کافی انجام دادید، زمان شروع کار فرا رسیده است. شاید قصد دارید که یک مغازه جوراب‌فروشی در وسط بازاری بزرگ راه‌اندازی کنید و یا یک پیچ فروشگاهی در اینستاگرام. تفاوتی نمی‌کند که شما کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی می‌کنید و یا حضوری. مهم این است که به موفقیت خود ایمان داشته باشید و از مبارزه و تلاش برای کسب جایگاهی که در ذهن دارید، دست برندارید.

سخن پایانی

از راه‌اندازی کسب‌وکار خود هراس نداشته باشید؛ اما برای شروع کار عجله نکنید. شاید انجام یک تحقیق کامل درباره کاری که قصد راه‌اندازی آن را دارید زمان و انرژی زیادی از شما بگیرد و کاری خسته‌کننده و ملال‌آور باشد؛ اما قطعاً روند رشد و پیشرفت شما را در آینده سرعت می‌بخشد. شما امروز تلاش می‌کنید، تا فردا یک قدم جلوتر از رقبا باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *