0

معرفی کسب و کار پرورش قارچ، مراحل و انواع آن

معرفی کسب و کار پرورش قارچ و مراحل آن

در حالی که می‌توانید قارچ‌های تازه را به راحتی در یک فروشگاه مواد غذایی یا بازار کشاورزان پیدا کنید، می‌توانید آن‌ها را در حیاط خلوت، داخل خانه‌ یا سالن نیز پرورش دهید و برداشت کنید. رشد قارچ مانند رشد سبزیجات نیست، زیرا موجودات قارچی هستند نه گیاهان.
با توجه ویژه به محیط رشد و دمای مناسب، هرشخصی می‌توانند ظرف چند هفته از کاشت قارچ به یک محصول خوشمزه برسد. در این مقاله سعی داریم شما را با کسب و کار پرورش قارچ آشنا کنیم:

قارچ چیست؟

یک گونه قارچ گوشتی است که از هاگ تولید می‌شود. بسیاری از انواع قارچ‌ها خوراکی هستند و می‌توان آنها را در غذاهای مختلف از پیتزای قارچ گرفته تا ریزوتو قارچ و سوپ قارچ صدفی یافت. بسته به نوع قارچ، قسمت‌های مختلفی از قارچ در بشقاب‌های شما ظاهر می‌شود. در برخی موارد فقط کلاهک قارچ خورده می‌شود.

محیط پرورش قارچ

قارچ‌ها برای رشد نیازی به نور خورشید ندارند. آنها به یک آب و هوای دائماً خنک و مرطوب نیاز دارند و کنترل آن در داخل خانه آسان‌تر است. اگر یک زیرزمین خنک یا یک گاراژ یا سوله کنترل شده با آب و هوا دارید، این مکان می‌تواند محیطی عالی برای رشد قارچ‌های شما باشد. دمای ایده آل رشد بین پنجاه و پنج تا شصت درجه فارنهایت است.

بستر رشد مناسب را فراهم کنید. برخلاف گیاهان، قارچ‌ها در خاک گلدان بهترین رشد را ندارند. آنها به احتمال زیاد در تراشه های چوب، خاک اره چوب سخت(مناسب برای قارچ شیتاکه)، کود کمپوست شده(مناسب برای قارچ دکمه‌ای سفید)، نی(مناسب برای قارچ صدفی)، یا تفاله قهوه(برای قارچ صدفی مناسب است) رشد می‌کنند. محیط رشد خود را که به آن بستر نیز می گوینددر ظرفی با عمق حداقل شش اینچ قرار دهید. این کار اجازه می‌دهد تا میسلیوم قارچ آزادانه پخش شود.

مراحل پرورش قارچ

معرفی کسب و کار پرورش قارچ و مراحل آن

قارچ‌های خود را تلقیح کنید. دو روش برای کاشت یا تلقیح قارچ وجود دارد. می‌توانید هاگ قارچ یا بذر قارچ را بکارید. مبتدیان باید از بذر قارچ برای اولین برداشت خود استفاده کنند و دفعه بعد به سراغ اسپورها بروند. شما نیازی به فشار دادن این بذرها در بستر ندارید. می‌توانید به سادگی آنها را روی خاک بپاشید و یک چهارم اینچ بستر بیشتری روی آنها اضافه کنید.

برای شروع فرآیند رشد، تخم قارچ را گرم نگه دارید. در حالی که قارچ‌های خانگی در دمای بین پنجاه و پنج تا شصت درجه فارنهایت بهترین عملکرد را دارند، می‌توانید با نگه داشتن آن‌ها در حدود هفتاد درجه برای چند روز اول رشد، این روند را تسریع کنید. یک پد حرارتی را در زیر ظرف در حال رشد خود قرار دهید تا به آن گرمای اضافی اضافه شود.

محصول خود را مرطوب اما نه خیس نگه دارید. قارچ‌ها با رطوبت رشد می‌کنند، اما وقتی خیس می‌شوند رشد نخواهند داشت. سعی کنید به طور دوره‌ای محصول خود را با یک بطری اسپری مه پاش کنید اما از خیس شدن محیط رشد خودداری نمایید. چند روز پرورش‌دهندگان قارچ ظرف کاشت را با یک پارچه مرطوب یا یک کیسه پلاستیکی شل می‌پوشانند تا رطوبت را به دام بیندازند.

قارچ‌های خود را بعد از چند هفته برداشت کنید. فرآیند جوانه زدن قارچ را باردهی می‌گویند. در بیشتر موارد، این اتفاق سه تا چهار هفته پس از کاشت تخم‌ریزی قارچ‌تان رخ می‌دهد. محصول با قارچ‌های کوچک شروع می‌شود و سپس به سرعت رشد می‌کند. وقتی قارچ‌ها کاملاً باز می‌شوند و شروع به جدا شدن از ساقه می‌کنند، می‌توانید بگویید که قارچ‌ها رسیده‌اند. همچنین می‌توانید برای ادامه چرخه، تخم قارچ تازه را به محیط کشت اضافه کنید.

قارچ‌های تازه برداشت شده را ظرف چند روز بفروشید یا مصرف کنید. زیرا قارچ‌های تازه فقط چند روز قبل از خراب شدن دوام می‌آورند. یا آنها را برای نگهداری طولانی تری فریز کنید. قارچ‌هایی که قبلا خراب شده‌اند را می‌توان به کمپوست قارچ تبدیل کرد تا نسل بعدی هاگ قارچ یا بذر قارچ را تغذیه کند.

انواع قارچ خوراکی

برخی از محبوب‌ترین قارچ ها برای پرورش عبارتند از:

قارچ صدفی

احتمالاً این قارچ‌ها بیشترین محبوبیت را برای پرورش بین افراد مبتدی دارند. قارچ صدفی در کشورهای غربی کمتر از قارچ دکمه‌ای مصرف می‌شود، اما در کشورهای آسیایی و کشورمان ایران برای پخت و پز روزانه بسیار محبوب است.
آنها ظاهری دارند که شاید قبلاً در قارچ ندیده باشید. این به این دلیل است که آنها در طبیعت در کنار درختان رشد می‌کنند، بنابراین آنها یک کلاه بزرگ صاف با ساقه کم یا بدون ساقه دارند.

قارچ دکمه‌ای/ کرمینی/ پورتوبلو

این قارچ‌ها در واقع همه یک گونه هستند. تنها تفاوت این است که چه مدت اجازه دارند قبل از برداشت رشد کنند. هنگامی که این قارچ‌ها برای اولین بار از میسلیوم ظاهر می‌شوند، به عنوان قارچ‌های دکمه‌ای شناخته می‌شوند. همانطور که کمی بزرگتر شده، رنگ قهوه‌ای پیدا می‌کنند و به چیزی تبدیل می‌شوند که معمولاً در مغازه‌ها به عنوان کرمینی بفروش می‌رسند.
در نهایت آنها به طور کامل به قارچ پورتوبلو تبدیل می‌شوند. اینها قارچ‌های قهوه‌ای بزرگ با تیغه‌های تیره که در زیر آن‌ها هستند  اغلب برش داده یا به صورت کامل کبابی می‌شوند. آنها بافت سخت‌تر و گوشتی‌تری دارند.

 قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه دارای طعمی دودی و خاکی است و بافتی شبیه پورتوبلو دارد. آنها علاوه بر خوشمزه بودن، چندین فواید سلامتی از جمله ترکیباتی که می‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند را نیز ارائه می‌دهند. در فروشگاه‌ها، شیتاکه معمولا به صورت خشک فروخته می‌شود. اما خوردن آنها به صورت تازه یک لذت واقعی است. شیتاکه‌ها اغلب در فضای باز و روی کنده‌ها رشد می‌کنند.

قارچ انوکی

قارچ‌های انوکی بسیار کوچک با ساقه‌های بلند هستند. آنها با هم در توده‌های تنگ رشد می‌کنند. اگر کلاه‌های کوچکشان نبود، تقریباً شبیه اسپاگتی بودند! Enoki بسیار جمع و جور است، بنابراین می‌توانید آنها را بدون نیاز به فضای زیادی پرورش دهید. آنها معمولاً در کوزه‌ها رشد می‌کنند.

قارچ میتاکه

قارچ Maitake یکی دیگر از انواعی است که هم خوشمزه بوده و هم فواید تغذیه‌ای و سلامتی قوی دارد. با نام مستعار این قارچ “مرغ جنگل” اشتباه نگیرید. این نام به دلیل ظاهر آن است که به گفته مردم شبیه پرهای ژولیده مرغ است و به طعم آن اشاره نمی‌کند. Maitake طعم بسیار قوی و خاکی دارد و توصیه می‌کنیم قبل از صرف زمان برای رشد آن، مقداری از آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که آن را دوست دارید!

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *