0

معرفی کسب و کار تعمیرکار تجهیزات پزشکی و آینده شغلی آن

معرفی کسب و کار تعمیرکار تجهیزات پزشکی و آینده شغلی آن

نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی امری بسیار مهم و حیاتی است. تجهیزاتی که به درستی کار نمی‌کنند تأثیر منفی بر روند پزشکی خواهند داشت. برای رفع این مشکل، باید ابزارها را کالیبره، تعمیر یا تعویض کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد شغل تعمیرکار تجهیزات پزشکی صحبت کنیم.

تعمیرات تجهیزات پزشکی

همه کسانی که در بخش مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند، پزشک یا پرستار نیستند و یکی از حیاتی‌ترین نقش‌ها در مراقبت‌های پزشکی، تعمیرکار تجهیزات پزشکی است. تعمیرکاران تجهیزات پزشکی وظیفه تعمیر، نگهداری و مراقبت از دستگاه‌های اشعه ایکس، تعمیر ویلچرها و دستگاه‌های مبتنی بر رایانه که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد، بر عهده دارند. تعمیر سریع و کارآمد دستگاه‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند جان انسان‌ها را در برابر مرگ حفظ کند.

وظایف شغلی تعمیرکار تجهیزات پزشکی

وظایف اصلی یک تعمیرکار تجهیزات پزشکی “نصب، نگهداری و تعمیر تجهیزات مراقبت از بیمار” است. تعمیرکاران تجهیزات پزشکی که به عنوان تکنسین تجهیزات زیست پزشکی (BMETs) نیز شناخته می‌شوند، از تجهیزات میکرو کامپیوتر و ابزارهای دستی برای نصب و نگهداری تجهیزات و تشخیص و عیب‌یابی مشکلات استفاده می‌کنند.

BMETها ممکن است با اجزای مکانیکی، هیدرولیکی یا الکتریکی و گاهی اوقات هر سه کار کنند. برای دستگاه‌های پیچیده مبتنی بر کامپیوتر، تعمیرکاران تجهیزات پزشکی باید در استفاده از مولتی متر یا دستگاه‌های الکتریکی ماهر باشند. تعمیرات تجهیزات پزشکی کمتر پیچیده شامل تخت‌های بیمارستانی و ویلچر است.

خواندن نقشه‌ها، نقشه‌های شماتیک و دستورالعمل‌های فنی بخشی از کار تکنسین تجهیزات پزشکی است. یک تعمیرکار تجهیزات پزشکی باید بداند که چگونه این نوع کتابچه‌ها را بخواند و بتواند تجهیزات شکسته را جدا کند، دلایل اصلی مشکلات را شناسایی و آنها را عیب‌یابی کند و سپس قطعات مورد نیاز برای تعمیر را پیدا و آنها را نصب نماید.

در نهایت، تعمیرکاران تجهیزات پزشکی باید در حین انجام تعمیرات خود در بیمارستان یا یک محیط بالینی، نسبت به نیازهای بیماران حساس باشند. به دلایل واضح، کار تعمیرکاران تجهیزات پزشکی باید دقیق و به موقع باشد تا تیم‌های پزشکی بتوانند به اندازه کافی از بیماران خود مراقبت و آن‌ها را درمان کنند.

مهارت‌های لازم برای تعمیر تجهیزات پزشکی

تعمیر تجهیزات پزشکی یک مهارت فنی است، شما باید تجربه الکتریکی و مکانیکی داشته باشید، بتوانید با دستان خود، کار کنید اما همچنین قادر به برقراری ارتباط با مدیریت و کارفرما باشید. در زیر چند مورد برای تبدیل شدن به یک تکنسین موفق تعمیر تجهیزات پزشکی آورده شده است:

مهارت دست

تعمیر تجهیزات پزشکی با تجهیزات متنوع، مهارت دست خوبی می‌طلبد. در یک روز از شما انتظار می‌رود که انواع مختلفی از قطعات را تعمیر و یا تعویض کنید. آشنایی با ابزارها و دانستن نحوه استفاده از آنها یک ضرورت است.

مهارت‌های ارتباطی

این مهارتی است که اغلب در هنگام تعمیر تجهیزات پزشکی مورد توجه قرار می‌گیرد اما بسیار مورد نیاز است. تکنسین‌های بزرگ توانایی برقراری ارتباط با مدیریت و تیم‌های پزشکی را دارند. آنها همچنین برای شناسایی قطعات مورد نیاز باید توانایی برقراری ارتباط با تولید کنندگان تجهیزات را داشته باشند.

درک کتابچه راهنمای خدمات تجهیزات

برای تبدیل شدن به یک تکنسین موفق، باید بتوانید یک نمودار شماتیک بخوانید. کتابچه راهنمای خدمات تجهیزات برای راه اندازی دستگاه‌ها و تعمیر آنها بسیار ضروری است.

دانش برق

تجهیزات پزشکی اغلب الکتریکی هستند. شما برای کار با تجهیزات پزشکی لازم است با برق آشنا باشید و بدانید چگونه با دستگاه‌هایی الکتریکی کار کنید.

مدیریت زمان

گاها در برخی بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی، فقط یک دستگاه موجود است که نیاز به تعمیر فوری دارد. تکنسین‌های خوب می‌توانند در شرایط حساس به سرعت روی تجهیزات کار کنند.

صنایع پرکاربرد برای تعمیرکاران تجهیزات پزشکی

معرفی کسب و کار تعمیرکار تجهیزات پزشکی و آینده شغلی آن

برخی از تعمیرکاران تجهیزات پزشکی نیز به عنوان پیمانکار به کار گرفته می‌شوند، به این معنی که ممکن است مجبور شوند برای انجام تعمیرات، مسافت‌های قابل توجهی را طی کنند. برخی دیگر نیز خود اشتغال هستند. در اینجا لیستی از صنایع با بالاترین سطح اشتغال برای تعمیرکاران تجهیزات پزشکی آمده است:

عمده فروشان تجهیزات و لوازم پزشکی

بیمارستان‌های عمومی پزشکی و جراحی

خدمات زیبایی و لیزینگ

مراکز سرپایی

فروشگاه‌های بهداشت و مراقبت شخصی

حقوق تکنسین تجهیزات پزشکی

درآمد در هر رشته و شغلی به مهارت و سطح توانایی آن شخص بستگی دارد. اگر به عنوان تعمیرکار لوازم پزشکی در ارگان یا شرکتی استخدام شوید حقوق ماهیانه از 6 تا 12 تومان دریافت خواهید کرد. اگر به عنوان خود اشتغال فعالیت نمایید درآمدی بین 10 تا 30 تومان کسب می‌نمایید.

آینده شغلی تعمیرکار تجهیزات پزشکی

انتظار می‌رود مشاغل تعمیرکاران تجهیزات پزشکی در سال‌های آینده رشد کنند تا نیازهای بخش مراقبت‌های بهداشتی که به سرعت در حال گسترش هستند را برآورده نمایند. دلایل این رشد شغلی شامل افزایش تقاضا برای خدمات مراقبت‌های بهداشتی و فناوری‌ها و ابزارهای پیشرفته‌ای است که برای رفع آنها نیاز به مهارت‌های پیچیده‌تری است.

این شامل فناوری‌هایی مانند MRI، دستگاه‌های اولتراسوند و اشعه ایکس، و همچنین موارد قدیمی‌تر و ساده‌تر، مانند تخت‌های برقی یا ویلچر می‌شود. بین سال‌های 2022 تا 2029، انتظار می‌رود فرصت‌های شغلی در این زمینه با نرخ 5 درصد رشد کند.
افرادی که مدرک کاردانی یا لیسانس فناوری تجهیزات زیست پزشکی دارند واجد شرایط موقعیت‌هایی هستند که به مهارت‌های فنی بیشتری نیاز دارند و در نتیجه برای افزایش سطح مهارت، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *