0

معرفی شغل پرورش ماهی و تجهیزات لازم برای آن

معرفی شغل پرورش ماهی و تجهیزات لازم برای آن

پرورش ماهی از نیمه دوم قرن بیستم به طور قابل توجهی رشد کرده است، به ویژه در آسیا، جایی که برای هزاران سال، این صنعت در حال انجام است. پرورش ماهی با توجه به کاهش بازده دریا به دلیل صید بیش از حد و جایگزینی منبع پروتئینی از حیوانات خشک زی به آبزیان، به عنوان شغلی در آینده توصیف شده است.

کار پرورش ماهی

پرورش ماهی که به عنوان آبزی پروری نیز شناخته می‌شود، فرآیندی است که در یک منطقه محصور انجام می‌گردد. یک مزرعه را می‌توان در ساحل یا خشکی ساخت. همچنین در داخل آب می‌توان انواع مختلفی از ماهی‌ها، صدف‌ها و گیاهان آبزی را پرورش داد.
پرورش ماهی زیر مجموعه‌ای از آبزی‌پروری یا کشاورزی مبتنی بر آب است. یک پرورش‌دهنده ماهی کسی است که ماهی را در فضاهای محدود پرورش می‌دهد. بیشتر مصرف گوشت ماهی برای تغذیه مستقیم انسان (88 درصد) استفاده می‌شود، در حالی که 12 درصد برای اهداف غیرغذایی کاربرد دارد.
اهداف غیرغذایی شامل پودر ماهی، روغن ماهی، ماهی‌های زینتی، پرورش طعمه، اهداف دارویی، غذای حیوانات خانگی یا تغذیه مستقیم دام و حیوانات آبزی‌پرور است. کپور، تیلاپیا و گربه ماهی نمونه‌های محبوب ماهی‌های پرورشی هستند.

مزارع پرورش ماهی

هر ساله، در مزارع سراسر جهان بیش از 65 میلیون تن انواع مختلف آبزیان برای برداشت پرورش داده می‌شود. ماهی‌های پرورشی به اندازه ماهی‌هایی که در طبیعت صید می‌شوند از مزایای تغذیه‌ای برخوردار نیستند.
ساختن یک مزرعه پرورش ماهی همیشه ضروری نیست و به جای آن می‌توان از حجم آبی مانند یک حوض کوچک یا دریاچه استفاده کرد. هدف از ساخت مزارع، کاهش احتمالی بسیاری از عوامل بیرونی مانند آلاینده‌ها و شکارچیان و ایجاد محیطی برای رشد ماهی است. مزارع همچنین می‌توانند برای حفظ جمعیت ماهی‌های وحشی در خطر انقراض مانند ماهی آزاد و قزل‌آلا با پرورش آنها و سپس بازگرداندن آنها به طبیعت مهم باشند.
مزارع پرورش ماهی همچنین به کشاورزان این توانایی منحصر به فرد را برای ایجاد زیستگاه پرورش یک نوع خاص از ماهی فراهم می‌کند. این نه‌تنها به آنها اجازه می‌دهد تا بتوانند بر روی گونه‌هایی که قرار است پرورش داده شوند تمرکز کنند، بلکه فرآیند دشوار جداسازی انواع ناخواسته ماهی و آبزیان را در هنگام برداشت صید، از بین می‌برد.

تجهیزات لازم برای پرورش ماهی

معرفی شغل پرورش ماهی و تجهیزات لازم برای آن

برخی از کشاورزان در حال تبدیل زمین‌های خود به تجارت پرورش ماهی به جای محصولات کشاورزی سنتی هستند. تجهیزات آبزی‌پروری صرف نظر از نوع ماهی که مزرعه تولید می‌کند یک ضرورت است. در زیر چند مورد آورده شده است:

استخر

استخر اولین و مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای تولید ماهی است. این یک حوض روی زمین است که از پلاستیک، بتن یا بلوک ساخته شده است.

لوله کشی و پمپ آب

کارهای لوله کشی نیاز به لوله‌های پلاستیکی یا آهنی دارند. لوله برای پر کردن و تخلیه آسان آب به پمپ آب متصل می‌شود. پمپ آب بسیار مهم است زیرا پرورش ماهی به مکانیزم آسانی برای انجام عملکردهای تغییر آب نیاز دارد.

هوادهی

یک دارایی اصلی هواده‌ها هستند زیرا به رشد سریع‌تر و سالم‌تر ماهی در مدت زمان نسبتاً کوتاه کمک می‌کنند. هواکش‌ها بسته به اندازه حوضچه و تعداد ماهی‌ها در اشکال و عملکرد متفاوت هستند.

تغذیه‌کننده اتوماتیک ماهی

تغذیه خودکار در زمان‌های از پیش تعیین شده ماهی را تغذیه می‌کند. این وسیله تغذیه با دست را حذف می‌کند و کاملا موثر است. تغذیه ماهی تنها در صورتی می‌تواند به درستی کار کند که آب به صورت مکانیکی بازیافت شود. دلیل آن این است که اگر تغذیه کننده ماهی در حالی که آب اشباع و کثیف است به تغذیه ماهی ادامه دهد، می‌تواند ماهی را بکشد.

توری‌های برداشت

تورهای برداشت باید با اندازه و عمق استخرها تطبیق داده شود. برای برداشت ماهی بزرگتر باید از تورهای بزرگ استفاده کرد در حالی که برای بچه ماهیان تورهای کوچک باید پیش‌بینی شود.

قرقره‌ها

قرقره‌ها در کف حوضچه‌های بزرگ فرو می‌روند و برای جمع‌آوری ماهی استفاده می‌شوند.
سایر تجهیزات مفید شامل حمل‌ونقل ماهی، دستگاه سنجش کیفیت آب، تجهیزات جابه‌جایی و درجه‌بندی می‌باشد.

مزایا و معایب پرورش ماهی

همانند تمامی شغل‌ها، پرورش ماهی نیز دارای معایب و مزایایی است. در اینجا به چند مورد می‌پردازیم:

مزایا

هزینه‌های حمل‌ و نقل کمتر است زیرا مزارع ماهی به مراکز و بازارها نزدیک‌تر هستند

ماهی‌ها از شکارچیان محافظت می‌شوند

سایر گونه‌های رقیب نمی‌توانند وارد مزرعه شوند

ماهی‌های پرورشی در برابر تغییرات آب‌وهوا حفظ می‌شوند

ذخایر ماهیان دریایی کاهش نمی‌یابد

ماهی را می‌توان در مقادیر بالاتر تولید کرد

معایب

ممکن است بیماری‌ها تشدید شود زیرا ماهی‌ها بسیار نزدیک به هم زندگی می‌کنند و به طور انتخابی پرورش می‌یابند

در مزارع در فضای باز داروهای مورداستفاده می‌توانند آب را آلوده کنند. آب استریل، آفت‌کش‌ها و آنتی‌بادی‌ها برای کنترل بیماری‌ها استفاده می‌شوند

هزینه راه‌اندازی یک مزرعه پرورش ماهی می‌تواند گران باشد

در هر متر مربع چند ماهی میتوان پرورش داد

اندازه استخر باید با توجه به تعداد ماهی‌هایی که می‌خواهید پرورش دهید تعیین شود. میزان آب مناسب، 0.5 مترمربع برای هر ماهی بالغ یا 2-3 ماهی بالغ در هر مترمربع سطح آب در محیط برکه است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *