0

معرفی شغل کارشناس استقرار نرم افزار و وظایف آن

معرفی شغل کارشناس استقرار نرم افزار و وظایف آن

برخی افراد به دنبال شغلی متنوع می‌گردند که محل کار در آن یک جای ثابت نباشد. چنین افرادی به دنبال کسب تجربه‌های جدید هستند و از یکنواختی گریزانند. باید بگوییم شغل کارشناس استقرار نرم‌افزار مناسب چنین افرادی است. چرا که هم تنوع کاری بالایی دارد و هم در مکان‌های مختلفی قابل ارائه است.

کارشناس استقرار نرم‌افزار کیست؟

کارشناس استقرار نرم‌افزار فردی است که از طرف یک شرکت نرم‌افزاری به شرکت کارفرما مراجعه می‌کند و در آنجا نرم‌افزارهای مورد نیاز سیستم شرکت را نصب کرده و آموزش‌های لازم را به مشتری ارائه می‌دهد. امروزه اکثر کارهای اداری، سازمانی و دولتی توسط نرم‌افزار و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

این روزها نرم‌افزارهای حسابداری، انبارداری، حقوق و دستمزد، منابع انسانی، نرم‌افزار فروش، اتوماسیون اداری و… بسیار پرکاربرد هستند. کارشناسان استقرار نرم‌افزار باید حداقل به 2 رشته تسلط داشته باشند. یکی نرم‌افزار و دیگری رشته‌ای که برای آن نرم‌افزار ارائه می‌دهند. به عنوان مثال فردی که قرار است نرم‌افزارهای حسابداری را برای شرکتی راه‌اندازی کند، باید علاوه بر تسلط به کار با نرم‌افزار و نحوه نصب و عیب‌یابی آن، به رشته حسابداری نیز تسلط داشته باشد تا یک کار بی‌عیب و نقص را به مشتری ارائه دهد.

کارشناسان استقرار نرم‌افزار، مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای تخصصی و سازمانی که عملکرد و فرایندهای یک شرکت یا سازمان را مکانیزه و الکترونیکی می‌کند را با اصطلاحاتی چون MIS و ERP می‌شناسند.

گستردگی حوزه کاری و دانش در این شغل به قدری زیاد است که به طور معمول کارشناسان استقرار نرم‌افزار در یک یا دو حوزه تخصص دارند. به عنوان مثال شخصی تنها در مباحث مالی تخصص دارد و شخص دیگر در مباحث اتوماسیون اداری، اما همه کارشناسان در حوزه نرم‌افزار و کامپیوتر تخصص دارند.

کارشناسان استقرار نرم‌افزار به طور معمول در سمت‌هایی با عنوان کارشناس فنی، سرپرست فناوری اطلاعات، مدیر فنی و پشتیبانی و یا مدیر پروژه مشغول به کار می‌شوند.

عوامل مؤثر بر مدت زمان استقرار یک پروژه نرم‌افزاری

شما به عنوان یک کارشناس استقرار نرم‌افزار احتمالاً باید مدت زمان مشخصی را به کارفرما اعلام کنید که در آن زمان پروژه به طور کامل به شرکت تحویل داده شود.

مدت دوره استقرار به عوامل مختلفی بستگی دارد: اندازه سازمانی که برای آن نرم‌افزار تهیه می‌کنید، تعداد کاربرانی که قرار است از نرم‌افزار استفاده کنند، سطح تخصص و دانش کاربران از کامپیوتر و نرم‌افزار ارائه شده، نوع فرایندها و روش‌های انجام کار مشتری، تعداد و نوع سیستم‌های خریداری شده توسط شرکت کارفرما و امکاناتی که توسط شرکت کارفرما در اختیار شما قرار می‌گیرد.

با بررسی همه این عوامل معمولاً استقرار یک نرم‌افزار بین چند ماه تا یک سال به طول می‌انجامد. البته ناگفته نماند که کارشناسان به طور همزمان در چند پروژه فعالیت می‌کنند. کار این افراد به صورت تمام‌وقت ولی با ساعت‌های شناور است. محل کار این افراد متفاوت و از پروژه‌ای به پروژه دیگر قابل تغییر است. حتی گاهی برای ارائه نرم‌افزار باید به شهرهای دیگر سفر کنند.

دانش و مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس استقرار نرم‌افزار

معرفی شغل کارشناس استقرار نرم افزار و وظایف آن

– داشتن روابط عمومی قوی برای برقراری ارتباط مناسب با کارفرمایان

– علاقه به حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات

– مهارت تصمیم‌گیری به موقع و درست

– توانایی انجام کارهای تیمی

– تسلط به کار با کامپیوتر و نرم‌افزار

– توانایی استفاده‌ روان از متن‌های انگلیسی تخصصی مرتبط

– توان حل مسأله و تمایل به یادگیری

– جزئی نگر بودن و دقت عمل بالا

– داشتن مهارت آموزش دادن به دیگران

– توانایی کار در شرایط پرفشار

– آشنایی با مفاهیم برنامه‌نویسی

– آشنایی با اصول تجزیه و تحلیل سیستم

– توانایی گزارش‌نویسی دوره‌ای

وظایف کارشناس استقرار نرم‌افزار

کارشناسان استقرار نرم‌افزار وظایف مشخصی به عهده دارند که در یک دسته‌بندی کلی به شرح زیر می‌باشد:

– نصب نرم‌افزار بر روی سیستم کارفرما و اطمینان از صحت عملکرد آن

– انجام تنظیمات اولیه برنامه، متناسب با نیاز مشتری

– شرکت در جلساتی که مدیر پروژه برگزار می‌کند.

– ارائه نظرات و تجربیات شخصی به منظور اجرای بهتر نرم‌افزار

– آموزش نحوه استفاده از نرم‌افزار و چگونگی برخورد با خطاهای احتمالی به کاربران

– ساخت و متناسب‌سازی فرم‌ها و گزارش‌های مورد نیاز مشتری

– مستند کردن مراحل انجام کار

– ارائه گزارش‌های دوره‌ای به مدیر پروژه

– پشتیبانی از نرم‌افزار و ارائه مشاوره به کاربران در صورت نیاز

فرصت‌های شغلی کارشناس استقرار نرم‌افزار

به طور معمول برای استقرار یک نرم‌افزار در شرکت‌ها از متخصصان همان رشته استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای راه‌اندازی نرم‌افزارهای مالی و اداری، از فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری، مدیریت مالی و مدیریت بازرگانی و برای راه‌اندازی نرم‌افزارهای مرتبط با یک کارخانه، از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی صنایع استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه هم‌اکنون همه سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی به صورت الکترونیکی کار می‌کنند، پس استقرار نرم‌افزار برای همه شرکت‌ها و سازمان‌ها امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. پس انتظار می‌رود که آینده شغلی خوبی برای متخصصان این حوزه پیش رو باشد.

نکته جالب اینکه، چون ورود به مشاغل این رشته، نیاز به تحصیلات عالی و آکادمیک و تجربه کار با نرم‌افزار و کامپیوتر دارد، اکثر متخصصان این حوزه افرادی کم‌سن و سال ولی با تجربه‌های کاری خوب هستند. پس پی می‌بریم که استقرار نرم‌افزار رشته‌ای است مناسب جوانانی که به مشاغل حوزه کامپیوتر علاقه دارند و به دنبال یک شغل متنوع با ساعات کاری منعطف و محل کار متغیر هستند.

جوانانی که به تازگی به این رشته ورود کرده‌اند می‌توانند با کسب تجربه در این شغل در مدت کوتاهی به سمت‌های مدیریتی دست پیدا کنند و یا به عنوان مدیر مالی، مدیر فناوری اطلاعات، رئیس حسابداری، مدیر فروش و… جذب سایر شرکت‌ها شوند.

رقم دقیقی از دستمزد این افراد در دسترس نیست، ولی به جرأت می‌توان گفت که این شغل درآمدهای خوبی به همراه دارد. در صورتی که تجربه و دانش خود را در این حوزه کاری، بالا ببرید، به میزان حقوق و دستمزد شما اضافه خواهد شد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *