0

معرفی شغل متخصص خشک‌شویی و درآمد آن

معرفی شغل متخصص خشک‌شویی و درآمد آن

امروزه مشغله زیاد مردم، کمبود زمان و علاقه به خراب نشدن لباس‌ها باعث استفاده از امکانات خشک‌شویی برای شستن و پاک کردن لکه از لباس‌ها شده است.

در گذشته لباس‌ها را با ضربه زدن به لباس روی یک تخته تمیز می‌کردند. در این روش و روش‌های امروزی که از ماشین لباس‌شویی استفاده می‌شود، آب و یک ماده شوینده، باعث تمیزی لباس‌ها می‌شوند. اما در خشک‌شویی‌ها، آب کاربردی ندارد و به همین جهت «خشک‌شویی» نام گرفته است.

آب یکی از مواد اصلی شست‌وشو و تمیزی لباس‌ها به حساب می‌آید ولی دارای مولکول‌های قطبی است و هنگام شست‌وشو، جذب تارهای پارچه می‌شود و در مواردی بافت پارچه را از شکل و فرم می‌اندازد. از این رو برای شست‌وشوی بعضی لباس‌ها مانند کت و شلوار، پالتو، لباس‌های مجلسی و همچنین برای شست‌وشوی پرده‌ها از روش خشک‌شویی استفاده می‌شود.

در این روش شست‌وشو، ضمن حفظ فرم و حالت پارچه، لکه‌ها هم از بین می‌روند و پارچه، تمیز و بدون لکه می‌شود.

متخصص خشک‌شویی کیست؟

معرفی شغل متخصص خشک‌شویی و درآمد آن

متخصص خشک‌شویی کسی است که لباس‌ها، پرده‌ها و… را از مشتریان تحویل می‌گیرد، کد شناسایی روی آنها می‌زند و سپس به مشتری قبض می‌دهد.

لباس‌ها و پرده‌ها را از جهت رنگ و نوع پارچه، و لکه‌های احتمالی بررسی و تفکیک می‌کند، لکه‌گیری و ضدعفونی کردن قبل از شست‌وشو را انجام می دهد. لباس‌ها و پرده‌ها را بر اساس دسته‌بندی انجام شده درون ماشین‌های لباس‌شویی یا خشک‌شویی قرار می‌دهد و برنامه‌ شست‌وشوی ماشین‌ها را از جهت زمان شست‌وشو براساس میزان کثیفی پارچه‌ها تنظیم می‌کند، مواد شوینده مناسب را داخل مخزن ماشین می‌ریزد و ماشین را روشن می‌کند.

پس از پایان شست‌وشو لباس‌ها را بررسی می‌کند، اتو می‌زند، تا می‌کند یا آویزان می‌کند و هنگام مراجعه مشتری، لباس‌ها یا پرده‌های تمیز و اتوکشیده را تحویل داده و هزینه دریافت می‌کند.

تاریخچه خشک‌شویی

استفاده از خشک‌شویی برای تمیز کردن لباس‌ها مربوط به قرن 19 میلادی است. در سال 1855، ژان باتلیست جولی ـ یکی از کارخانه‌دارهای فرانسه ـ دید که خدمتکارش چراغ نفتی را روی سفره واژگون کرد و سفره تمیزتر شد.

همین اتفاق او را به فکر شست‌وشوی لباس‌ها بدون استفاده از آب انداخت، به طوری که روشی ارائه داد که با استفاده از بنزین سفید و نفت، لباس‌ها تمیز می‌شد. با گذشت زمان حلال‌های مصنوعیِ فرار جای نفت و بنزین سفید را گرفت. ماشین‌ها و تجهیزات اتوماتیک و پیشرفته ساخته شد و خشک‌شویی به صورت یک صنعت کاربردی در جامعه امروز درآمد.

روش شست‌وشو در خشک‌شویی

متخصص خشک‌شویی لباس‌ها را در دستگاه مخصوص قرار می‌دهد و یک محلول شیمیایی مناسب به آن اضافه می‌کند، بعد از اتمام کار دستگاه، لباس‌ها را کاملاً خشک و تمیز از دستگاه بیرون می‌آورد.

برداشتن لکه از لباس در خشک‌شویی، با اصل انحلال‌پذیری انجام می‌شود. یعنی ابتدا لکه‌ها به وسیله یک جسم نرم‌کننده، نرم می‌شوند و سپس با فشار زیاد پاک می‌شود.

حلالی که استفاده می‌شود باید قابلیت حل ذرات ریز روغن و چربی را در خود داشته باشد.

یکی از این حلال‌های شیمیایی، پر کلر پلی‌اتیلن یا پر کلر اتیلن است، محلولی شبیه بنزین ولی بدون بو و دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی است که لباس‌ها را از بید زدن نیز محفوظ نگه می‌دارد.

از دیگر حلال‌های شیمیایی، تترا کلرو اتیلن است که فرار، اشتعال‌ناپذیر و حلال مناسبی برای روغن و گلیسیرن محسوب می‌شود.

دی اکسید کربن مایع نیز حلال دیگری است که غیرسمی و غیرقابل اشتعال می‌باشد.

مزایای خشک‌شویی

– افزایش طول عمر پارچه

– جلوگیری از رنگ‌دهی و آسیب به بافت پارچه

– پاک شدن لکه‌های چرب و روغنی

– استفاده از مواد شوینده سازگار با محیط زیست

معایب خشک‌شویی

– ایجاد حساسیت در برخی افراد به خاطر شوینده‌های استفاده شده

– هزینه بالاتر نسبت به شست‌وشو با آب

مزایای شست‌وشو با آب

– دسترسی آسان

– عدم ایجاد حساسیت

– قیمت ارزان‌تر نسبت به خشک‌شویی

معایب شست‌وشو با آب

– کم شدن عمر پارچه

– آسیب به بافت پارچه و تغییر ابعاد پارچه در برخی موارد

– احتمال تغییر رنگ و از بین نرفتن لکه‌ها

مهارت و دانش مورد نیاز متخصص خشک‌شویی

دقت، نظم، امانت‌داری، برخورد مناسب با مشتری، تحویل به موقع و بی‌عیب و نقص سفارشات به مشتریان در این کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین رعایت نکات ایمنی و بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های پوستی و تنفسی به خاطر کار با انواع مواد شیمیایی و شوینده، یک اصل مهم برای متخصصین خشک‌شویی به شمار می‌رود.

بنابراین متخصص خشک‌شویی برای ارائه یک کار خوب و با کیفیت با حفظ سلامتی خودش و همکارانش به طور خلاصه نیاز به علم و مهارت‌های زیر دارد:

– شناخت انواع پارچه و ویژگی‌های آن

– شناخت تأثیر انواع مواد شوینده بر انواع پارچه‌ها

– توانایی توجه به جزئیات

– داشتن دقت زیاد در بررسی ویژگی‌های پارچه‌ها

– داشتن دقت زیاد در کدگذاری سفارشات

– توانایی جسمی و علمی برای کار با انواع ماشین‌های لباس‌شویی، خشک‌شویی و اتوکشی

– آشنایی با اصول مشتری‌مداری

– توانایی مدیریت کسب و کار (برای کسانی که به طور مستقل کار می‌کنند)

– آشنایی با مسائل ایمنی و بهداشت

نحوه ورود به شغل خشک‌شویی

آموزش و کسب تجربه نزد استادکار ماهر و متخصص خشک‌شویی بهترین روش ورود به این کسب و کار می‌باشد.

فرصت‌های شغلی متخصص خشک‌شویی

بیمارستان‌ها، کارخانجات تولید لباس و هتل‌ها فرصت‌های شغلی این رشته کاری محسوب می‌شوند.

با وجود سرمایه اولیه، راه‌اندازی یک خشک‌شویی مستقل نیز فرصت شغلی خوبی برای این رشته است که در صورت موفقیت و پیشرفت، می‌تواند منجر به راه‌اندازی شعبه‌های دیگر به صورت زنجیره‌ای گردد.

همچنین در صورت وجود سرمایه اولیه، فرصت شغلی دیگر این صنعت، ارائه خدمات آنلاین است. بعد از تهیه مکان و ماشین‌آلات مورد نیاز، سفارش از طریق تلفن یا اینترنت پذیرفته می‌شود، لباس‌ها درب منزل مشتری به پیک تحویل داده می‌شود، بعد از انجام مراحل خشک‌شویی و اتوکشی، توسط پیک به منزل مشتری ارسال و هزینه دریافت می‌شود.

درآمد متخصص خشک‌شویی

شاغلین در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و هتل‌ها با توجه به قانون کار و قرارداد با کارفرما، حقوقی در حد متوسط دریافت می‌کنند.

اما خشک‌شویی‌های مستقل با توجه به تجربه، کیفیت کار، تعداد مشتری و حجم کاری که انجام می‌دهند، درآمدهای متفاوتی دارند و نمی‌شود مقدار معینی برای آن تعیین کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *