1

معرفی شغل ممیز مالیاتی و درآمد آن

معرفی شغل ممیز مالیاتی و درآمد آن

هر فردی که در جامعه کسب و کاری راه‌اندازی می‌کند و یا مالک ملکی می‌شود، از خدمات و زیرساخت‌هایی که دولت در اختیار عموم مردم قرار داده است، استفاده می‌کند. این خدمات شامل برقراری امنیت، ارائه خدمات شهری، خدمات امدادی و رفاهی و… می‌شود.

به همین دلیل چنین افرادی باید در بازه‌های زمانی مشخص، مبلغی را به عنوان حق استفاده از منابع به دولت بپردازد تا دولت بتواند جایگزین آن را تأمین و در اختیار مردم قرار دهد. به این مبلغ مشخص «مالیات» و به فردی که ملزم به پرداخت مالیات است «مؤدی مالیاتی» می‌گویند.

همانطور که می‌دانید از درآمدهای مالیاتی برای عمران و آبادانی کشور بهره برده می‌شود. اما برخی از مؤدیان مالیاتی برای پرداخت نکردن مالیات، از روش‌هایی استفاده می‌کنند که درآمد خود را پایین‌تر از مقدار واقعی نشان دهند و به اصطلاح فرار مالیاتی دارند. شناخت چنین افرادی و برآورد میزان واقعی درآمد آنان،‌ از وظایف ممیزان مالیاتی است.

ممیز مالیاتی

ممیز مالیاتی به فردی گفته می‌شود که با بررسی دفاتر مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها، میزان درآمد و هزینه آنها را برآورد کرده و نسبت به شناسایی وضعیت مالیاتی آنها اقدام می‌کند. به عبارت دیگر ممیز مالیاتی از سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی مأمور می‌گردد تا اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ها و سازمان‌ها را بررسی کرده و میزان مالیات قابل دریافت آنها را تعیین کند.

ممیز مالیاتی باید فردی بسیار دقیق، جدی، ریزبین، قابل اعتماد و کاردان باشد و تأییدیه سازمان امور مالیاتی کشور را دریافت کرده باشد.

نحوه ورود به شغل ممیز مالیاتی

علاقمندان به شغل ممیز مالیاتی باید مدرک کارشناسی خود را در یکی از رشته‌های حسابداری، اقتصاد، مدیریت و یا رشته‌های مرتبط دریافت کنند و سپس در آزمون ورودی وزارت اقتصاد و دارایی که برای انتخاب ممیز مالیاتی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

در صورتی که متقاضیان در این آزمون پذیرفته شوند، وزارت اقتصاد اقدام به گزینش و استخدام آنها می‌کند. سپس دوره‌ای فشرده برای آموزش شغل ممیزی برگزار کرده و افراد را آماده انجام کار می‌کند. پس از آن این افراد در قالب ممیزان مالیاتی مشغول به کار می‌شوند.

در ابتدای کار، ممیزیِ مشاغل و کسب و کارهای کوچک به افراد سپرده می‌شود تا با کسب تجربه و دقت عمل بیشتر در انجام امور، ممیزی مالیاتی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ را عهده‌دار شوند.

محیط کار این افراد، ادارات وزارت اقتصاد و دارایی است و فضای شغلی در محیطی کاملاً اداری قرار دارد. ممیزان مالیاتی با صاحبان تمام مشاغل در ارتباط هستند و برای همه آنها مالیات تعریف می‌کنند اما بیشترین تعامل را با بخش حسابداری شرکت‌ها و مؤسسات دارند.

وظایف ممیزان مالیاتی

معرفی شغل ممیز مالیاتی و درآمد آن

– بررسی دقیق اسناد و مدارک مالی: منظور از فرار مالیاتی تنها عدم پرداخت مالیات نیست. برخی از افراد اسناد و مدارک مالی جعلی ارائه می‌دهند تا میزان مالیات کمتری بپردازند. پس مهمترین وظیفه ممیزان مالیاتی بررسی دقیق اسناد و مدارک مالی و تطابق آن با اظهارنامه مالیاتی اعلامی از طرف شرکت‌ها، برای تعیین میزان دقیق مالیات است.

– ملاقات با مدیران شرکت‌ها: در برخی موارد لازم است کارشناسان مالیاتی با مدیران شرکت‌ها ملاقات کنند تا ابهامات ایجاد شده در پرونده مالیاتی آنان را برطرف کنند.

– بررسی وجود تقلب: وجود تقلب در بعضی از اسناد مالی ممکن است. ممیزان مالیاتی باید این تقلب را شناسایی کرده و مقادیر واقعی را وارد کنند.

– حل اختلاف در جلسات مذاکره: گاهی اوقات مؤدیان مالیاتی نسبت به مقدار مالیات اعلام شده به آنها اعتراض دارند. در چنین شرایطی مؤدیان حق شکایت و پیگیری دارند. در این صورت این ممیزان مالیاتی هستند که در جلسات مذاکره به ابهامات ایجاد شده پاسخ می‌دهند.

– حضور در دادگاه به عنوان نماینده سازمان مالیات: در صورتی که اختلافات پیش آمده بر سر مبلغ مالیات، در جلسات مذاکره حل و فصل نشود، شکایت مؤدیان به مراجع بالاتر می‌رود. در دادگاه تجدید نظر، ممیزان مالیاتی به عنوان نماینده سازمان مالیات حضور پیدا می‌کنند.

– بازرسی از شرکت‌ها: گاهی برای اطمینان از صحت اظهارنامه مالیاتی، سازمان امور مالیاتی دستور بازرسی از شرکت‌ها را می‌دهد. در این صورت ممیزان مالیاتی برای بازرسی اقدام می‌کنند.

– برقراری ارتباط بین مؤدیان و سازمان مالیاتی: ممیزان مالیاتی در واقع پل ارتباطی بین مؤدیان و سازمان امور مالیاتی هستند تا این ارتباط دو طرفه راحت‌تر صورت پذیرد.

رده‌های شغلی ممیزان مالیاتی

در سازمان امور مالیاتی چند رده شغلی برای ممیزان مالیاتی تعریف شده است:

کمک ممیز: افرادی که از آموزشگاه عالی وزارت اقتصاد و دارایی فارغ‌التحصیل شده و یا کارشناسی خود را در رشته‌های امور مالی، اقتصادی و یا بازرگانی دریافت کرده‌اند. این افراد نامه‌ها را تأیید کرده و برای تأیید نهایی آن را به ممیز مالیاتی می‌دهند. رسیدگی به مالیات نیز از جمله وظایف آنهاست.

سر ممیز: افراد پس از کسب 5 سال سابقه کاری در رده کمک ممیز، به سمت سر ممیز (کارشناس ارشد مالیاتی) می‌رسند. سرپرستی واحدهای مالیاتی و رسیدگی به مالیات‌ها از وظایف این افراد است.

ممیز کل: ممیز کل رئیس گروه مالیاتی است. چنانچه فردی 8 سال سابقه فعالیت در سازمان امور مالیاتی و یا 4 سال سابقه کار در سمت سر ممیزی داشته باشد و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا بالاتر باشد، می‌تواند برای ارتقا به رده شغلی ممیزی کل درخواست دهد. وظیفه ممیز کل، تأیید پرونده‌ها برای ورود به دادگاه حل اختلاف و تأیید بخشش‌های مالیاتی است.

آینده شغلی و درآمد ممیز مالیاتی

از آنجایی که در سال‌های اخیر درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته است، دولت به دنبال یافتن راه حل‌های جدید برای به حداقل رساندن فرار مالیاتی به منظور تأمین بودجه کشور است. در همین راستا انتظار می‌رود که تقاضا برای استخدام ممیزان مالیاتی از سمت دولت افزایش یابد. کما اینکه تا کنون نیز افراد زیادی برای این رده شغلی استخدام شده‌اند.

درآمد ممیزان مالیاتی مانند همه کارمندان دولت از قانون خدمات کشوری تبعیت می‌کند، پس میزان مشخصی دارد. این مقدار درآمد با افزایش تجربه و سابقه کاری افراد و دست یافتن به رده‌های بالاتر شغلی، افزایش می‌یابد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حسین گفت:

    اینکه میگید درآمد مشخص دارن اینطور نیست.چون تا اونجا که میتونن به جیب میزنن وگرنه اینهمه ویلا و ثروت و … رو از کجا میارن