0

معرفی شغل مهندسی نفت و میزان حقوق آن

معرفی شغل مهندسی نفت و میزان حقوق آن

مهندسی نفت با بسیاری از رشته‌های مهندسی از جمله مهندسی مکانیکی و عمران همپوشانی دارد. مهندسی نفت ترکیبی از نوآوری، اکتشاف و گسترش است. از آنجا که بسیاری از شرکت‌های نفتی در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند، برای مهندسان نفتی فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد.

مهندس نفت کیست

یک مهندس نفت راه‌های استخراج نفت را از زیر سطح زمین طراحی و توسعه می‌دهد. آنها راه‌های جدیدی برای بازیابی گاز و نفت از چاه‌های قدیمی‌تر پیدا می‌کنند و توصیه‌های فنی خود را ارائه می‌دهند. آنها همچنین بر نصب تجهیزات میدانی، تعمیر و نگهداری و عملیات نظارت دارند.

مهندس نفت چه کار می‌کند؟

یک مهندس نفت برنامه‌هایی را برای یک میدان گازی و حفاری نفت، تصفیه محصول و بازیابی طراحی می‌کند. آنها طراحی و نظارت بر ارزیابی چاه‌های جدید و قدیمی دارند. همچنین ارزش اقتصادی چاه‌های گاز و نفت و قابلیت‌های تولید آن را تعیین و تخمین می‌زنند.
یک مهندس نفت داده‌ها را به منظور مشاوره یک شرکت در زمینه چاه‌ها و راه‌های تقویت تولید، تجزیه‌ و تحلیل می‌کند. آنها نرخ تولید را ارزیابی می‌کنند. به پرسنل یا مهندسی در حل مشکلات عملیاتی کمک کرده و با پرسنل فنی، مهندسان یا دانشمندان برای حل مسائل در طراحی، آزمایش یا تحقیق ارتباط برقرار می‌کند.
یک مهندس نفتی عملکرد تجهیزات میدان، معدن و همچنین نگهداری و نصب آن‌ها را هماهنگ می‌کند. همچنین در بین موضوعات دیگر به دانش در زمینه فناوری و مهندسی، ریاضیات، فیزیک و شیمی نیاز دارند. یک مهندس نفت باید در تجزیه‌ و تحلیل سیستم‌ها، درک موضوع و حل مسئله پیچیده، مهارت داشته باشد.

انواع مهندس نفت

معرفی شغل مهندسی نفت و میزان حقوق آن

مهندسان نفت به چندین گروه تقسیم می‌شوند:

اکتشاف: زمین‌شناسان نفتی با تجزیه و تحلیل ساختارهای زیرسطحی و روش‌های زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی، هیدروکربن‌ها را پیدا می‌کنند.

مخازن: مهندسان مخزن برای بهینه‌سازی تولید نفت و گاز و همچنین برای کمک به شناسایی خطرات و ایجاد پیش‌بینی در مورد پتانسیل مخزن از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند.

بهره‌برداری: مهندسان تولید و بهره‌برداری رابط بین مخزن و چاه را از طریق کارهایی مانند مشبک کاری، کنترل ماسه، آسانسور مصنوعی، کنترل جریان سیال و تجهیزات نظارت را مدیریت می‌کنند. آنها همچنین تجهیزات سطحی را انتخاب می‌کنند که مایعات تولید شده (روغن، گاز طبیعی و آب) را از هم جدا می‌کنند.

حفاری: مهندسان حفاری جنبه‌های فنی حفاری را مدیریت می‌کنند. آنها در تیم‌های چند رشته‌ای در کنار سایر مهندسان، دانشمندان، تیم‌های حفاری و پیمانکاران کار می‌کنند. فرآیند حفاری ممکن است تا اعماق چندکیلومتری زمین انجام شود. مهندسان حفاری باید از مکانیک سنگ و زمین‌شناسی سر رشته داشته باشند.

وظایف مهندس نفت

کارهای خاص مهندس نفت بسته به نقش آن متفاوت خواهد بود، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-ارتباط با دانشمندان زمین‌شناسی، مهندسان تولید و مخزن و مدیران تجاری برای پیش‌بینی پتانسیل تولید

-گردآوری برنامه‌های توسعه دقیق عملکرد مخزن با استفاده از مدل‌های ریاضی

-انتخاب تجهیزات مناسب در چاه برای عملکردهای مختلف

-طراحی بخشی از چاه که با سنگ مخزن و مایعات ارتباط برقرار می‌کند

-مدیریت مشکلات رفتار سیال و شیمی تولید

-ارزیابی و توصیه افزایش سرعت جریان

-مدیریت و کنترل چاه‌ها با شاخه‌های پایین (چاه‌های افقی و چند جانبه)

-استفاده از فناوری سنجش از راه دور و داده‌های نظارتی برای مدیریت ارزش مخزن و تصمیم‌گیری در مورد مداخلات مهندسی

-درک و مدیریت نحوه تعامل مجموعه چاه‌ها

-مدیریت روابط پیمانکار در رابطه با بهداشت، ایمنی و عملکرد محیطی

-نظارت بر پرسنل عملیات و مدیریت کارمندان در همه سطوح، از جمله آموزش و نظارت

ساعات کاری مهندس نفت

ساعات کاری عمدتاً 9 صبح تا 5 بعد از ظهر است اما اغلب شامل ساعات اضافی نیز می‌شود. شرکت‌های بزرگ به طور معمول الگوهای کار انعطاف‌پذیر را ارائه می‌دهند.

بازار کار مهندسی نفت

بر اساس چشم‌انداز، تولید نفت همچنان زیاد خواهد بود، اما می‌تواند در سال 2030 به اوج خود برسد و تقاضای گاز طی 20 سال آینده افزایش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود بازار خدمات مهندسی نفت و گاز در دوره پیش‌بینی (2022 – 2026) تقریباً 7 ٪ را ثبت کند.
پذیرش قابل توجه فن‌آوری‌های اتوماسیون در صنعت نفت و گاز عامل اصلی هدایت خدمات مهندسی در صنعت است. پس می‌توان گفت تا زمانی که نفت وجود دارد بازار کار مهندسی نفت نیز هست.

حقوق مهندس نفت

متوسط حقوق مهندس نفت در کشورمان ایران، از 10 میلیون تا 40 میلیون تومان متغیر است. این متوسط حقوق ماهانه شامل مسکن، حمل‌ و نقل و سایر مزایا است. حقوق مهندس نفت بر اساس تجربه، مهارت یا مکان به شدت متفاوت است.

حقوق مهندس نفت در قطر

شخصی که به عنوان مهندس نفت در قطر کار می‌کند، به طور معمول حدود 16300 ریال قطر معادل 145 میلیون تومان در ماه درآمد دارد. پایین‌ترین حقوق از 8،790 QAR (79 میلیون تومان) تا بالاترین حقوق 24،600 QAR (219 میلیون تومان) متغیر است.

حقوق مهندس نفت در دبی

شخصی که به عنوان مهندس در پتروشیمی در دبی مشغول به کار است، به طور معمول حدود 21200 درهم معادل 160 میلیون تومان در هر ماه درآمد دارد. حقوق از 9،760 درهم (75 میلیون تومان) تا 33،700 درهم (256 میلیون تومان) متغیر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *