0

معرفی و آموزش کسب و کار پرورش ماهی زینتی

معرفی و آموزش کسب و کار پرورش ماهی زینتی

پرورش ماهی زینتی ممکن است توسط بخش تولید مواد غذایی این بخش نادیده گرفته شود، اما هنوز فرصت‌های تجاری زیادی در این کسب و کار وجود دارد، به‌طوری‌که پرورش محصولات زینتی درآمد زیادی خواهد داشت.
یکی از بخش‌های صنعت آبزی‌پروری که توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کند، تولید گونه‌های زینتی و ماهی آکواریومی است. این صنعت با داشتن اثرات منفی محیط زیستی بسیار کمی، همواره صنعت آرامی بوده و در 70 سال گذشته حیواناتی را در اسارت تولید کرده است.

ماهی های آکواریومی

ماهی‌های آکواریومی و زینتی تنها به ماهی‌هایی اطلاق می‌شوند که رنگ‌های روشن یا شکل‌های عجیب و غریب و با ارزش زینتی دارند. آنها در سراسر جهان با هزاران گونه پراکنده هستند. برخی در آب شیرین، آب دریا، مناطق معتدل و مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند.
آنها به دلیل رنگ‌های درخشان، شکل‌هایشان عجیب و غریب، کمیاب و گران‌بها بودن مشهور هستند. در بازار جهانی ماهی‌های زینتی،معمولاً از سه گونه اصلی تشکیل می‌شوند، یعنی ماهی‌های زینتی آب شیرین معتدل، ماهی‌های زینتی آب شیرین گرمسیری و ماهی‌های زینتی آب دریا استوایی.
گفته می‌شود 30000 تا 50000 گونه ماهی در جهان وجود دارد. در میان آنها ماهی‌های دریایی قابل تماشا هستند و 2-3 گونه ماهی آب شیرین وجود دارد و تنها حدود 500 گونه به طور معمول پرورش داده می‌شود. ماهی‌های زینتی عمدتاً شامل ماهی‌های دریایی، ماهی‌های گرمسیری، ماهی قرمز چینی، ماهی کوی و سایر ماهی‌های آب شیرین می‌شوند که بر اساس نام‌های مرسوم طبقه‌بندی می‌گردند.

آموزش پرورش ماهیان زینتی

پس چگونه این ماهی‌های زینتی دوست داشتنی را پرورش دهیم؟ در پرورش ماهیان زینتی مختلف نکاتی وجود دارد. در اینجا چند روش متداول برای پرورش آورده شده است:

خرید ماهی خوب را قبل از پرورش یاد بگیرید

ماهی‌های سالم در لایه‌های میانی و پایینی آب شنا می‌کنند (به جز ماهی‌های لایه بالایی) و برای غذا با هم رقابت دارند. آنها به طور طبیعی و آرام شنا می‌کنند و باله‌ها و چشمانی شفاف دارند. ماهی‌هایی با لکه‌های سفید، باله‌های دم ضخیم، خون‌ریزی شدید، رنگ چهره تیره، چشم‌های کدر، ماهی‌های بیمار هستند که نباید خریداری شوند.

توجه به سازگاری

اگر قصد دارید چندین گونه مختلف ماهی را در یک مخزن ماهی پرورش دهید، باید سازگاری بین گونه‌های مختلف ماهی را در نظر بگیرید. ماهی خشن و ماهی ملایم را نمی‌توان با هم پرورش داد.

اکسیژن‌رسانی کنید

در زمان خرید ماهی‌های بزرگ و متوسط را اکسیژن رسانی کنید و یک کیسه مشکی نیز روی لایه بیرونی قرار دهید تا مزاحمت خارجی برای ماهی کم شود. ماهی‌های با دمای بالا باید به صورت جداگانه بسته‌بندی شوند تا از آسیب ناشی از تماس با یکدیگر جلوگیری شود. هنگام خرید ماهی در زمستان به حفظ گرما توجه کنید. کیسه‌های پلاستیکی برای ماهی‌ها باید ضخیم و قابل اعتماد باشد، به خصوص آنهایی که باله‌های سخت دارند.

به تراکم ماهی توجه کنید

خونریزی بیش از حد، تراکم بیش از حد، کمبود اکسیژن در آب و بدتر شدن کیفیت آب از عوامل اصلی بیماری و مرگ ماهی است.

نحوه تغذیه

معرفی و آموزش کسب و کار پرورش ماهی زینتی

مهمترین چیزی که باید در مخزن ماهی تماشا کنید، کنترل تغذیه است. مصرف آن یک یا دو بار در روز به مدت 3 تا 5 دقیقه توصیه می‌شود. ماهی‌ها برای هضم غذا به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. در روزهای بارانی و در شب، فشار هوا کم است و اکسیژن محلول در آب کم می‌شود.
در این صورت تغذیه ماهی ممکن است باعث هیپوکسی شدید در آب و مرگ ماهی شود. بیشتر مرگ ماهی‌ها در شب اتفاق می‌افتند و هیپوکسی شدید در آب یکی از دلایل اصلی آن است. ممکن است به تغذیه خودکار آکواریوم علاقه‌مند باشید.

طعمه باید تمیز باشد

تغذیه با طعمه ناپاک می‌تواند به راحتی منجر به بیماری ماهی شود. توصیه می‌شود غذاهای تازه و منجمد برندهای تولید شده توسط شرکت‌های حرفه‌ای مانند کرم خونی قرمز و میگو را خریداری کنید.
اگرچه کرم‌های زنده غذای مورد علاقه ماهی‌ها هستند، اما کرم‌های زنده در محیط‌های آبی آلوده رشد می‌کنند و در طول نگهداری موقت به شدت مستعد مرگ و پوسیدگی هستند. بنابراین در قرار دادن غذای زنده باید دقت شود.

آب را تمیز نگه دارید

ماهی پس از خوردن غذا، اکسیژن زیادی مصرف می‌کند و مواد زائد زیادی را دفع می‌کند که باعث آلودگی آب و تولید میکروب می‌شود. برای تمیز نگه داشتن آب از مواد، باید یک فیلتر با راندمان بالا نصب شود. لازم است از کف مخزن برای زهکشی و تخلیه هم‌زمان استفاده گردد.

نباید چربی و مواد شوینده وارد آب شود

روغن روی سطح آب شناور می‌شود تا هوا را جدا کند و اکسیژن موجود در آب دوباره پر نمی‌شود که در این صورت ماهی بر اثر هیپوکسی میمیرد. خوردن گوشت یا حتی استفاده از کرم، چربی را وارد آب می‌کند و باید با احتیاط از مصرف آن اجتناب کرد. بر این اساس مخزن ماهی باید از محل تولید نفت و گاز دور باشد.

از ماهی‌های ارزان شروع کنید

بهتر است ماهی‌هایی با قیمت پایین و پرورش آسان را برای شروع انتخاب کنید، تجربه جمع‌آوری و سپس گونه‌های ارزشمندی را پرورش دهید، در این صورت موفق خواهید بود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *