0

معرفی شغل کارشناس آموزش و درآمد آن

معرفی شغل کارشناس آموزش و درآمد آن

آموزش راهی برای پیشرفت و توسعه یک شرکت یا سازمان است. به همین منظور در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که بخش مجزایی در سازمان‌ها و ادارات با عنوان بخش آموزش تشکیل شده است. کارشناسان این بخش به آموزش کارکنان شرکت مطابق با اهداف سازمان می‌پردازند و این عامل رشد و پیشرفت سازمان و یا شرکت‌ها می‌شود.

البته در کشورهای دیگر، سال‌هاست که مبحث آموزش کارکنان جایگاه ویژه‌ای دارد ولی این امر مهم چند سالی است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است.  پیتر دراکر معتقد است که با وجود هزینه‌های سنگین تربیت نیروی کار، آموزش همراه با اعمال صحیح مدیریت، در مدتی کوتاه هر کشور عقب مانده‌ای را در زمره کشورهای پیشرفته و برخوردار از بهره‌وری بالا قرار می‌دهد. برای علم به اهمیت امر آموزش در شرکت‌ها و سازمان‌ها به مثال‌های زیر توجه کنید.

در کشورهای پیشرفته، هرساله مبلغ بالایی صرف آموزش شاغلین می‌شود. به عنوان مثال شرکت فورد در سال نیم میلیارد دلار و شرکت IBM یک میلیارد دلار را صرف آموزش کارکنان می‌کنند. شرکت‌های آمریکایی در کل ۵۸ میلیارد دلار در سال برای آموزش رسمی کارکنان خود می‌پردازند که به طور میانگین ۲۵ ساعت برای هر نفر است. ناگفته نماند که شرکت‌های برتر فورچون بالای 50 ساعت در سال کارکنان را آموزش می‌دهند. از این میزان بودجه‌ای که برای امر آموزش اختصاص می‌یابد، 40 درصد صرف آموزش کارکنان و 60 درصد صرف آموزش مدیران ارشد و سرپرستان شرکت می‌شود. ناگفته نماند که هزینه‌های آموزش غیررسمی بسیار بیشتر از این مبالغ است.

معرفی شغل کارشناس آموزش

با پیشرفت روز به روز تکنولوژی و تغییراتی که در دنیا هرروز شاهد آن هستیم، افراد شاغل در سازمان‌ها و شرکت‌ها باید هم‌جهت با تکنولوژی حرکت کرده و دانش و مهارت‌های به روز را آموزش ببینند. به این ترتیب سازمان‌ها اهداف مشخص‌تری پیدا کرده و برای رسیدن به اهدافشان همه افراد شاغل در سازمان هم‌سو با یکدیگر حرکت می‌کنند. آموزش کارکنان سبب ایجاد مهارت در آنها شده و کارایی و بهره‌وری سازمان را بالاتر می‌برد.

کارشناس آموزش نیازهای آموزشی کارکنان شاغل در یک سازمان را شناسایی می‌کند، آموزش‌های لازم را تهیه کرده و در محیطی که شرکت در اختیار آنان قرار داده، مشغول آموزش شاغلین می‌شود. این محیط هم می‌تواند یک کلاس مجزا در سازمان مورد نظر باشد و هم می‌تواند لابراتوار کامپیوتر و یا مراکز آموزشی مجزا باشد. گاهی نیز آموزش‌ها به صورت لوح‌های فشرده، برنامه‌های تحت وب و ویدئوهایی که از قبل تهیه شده، در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد.

دانش و مهارت‌های مورد نیاز کارشناس آموزش

در اکثر موارد برای استخدام در این رده شغلی، داشتن مدرک تحصیلی در رشته خاصی اهمیت ندارد. تنها کافیست افراد، تحصیلات دانشگاهی به اضافه سابقه کار داشته باشند. با این وجود برخی شرکت‌ها در آگهی‌های استخدام خود، به دنبال فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم تربیتی و یا زیرشاخه‌های رشته مدیریت هستند. نکته مهم اینکه برای ورود به این شغل، داشتن سابقه کاری و تجربه حرف اول را می‌زند. مهارت‌های مورد نیاز این افراد به شرح زیر است:

– داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی

– داشتن قدرت کلام نافذ و تسلط به تدریس

– تسلط به زبان بدن و فن بیان قوی

– آشنایی با دانش منابع انسانی

– آشنایی با فنون و ابزارهای ارزیابی آموزشی

– توانایی برنامه‌ریزی صحیح و دقیق

– آشنایی با سبک‌های مختلف یادگیری و روش‌های مختلف انتقال مطلب

– داشتن مهارت مدیریت زمان

– توانایی انجام کارهای تیمی

– آشنایی با اینترنت و نرم‌افزارهای کاربردی آموزشی

– آشنایی با آموزش‌های پروژه‌ای و آموزش‌های مجازی

وظایف کارشناس آموزش

معرفی شغل کارشناس آموزش و درآمد آن

 

– جستجو برای تشخیص نیازهای آموزشی شاغلین، بر اساس زمینه شغلی افراد

– انتخاب روش مناسب آموزشی

– انجام برنامه‌ریزی آموزشی و تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت آموزشی

– تخصیص بهینه بودجه برای آموزش بر اساس اعتبارات شرکت

– تعیین محتوای آموزشی، زمان، مکان و مدرسین دوره

– نظارت بر برگزاری صحیح دوره‌های آموزشی

– مقایسه اثربخشی آموزش‌های فردی و تیمی

– ارزیابی دوره‌های آموزشی و انجام تغییرات لازم در صورت نیاز

فرصت‌های شغلی و درآمد کارشناسان آموزش

نکته قابل توجه در این شغل این است که در سمت مدیر آموزش کمتر دیده شده که افراد از طریق آگهی‌های استخدام و یا مراکز کاریابی پذیرفته شوند. شاغلین در این رده شغلی به دلیل حساسیتی که دارد، بیشتر به صورت توصیه‌ای و معرفی افراد مورد اعتماد دعوت به کار می‌شوند.

بخش آموزش در شرکت‌های کوچک تنها با یک رده شغلی و یک پست وجود دارد. اما در شرکت‌های بزرگ رده‌های شغلی مدیر آموزش و کارشناس آموزش به صورت مجزا فعالیت می‌کنند که البته کارشناس آموزش تحت نظارت مدیر آموزش کار می‌کند. مدیران آموزش ارتباط نزدیکی با سایر بخش‌های سازمان و مدیران ارشد شرکت دارند تا به خوبی نیازهای آموزشی را شناسایی کرده و اولویت‌های آموزشی را متناسب با اهداف شرکت مشخص کنند.

آمار دقیقی از وضعیت استخدام در این رده شغلی در دسترس نیست، اما اگر کمی دقت کنیم متوجه خواهیم شد که  شرکت‌هایی که به بحث آموزش اهمیت می‌دهند، از پیشرفت و رشد قابل توجهی برخوردار شده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود که شرکت‌های دیگر تشویق به راه‌اندازی بخش آموزش شوند و روند استخدام کارشناسان آموزش رو به افزایش برود.

در بخش دولتی، درآمد کارشناسان آموزش مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری است و عوامل مختلفی چون رشته تحصیلی، سابقه کاری، پست سازمانی، دوره‌های آموزشی گذرانده شده، مهارت‌های فردی و… در میزان تعیین حقوق و دستمزد اثرگذار است.

در بخش خصوصی نیز تمام موارد یاد شده در تعیین میزان حقوق کارکنان مؤثر بوده، علاوه بر آن بر اساس اندازه شرکت و سیاست‌ها و خط مشی‌های تعریف شده برای آن، مقدار دستمزد متفاوت است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *