0

معرفی شغل کارشناس شبکه، بازار کار و درآمد آن

معرفی شغل کارشناس شبکه، بازار کار و درآمد آن

اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها از رایانه‌های متصل به شبکه استفاده می‌کنند که معمولاً برای نگهداری سیستم‌ها به یک یا چند متخصص نیاز دارند. متخصصان شبکه متخصصان اصلی هستند که به مدیریت این سیستم‌ها کمک می‌کنند. یادگیری در مورد الزامات تبدیل شدن به یک متخصص شبکه می‌تواند کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این نقش برای شما مناسب است یا خیر.

در این مقاله، ما درباره چیستی متخصص شبکه، چگونگی تبدیل شدن به آن، مهارت‌های رایجی که می‌تواند به موفقیت متخصصان شبکه کمک کند، میانگین حقوق آنها و چشم‌انداز شغلی بحث می‌کنیم.

کارشناس شبکه چیست؟

متخصص شبکه یا کارشناس شبکه یک متخصص فناوری است که شبکه کامپیوتری را مدیریت می‌کند و از داشتن تنظیمات شبکه صحیح برای برآوردن نیازهای یک تجارت، اطمینان می‌دهد. یک متخصص شبکه می‌تواند در موقعیت‌های مختلفی از جمله نصب، پیکربندی، پشتیبانی کاربر، خرید یا مدیریت کار کند و می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند عملیات کنترل، بازیابی اطلاعات یا امنیت فعالیت داشته باشد.
بسیاری از سازمان‌ها و صنایع، متخصصان شبکه را استخدام می‌کنند، از جمله سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، شرکت‌های فناوری اطلاعات، شرکت‌های آموزشی و بسیاری از مشاغل بزرگ دیگر که از شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. در حالی که اکثر متخصصان شبکه در یک دفتر کار می‌کنند، برخی از متخصصان شبکه موقعیت‌هایی دارند که به آنها اجازه می‌دهد از خانه کار کنند.
معمولاً متخصصان شبکه شب‌ها و آخر هفته‌ها کار می‌کنند، مخصوصاً زمانی که نیاز به حل مشکلات شبکه دارند، زیرا بیشتر مشاغل برای ارتباطات و عملیات روزانه به شبکه رایانه‌ای خود وابسته هستند.

وظایف کارشناس شبکه

معرفی شغل کارشناس شبکه، بازار کار و درآمد آن

یک متخصص شبکه از مهارت‌های خود برای طراحی، نگهداری و پیاده‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار برای شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌کند. مشتریان، متخصصان شبکه را برای تعیین نوع شبکه‌ای که نیاز دارند، ایجاد بودجه شبکه، جمع‌آوری داده‌های شبکه، بهینه‌سازی قابلیت شبکه و توسعه برنامه‌های آموزشی استخدام می‌کنند.

متخصصان شبکه، تنظیمات فیزیکی یک شبکه را طراحی می‌کنند، مانند قراردادن کامپیوتر و مکان سرور. آنها همچنین به کاربران کمک می‌کنند تا به شبکه دسترسی پیدا کنند، از داده‌های شبکه محافظت و سازگاری نرم‌افزار را مدیریت کنند. سایر مسئولیت‌های یک متخصص شبکه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نوشتن خط‌مشی‌های شبکه

پیکربندی برنامه‌های آنتی ویروس

نصب کابل و سیم

مدیریت سیستم‌های فیلتر محتوا

تفسیر داده‌های شبکه

جمع‌آوری داده‌ها در مورد عملکرد شبکه

اطمینان از کارآمدی شبکه

حفاظت از امنیت شبکه

رفع مشکلات شبکه در صورت بروز

نصب یا حذف نرم‌افزار و سخت‌افزار

تنظیم مجوزهای امنیتی

آموزش کاربران در مورد نحوه عملکرد شبکه

چگونه متخصص شبکه شویم

در اینجا مراحل چگونگی تبدیل شدن به یک متخصص شبکه آورده شده است:

کسب مدرک

اکثر کارفرمایان به دنبال متخصصان شبکه با مدرک لیسانس در فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط هستند. مدرک لیسانس در یکی از این رشته‌های فناوری می‌تواند دانش و مهارت‌هایی مانند نصب شبکه کامپیوتری، نگهداری شبکه، مدیریت شبکه، امنیت، طراحی شبکه، برنامه‌نویسی پایه، روترها و سوئیچ‌ها را در اختیار شما قرار دهد.

شما همچنین می‌توانید آموزش عملی دریافت و تجربه میدانی کسب کنید، در دوره‌های کارآموزی شرکت و حتی در حین تکمیل مراحل دریافت مدرک، به صورت پاره‌وقت کار کنید. اگر علاقه‌مند به تخصص در یک جنبه خاص از شبکه هستید، می‌توانید مدرک کارشناسی ارشد کسب کنید. تخصص می‌تواند به شما کمک کند تا واجد شرایط مشاغل خاص در شبکه باشید و احتمالاً پتانسیل درآمد خود را افزایش دهید.

 کسب تجربه

تجربه عملی بخش مهمی از تبدیل شدن به یک متخصص شبکه واجد شرایط است. آموزش حین کار از اولین موقعیت ابتدایی شما شروع می‌شود و در تمام طول حرفه شما ادامه می‌یابد. راه‌های زیادی برای کسب تجربه و گسترش مجموعه شما وجود دارد، مانند ایجاد پروژه شبکه خود، کمک به متخصصان ارشد و داوطلب شدن برای خانواده، دوستان یا مشاغل کوچک. هنگامی که احساس می‌کنید بر مهارت‌های موقعیت فعلی خود مسلط شده‌اید، می‌توانید مهارت‌های جدیدی را بیاموزید، که می‌تواند مجموعه مهارت‌های شما را ایجاد کند و مجموعه کاری‌تان را گسترش دهد.

موقعیت‌های سطح ابتدایی را دنبال کنید

بسیاری از متخصصان شبکه کار خود را با مشاغل سطح ابتدایی مانند تکنسین پشتیبانی فنی شروع می‌کنند. آموزش در حین کار بخش مهمی از یادگیری نحوه متخصص شدن در شبکه و پیشرفت در موقعیت‌های جدید است. برخی از آموزش‌های رایج در سطح ابتدایی شامل مستندسازی مشکلات شبکه، نظارت بر شبکه‌ها و ارائه پشتیبانی فنی برای پرسنل است.

مسیر خود را مشخص کنید

فرصت‌های زیادی برای تخصصی کردن نقش شبکه با کسب تجربه وجود دارد. موقعیت‌های شبکه‌های کامپیوتری بسته به صنعت، نوع فناوری و شرکت می‌تواند بسیار متفاوت باشد. هنگامی که تجربه سطح مقدماتی دارید، فرصت‌های زیادی برای تخصص در زمینه خود وجود دارد، مانند:

  • مدیر شبکه
  • تحلیلگر شبکه
  • تکنسین شبکه
  • مهندس شبکه
  • معمار راه‌حل‌های شبکه

در نظر بگیرید که به کدام جنبه از شبکه بیشتر علاقه دارید تا به تعیین مسیر شغلی خود و هدف‌گذاری نقش‌های خاص کمک کنید.

مهارت‌های لازم متخصص شبکه

مهارت‌های فنی زیادی وجود دارد که به متخصصان شبکه کمک می‌کند تا وظایف و مسئولیت‌های خود را به طور مؤثر انجام دهند، اما مهارت‌های نرم نیز برای این نقش بسیار مهم هستند. مهارت‌های فنی ممکن است به متخصص شبکه کمک کند تا مشکلی را برطرف کند. اما مهارت‌های نرم ممکن است به متخصص شبکه کمک کند تا مشکل را پیدا کند، مشکل را با همکارانش در میان بگذارد و با یک تیم برای جلوگیری از مشکلات در آینده همکاری نماید.

درآمد کارشناس شبکه

میانگین دستمزد یک متخصص شبکه در سطح پایه 15 میلیون تومان در ماه است. سایر نقش‌های شبکه‌های کامپیوتری ممکن است حقوق بیشتری داشته باشند. مانند مدیران شبکه که میانگین حقوق آنها 30 میلیون در ماه و مهندسان شبکه که میانگین حقوق آنها 20 میلیون تومان در ماه است.

بازار کار کارشناس شبکه

متخصصان شبکه از آنجایی که شرکت‌ها در فناوری‌هایی مانند شبکه‌های تلفن همراه و سیستم‌های رایانه‌ای جدیدتر و سریع‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند، تقاضای زیادی دارند. این رشد در فناوری منجر به نیاز بیشتر به متخصصان شبکه می‌شود. با توجه به اداره آمار کار، متخصصان پشتیبانی کامپیوتر می‌توانند رشد اشتغال 8 درصدی را از سال 2019 تا 2029 انتظار داشته باشند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *