0

معرفی شغل کارگزار بیمه و درآمد آن

معرفی شغل کارگزار بیمه و درآمد آن

جهان ما هرروز پیشرفته‌تر می‌شود و بشر با گذر زمان از ابزارها و تکنولوژی‌های به روزتر استفاده می‌کند. همگام با تکنولوژی، تمام اموری که انسان‌ها با آن سروکار دارند رو به پیشرفت می‌رود. یکی از این امور، بیمه است. مسئله بیمه به سادگی گذشته نیست. امروزه با پیچیده‌تر شدن مسائل  بیمه و پیش رو قرار گرفتن بیمه‌های مختلف، انتخاب بهترین گزینه برای افراد، کار سختی است. در اینجاست که اهمیت شغل کارگزار بیمه نمود پیدا می‌کند.

کارگزار بیمه چه کسی است؟

به دلیل پیچیده شدن بیمه‌های امروزی و وجود مسائلی از قبیل نوع پوشش، میزان خسارت پرداختی، هزینه خدمات بیمه و… شاید هر فردی به تنهایی نتواند بهترین بیمه را انتخاب کند. کارگزار بیمه خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهد و فردی است که واسطه انجام معاملات بین بیمه‌گذار و شرکت‌های بیمه می‌باشد. کارگزار بیمه از افراد متقاضی دریافت خدمات بیمه هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و کارمزد آنها را شرکت‌های بیمه می‌پردازند.کارگزار بیمه با شرکت‌های بیمه‌ای که دارای مجوز فعالیت هستند، همکاری می‌کند و خدمات آنها را به مشتریان، ارائه می‌دهد. پس این کارگزار بیمه است که با ارائه مشاوره صحیح و دقیق، متقاضی را در جهت انتخاب بهترین گزینه، راهنمایی می‌کند.

دانش و مهارت‌های مورد نیاز کارگزار بیمه

برای ورود به شغل کارگزاری بیمه، دو راه وجود دارد. علاقمندان یا می‌توانند رشته مدیریت بیمه یا گرایش‌های بیمه‌ای را در مقطع کارشناسی انتخاب کنند و پس از فارغ‌التحصیل شدن با کسب 6 ماه سابقه کاری، به یک کارگزار بیمه تبدیل شوند؛ و یا مدرک لیسانس خود را در سایر رشته‌ها دریافت کرده و به مدت 1 سال در یک دفتر بیمه کارآموزی انجام دهند تا بتوانند به صورت یک کارگزار بیمه فعالیت کنند.

کارگزار بیمه با توجه به نوع شغل خود باید دارای توانمندی‌هایی باشد. از جمله:

– مهارت‌های کلامی و ارتباطی خوب برای برقراری ارتباط راحت‌تر با مشتریان

– مهارت انجام مذاکره بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر برای بستن یک قرارداد با سود دوجانبه برای هر دو طرف

– صداقت و درست‌کاری در انجام امور برای کسب اعتماد مشتریان و دفاتر بیمه‌ای

– داشتن دقت عمل و جزئی نگر بودن برای در نظر گرفتن تمام نیازهای مشتری و معرفی بهترین گزینه

– داشتن مهارت در مکاتبات اداری به دلیل لزوم گزارش‌نویسی دوره‌ای برای بیمه مرکزی

– به روز نگه داشتن اطلاعات خود درباره بیمه به دلیل پیشرفت مداوم صنعت بیمه و افزوده شدن تبصره‌های جدید

– داشتن مهارت کار با کامپیوتر به دلیل لزوم انجام همه امور از جمله مکاتبات اداری و صدور بیمه‌نامه به وسیله رایانه

وظایف کارگزار بیمه

معرفی شغل کارگزار بیمه و درآمد آن

کارگزاران بیمه برای صدور هر بیمه‌نامه برای متقاضیان باید مراحلی را به شرح زیر طی کنند.

– اطلاعات لازم از جمله سن، سوابق بیماری، میزان درآمد و… را از متقاضی دریافت کنند تا بتوانند نوع بیمه‌ای که مشتری نیاز دارد را بهتر مشخص کنند.

– ارتباط با شرکت‌های بیمه و کسب اطلاعات بیشتر از شرایط بیمه، سطح پوشش و قیمت آنها برای انتخاب بهترین گزینه با توجه به شرایط مشتری.

– یافتن بهترین بیمه و متناسب‌ترین بیمه با توجه به شرایط متقاضی و معرفی آن به مشتری.

– ارائه مشاوره به بیمه‌گذار برای نحوه دریافت خسارت از بیمه در صورت لزوم و انجام پیگیری‌های لازم تا زمان دریافت چک خسارت.

– ارائه گزارش‌های دوره‌ای به شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی.

فرصت‌های شغلی و فضای شغلی

کارگزاران بیمه می‌توانند در شرکت‌های مختلف بیمه‌ای استخدام شوند. در صورتی که افراد، تجربه، سابقه کاری مناسب و سرمایه مورد نیاز را در اختیار داشته باشند، می‌توانند به صورت مستقل دفتر کارگزاری بیمه تأسیس کنند. تنها کافیست برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کرده و سپس اقدام به فعالیت کنند. کار کارگزاران بیمه از موارد جزئی مانند صدور انواع بیمه‌نامه‌ها، تا موارد کلان‌تر مانند بیمه‌های تجاری مرتبط با شرکت‌های بزرگ را شامل می‌شود.

فضای کاری این افراد دفاتر کارگزاری است و نوع کار آنها اداری است. کارگزاران بیمه بیشتر از طریق تلفن،‌ ایمیل و سایر روش‌های ارتباطی با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و گاهی برای انجام مذاکرات تکمیلی با مشتریان خود قرار ملاقات می‌گذارند.

به طور معمول کارگزاران بیمه به صورت تمام وقت و در ساعات اداری کار می‌کنند. اما شغل این افراد به نحوی است که گاهی خارج از ساعات اداری و حتی تا نیمه‌های شب نیز مشغول به کار هستند. این انعطاف زمانی تا جایی پیش می‌رود که گاهی برای پیگیری امور مربوط به مشتریان، حتی در روزهای تعطیل نیز کار می‌کنند. البته این افزایش حجم کاری با دریافت کارمزد بالاتر و کسب درآمد بیشتر بی‌ارتباط نیست.

از آنجا که صنعت بیمه هرروز به سمت تخصصی‌تر شدن پیش می‌رود، پس انتخاب یک بیمه متناسب با نیازهای افراد، برای مشتریان کار ساده‌ای نیست. در اینجاست که مشاوره با یک متخصص بیمه، نیاز می‌شود. پس انتظار می‌رود که آینده شغلی خوبی برای کارگزاران بیمه در انتظار باشد.

از طرفی چون زمینه کارآفرینی برای کارگزاران بیمه فراهم است و راه‌اندازی دفاتر کارگزاری بیمه، به سرمایه قابل توجهی نیاز ندارد، پس هر کارگزار با تجربه و علاقه‌مند می‌تواند فعالیت خود را در این بخش آغاز کند.

درآمد کارگزار بیمه

در مورد درآمد کارگزاران بیمه رقم دقیقی نمی‌توان بیان کرد. اما با توجه به اینکه در ازای نوشتن هر قرارداد بیمه با مشتری، کارگزار از طرف شرکت بیمه کارمزد دریافت می‌کند و از طرفی یک حقوق ثابت نیز از شرکت بیمه دریافت می‌کند؛ پس انتظار می‌رود که کارگزاران بیمه درآمد خوب و مناسبی داشته باشند.

پس درواقع می‌توان گفت که افزایش درآمد کارگزاران، به میزان فعالیت آنها بستگی دارد و خالص درآمد آنها شامل حقوق ثابت به علاوه کارمزد دریافتی از هر قرارداد می‌باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *