0

معرفی شغل گویندگی و درآمد آن

معرفی شغل گویندگی و درآمد آن

صداهای ضبط شده در اطراف ما هستند. در حقیقت، اکثر مردم آنقدر به شنیدن صدای انسانی در محصولات، فضاها و خدمات موردعلاقه خود عادت دارند که ممکن است به این سوال توجهی نکنند: صدای چه کسی را می‌شنوم؟ پاسخ: البته، این یک هنرمند صداپیشه یا گویندگی است.

شغل گویندگی

یک بازیگر صداپیشه هنرمندی است که از صدای خود برای سرگرمی، روایت، تبلیغات برای محصولات بازار، انیمیشن، کتاب‌های صوتی، بازی‌های ویدئویی و محتوای آموزشی استفاده می‌کند. علاوه بر انجام برداشت‌ها، برای تقلید صدای یک شخصیت، صدا پیشه باید مهارت بازیگری نیز داشته باشد.

از آنجا که بازیگران صدا به ندرت روی صفحه نمایش دیده می‌شوند، صدایشان تنها وسیله آنها برای بیان احساسات است. بازیگران صدا باید تمرین کنند و همیشه مهارت‌های صوتی خود را بهبود بخشند تا بهترین عملکرد ممکن را ارائه دهند.

فواید شغل گویندگی چیست؟

صنعت صوتی فوق‌العاده رقابتی است، اما فواید بسیاری برای کسانی که به اندازه کافی خوش شانس هستند دارد زیرا می‌توانند کارهای صوتی مداوم را پیدا کنند:

کار در خانه: شما می‌توانید بسیاری از مشاغل صوتی را در یک استودیوی خانگی ضبط کنید. که به شما آزادی کار در خانه و جلوگیری از رفت و آمد را می‌دهد.

 رئیس خود باشید: رئیس خود بودن یکی دیگر از مزایای کار به عنوان بازیگر صدا است. شما می‌توانید برنامه خود را تنظیم کرده و تصمیم بگیرید که مشاغل را قبول یا رد کنید. هنگامی که به طور مداوم کار را شروع کردید، می‌توانید در مورد انواع پروژه‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود، تصمیم بگیرید.

ساعت کاری شناور: از آنجایی که کارفرما و رئیس خودتان هستید، پس ساعت کاری نیز شناور است و بصورت پاره وقت می‌توانید فعالیت کنید.

پروژه‌ها می‌توانند از نظر مالی پرسود باشند: برخی از کارهای صوتی تجاری می‌توانند فوق‌العاده پرسود باشند و ده‌ها یا صدها میلیون تومان جهت ضبط یک پیام کوتاه برای تبلیغات ملی رادیو و تلویزیون پرداخت کنند.

مضرات صدا پیشگی

در حالی که صداپیشگی فواید زیادی دارد، اما برخی از نقاط ضعف وجود دارد، مانند:

کار ناپایدار: پیدا کردن کار پایدار در صنعت صوتی می‌تواند چالش برانگیز باشد. هنرمندان صداپیشه برای ایجاد مشاغل مناسب در حالی که بر مهارت‌های خود می‌افزایند، باید شبکه و روابط کاری محکم ایجاد کنند.

رقابت سنگین: به دلیل کار ناپایدار و کمبود کار، گاهی فضای رقابتی بسیار شدید می‌شود. ممکن است چند وقتی یک هنرمند صدا بیکار بماند.

تجهیزات گران قیمت: داشتن یک تنظیم استودیوی ضبط در خانه مفید است. اما ایجاد یک غرفه ضد صدا و سرمایه‌گذاری در تجهیزات و نرم‌افزارهای ضبط با کیفیت می‌تواند گران باشد. همچنین برای یادگیری نحوه استفاده صحیح از آن نیاز به زمان دارید.

مراقبت از صدا: بازیگران صدا باید برای سالم نگه داشتن صدای خود و در شکل کار باید بسیار مراقب باشند. بازیگران صدا باید از هرگونه فشار صوتی که می‌تواند به توانایی آنها در استفاده صحیح از صدایشان اختلال ایجاد کند، جلوگیری یا مراقبت کنند.

چگونه گوینده شویم

معرفی شغل گویندگی و درآمد آن

می‌توان گفت حدود 50 درصد مسیر شغلی گویندگی صدا به استعداد صدای شخص بستگی دارد. اما 50 درصد مابقی را باید با مهارت‌ها و تمرین، تقویت کرد. در اینجا برخی از اقدامات برای افزایش شانس خود در ایجاد یک حرفه موفقیت آمیز صدا آورده شده است:

کلاس‌های بازیگری: گویندگی فقط خواندن کلمات در یک صفحه نیست بلکه به مهارت بازیگری هم نیاز دارد. تمرین با یک مربی ACTing می‌تواند به تدوین و پالایش توانایی‌های شما کمک کند و شما را به یک مجری با اعتماد به نفس و باورپذیرتر تبدیل کند.

 یک مربی صوتی را استخدام کنید: یک مربی صوتی می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های فنی مانند تنفس، تلفظ، مفصل سازی و تحویل کمک کند تا بدانید که چگونه می‌توانید هر خط را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

 به متخصصان گوش دهید: تبلیغات و کارتون‌ها را تماشا کنید، یا بازی‌های ویدئویی را انجام دهید تا کار بازیگر صوتی حرفه‌ای مورد علاقه خود را بشنوید. همچنین در مورد چگونگی تغییر لحن آنها دقت کنید.

شبکه اجتماعی: شما می‌توانید از شبکه اجتماعی برای فرصت‌های شغلی، ایجاد دوستی و یادگیری بیشتر در مورد جنبه‌های مختلف حرفه‌ای صدا خود استفاده کنید. به دلیل استفاده زیاد افراد از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی، امروزه این امکان را دارید که کار و حرفه خود را توسط این شبکه‌های اجتماعی معرفی و به نمایش بگذارید.

درآمد شغل گویندگی

درآمد گویندگی و صداپیشگی به عوامل زیادی بستگی دارد. کیفیت صدا، علم، روابط، زمینه شغلی و غیره عواملی هستند که بر میزان درآمد یک هنرمند صدا تاثیر می‌گذارند. اما به طور کلی می‌توان گفت میزان درآمد یک گوینده و صدا پیشه از 6 تا 40 میلیون در ماه متغیر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *