0

معرفی کسب و کار متخصص بیهوشی

معرفی کسب و کار متخصص بیهوشی

اگر تا به حال تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید، احتمالاً به طور جدی به مهارت‌ها و تجربه جراح فکر کرده‌اید، که ممکن است به معنای واقعی کلمه زندگی شما را در دستان خود بگیرد. اما به احتمال زیاد حداقل یک پزشک دیگر در اتاق حضور داشته است، یک متخصص بیهوشی. نتیجه موفقیت آمیز یک جراحی و بهبودی سالم به همان اندازه به نقش متخصص بیهوشی بستگی دارد. اما متخصص بیهوشی چیست و متخصص بیهوشی چه می‌کند؟ برای رسیدن به این جواب‌ها همراه ما باشید:

متخصص بیهوشی چیست؟

متخصص بیهوشی، پزشکی است که عمل بیهوشی یعنی استفاده از دارو برای از دست دادن حس، به ویژه درد را در بدن انجام می‌دهد. بدون بیهوشی، اکثر عمل‌های جراحی امکان‌پذیر نخواهد بود. بیهوشی باعث راحتی بیمار و کاهش اضطراب او می‌شود. همچنین شوک فیزیکی و روحی ناشی از اعمال جراحی را کاهش می‌دهد و جراح را قادر می‌سازد تا عمل‌های پیچیده و ظریف را انجام دهد.

متخصص بیهوشی چه می‌کند؟

قبل از عمل، متخصص بیهوشی بیماران را ارزیابی می‌کند تا از سلامت کافی برای جراحی اطمینان حاصل کند. در طول عمل، متخصص بی هوشی علائم حیاتی بیمار را کنترل می‌کند و داروها را برای اطمینان از راحتی بیمار تنظیم می‌کند. پس از جراحی، متخصص بی هوشی ممکن است بهبودی بیمار از بیهوشی را تحت نظر داشته باشد و به مدیریت درد بعد از عمل کمک کند.

انواع بیهوشی

یک متخصص بیهوشی بسته به ماهیت و شدت عمل انجام شده می‌تواند چندین نوع بیهوشی را انجام دهد.

بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی شامل بیهوشی کامل بیمار در طول مدت جراحی است. برای برخی بیماران بیهوشی با خطرات پزشکی همراه است. بنابراین بیهوشی عمومی اغلب برای عمده‌ترین روش‌های جراحی، از جمله جراحی قلب باز و تعویض مفصل عمده اختصاص داده می‌شود.

بی‌حسی منطقه‌ای

معرفی کسب و کار متخصص بیهوشی

شامل استفاده از بلوک‌های عصبی، تزریق‌های نخاعی و سایر تکنیک‌ها برای مسدود کردن حس بخش مورد نظر از بدن است. اغلب برای جراحی بازوها، پاها یا شکم استفاده می‌شود. اپیدورال یک نوع رایج بی حسی منطقه‌ای است که برای کاهش درد زایمان انجام می‌شود.

بی حسی موضعی

شامل استفاده از تزریق برای از بین بردن احساس در قسمت کوچکی از بدن است. ممکن است در عمل‌های نسبتاً جزئی و بسیار موضعی مانند جراحی دهان یا برداشتن خال استفاده شود. بیهوشی موضعی ممکن است توسط متخصص بیهوشی تجویز و نظارت شود.

آرام بخش

شامل استفاده از داروهایی است که اثر آرام بخشی در بیمار ایجاد می‌کند. آرام‌بخش حداقل ممکن است بیمار را خواب آلود کند اما همچنان قادر به صحبت کردن باشد. بیماری که تحت آرام ‌بخش عمیق قرار می‌گیرد، عمل جراحی را به خاطر نمی‌آورد. آرام بخش اغلب با انواع دیگر بیهوشی ترکیب می‌شود تا به کاهش اضطراب و اطمینان از راحتی بیمار کمک کند.

متخصص بیهوشی چه کاری انجام می‌دهد؟

به طور کلی متخصص بیهوشی طیف وسیعی از مراقبت‌ها را برای بیمار انجام می‌دهد یعنی مراقبت‌های قبل، حین و بعد از عمل. قبل از عمل، متخصص بی هوشی با بیمار برای ارزیابی سلامت عمومی ملاقات می‌کند. متخصص بی هوشی ممکن است سابقه پزشکی بیمار را بررسی کند، سؤالاتی بپرسد و نتایج هر آزمایش را بررسی کند. هدف از این معاینه ایجاد یک طرح بیهوشی متناسب با نیازهای بیمار است. در روز جراحی، متخصص بی هوشی به آماده سازی بیمار برای جراحی کمک می‌کند و بر تجویز داروی بیهوشی نظارت می‌کند.

متخصص بیهوشی به طور کلی در طول عمل جراحی همراه بیمار می‌ماند و ضربان قلب، تنفس، فشار خون و سطح آگاهی عمومی را کنترل می‌کند. او برای اطمینان از راحتی و ایمنی بیمار، دارو را در صورت لزوم تنظیم می‌کند.

پس از جراحی، متخصص بی هوشی ممکن است بیمار را در دوران نقاهت تحت نظر داشته باشد و تنفس، گردش خون، سطح اکسیژن خون و هوشیاری عمومی را بررسی کند. وی ممکن است تصمیم بگیرد که چه زمانی بیمار از بیهوشی به اندازه کافی بهبود یافته است تا به بخش دیگری منتقل شود یا مرخص شود. متخصصان بیهوشی همچنین ممکن است به تهیه طرحی برای مقابله با درد پس از عمل کمک کنند.

تعدادی متخصص بی هوشی در درمان دردهای غیر جراحی تخصص دارند. آنها ممکن است در مدیریت شرایط مزمن مانند میگرن، فیبرومیالژیا و درد سرطان نقش داشته باشند.
متخصصان بیهوشی در برخورد با بیمارانی که بیهوش هستند و در شرایط پزشکی وخیم هستند، تجربه زیادی دارند. به همین دلیل، آنها ممکن است خدمات حیاتی را در بخش‌های مراقبت ویژه ارائه دهند.

درآمد متخصص بیهوشی

در ایران درآمد متخصص بی هوشی سالانه حدود 600 میلیون تومان است. البته در بیمارستان‌های دولتی مبلغ آن کمتر است. این شغل دومین شغل پر درآمد آمریکا است که سالانه حدود 326.000 دلار معادل 8.5 میلیارد تومان درآمد دارد.

چگونه متخصص بیهوشی شوم؟

این رشته در واقع یکی از تخصص‌های شاخه پزشکی است. ابتدا باید کنکور تجربی را قبول شوید. سپس بعد از خواندن 7 سال پزشکی عمومی باید در دوره ۴ ساله بیهوشی هم رزیدنت باشید. پس از طی این مراحل می‌توانید وارد عرصه بیهوشی شوید.

فرق متخصص بیهوشی و هوشبری

همان ‌طور که گفته شد تخصص بیهوشی یکی از شاخه‌های رشته پزشکی است و حدود 11 سال به طول می‌انجامد. اما رشته هوشبری یک رشته پیراپزشکی است که پس از 4 سال می‌توانید در رشته هوشبری فارغ‌التحصیل شوید. هوشبری در واقع دستیار متخصص بی هوشی در اتاق عمل است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *