0

معرفی شغل طراح صحنه و دستمزد آن

معرفی شغل طراح صحنه و دستمزد آن

طراحان صحنه متخصصان خلاقی هستند که در صنعت نمایش کار می‌کنند. آنها از رسانه‌های مختلف برای گفتن داستان‌های بصری استفاده می‌کنند. اگر هنرمندی مبتکر هستید و به تئاتر یا فیلم علاقه دارید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه حرفه‌ای را در طراحی صحنه شروع کنید.

در این مقاله شغل طراح صحنه و نحوه تبدیل شدن به یک طراح صحنه را شرح می‌دهیم و نکاتی را برای موفقیت در این حرفه منحصر به فرد ارائه می‌دهیم.

طراح صحنه کیست

طراح صحنه مسئول خلق صحنه‌های فیزیکی و بصری برای اجراهای تئاتر است. از آثار آنها در نمایشنامه‌های موزیکال، فیلم و نمایش‌های تلویزیونی استفاده می‌شود. آنها پس‌زمینه‌ها و وسایلی را ایجاد می‌کنند که به انتقال اطلاعات و برانگیختن احساسات خاص از مخاطب کمک می‌کنند. متخصصان هنری آموزش‌دیده هستند که اغلب دارای مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد در هنرهای زیبا یا هنرهای تئاتر هستند.

طراحان صحنه، دکورهایی برای تئاتر، فیلم و تلویزیون می‌سازند. آنها از نزدیک با کارگردان کار و سازندگان را برای مفهوم‌سازی، طراحی و توسعه ظاهر کلی تولید آماده می‌کنند. طراحان صحنه فیلمنامه‌ها را می‌خوانند، چیدمان مجموعه را کامل می‌کنند، مواد سفارش می‌دهند و مطمئن می‌شوند که همه بازیگران و کارکنان در مورد ایمنی و نحوه عملکرد مجموعه آگاه هستند.

طراح صحنه چه می‌کند؟

شغل طراح صحنه بسیار مشارکتی و خلاقانه است.  او هر طراحی صحنه‌ای که ایجاد می‌کند با توسعه طرح کلی پروژه آغاز می‌شود. طراحان صحنه از فیلمنامه‌ها و یادداشت‌های صحنه استفاده می‌کنند و با کارگردانان و تهیه‌کنندگان ملاقات می‌کنند تا معنای اصلی هر صحنه و لحن کلی هر عمل اجرا را شناسایی نمایند.

طراحان صحنه از این اطلاعات برای ایجاد نقشه و طرح کلی داستان بصری استفاده می‌کنند. آنها با دکوراتورها، نجارها، متخصصان نورپردازی و سایر اعضای گروه تولید و تیم خلاق ملاقات می‌کنند. تا با هم در مورد رسانه‌های هنری و مواد مورداستفاده برای پس‌زمینه و وسایل بصری تصمیم بگیرند.

محیط کار برای طراح صحنه

طراحان صحنه در محیط‌های خلاقانه کار می‌کنند. کسانی که به‌عنوان بخشی از شرکت‌های بزرگ‌تر و شرکت‌های طراحی استخدام می‌شوند، معمولاً در ساعات اداری منظم کار می‌کنند و کسانی که خوداشتغال هستند، در ساعات طولانی‌تر یا نامنظم‌تری فعالیت انجام می‌دهند.
اکثر طراحان صحنه، روزهای کاری خود را بین استفاده از رایانه، مواد هنری، ملاقات با کارگردانان، تهیه‌کنندگان و نجاران جهت بحث در مورد جنبه‌های مختلف طراحی تقسیم می‌کنند. امکان تحرک بالا در طراحی صحنه وجود دارد و برخی از کارکنان سطح ابتدایی می‌توانند به سمت نقش‌های ارشد یا مدیریتی پیش بروند. فرصت‌ها شامل طراح ارشد صحنه، کارگردان هنری و مدیر طراحی بصری است.

چگونه طراح صحنه شویم

معرفی شغل طراح صحنه و دستمزد آن

در اینجا هفت مرحله برای شروع حرفه خود به‌عنوان طراح صحنه وجود دارد:

طراحی صحنه را رعایت کنید

اولین قدم برای تبدیل‌شدن به یک طراح صحنه، مشاهداتی در مورد طراحی صحنه حرفه‌ای است. تماشای فیلم‌ها و تولیدات تئاتر به‌عنوان راهی برای یادگیری تکنیک‌ها و تصور فرایند خلاقانه است. از یک دفترچه یادداشت برای نوشتن مشاهدات خود در مورد نحوه کمک رنگ‌ها و نور به خلق‌وخو و لحن هر صحنه استفاده کنید.
به چگونگی کمک پس‌زمینه‌ها و سایر عناصر بصری به روایت داستان توجه کنید. در مورد دکورها و نحوه تعامل بازیگران با وسایل روی صحنه یادداشت بردارید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا ایده‌ای از هنجارهای صنعت داشته باشید و همچنین می‌تواند به پیشرفت در سفری خلاقانه کمک کند.

مدرک لیسانس بگیرید

مدرک لیسانس یک برنامه دانشگاهی چهار‌ساله است که توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و اکثر شرکت‌های طراحی، شرکت‌های صحنه یا خدمه تولید از داوطلبان می‌خواهند که مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد در یک ‌رشته مرتبط داشته باشند.
زمانی که برای شغلی به‌عنوان طراح صحنه آماده می‌شوید، مدرک لیسانس خود را در هنرهای تئاتر، طراحی گرافیک یا طراحی داخلی یا بصری دریافت کنید. دوره‌های تولید تئاتر، هنرهای نمایشی، بازاریابی و قدردانی از فیلم نیز برای توسعه یک حرفه موفق در این صنعت مفید است.

یک دوره کارآموزی را به پایان برسانید

کارآموزی معمولاً تجربیات یادگیری مرتبط با کار بدون دستمزد است، اگرچه برخی از شرکت‌های تئاتر یا شرکت‌های طراحی ممکن است کمک‌هزینه کمی به شرکت‌کنندگان ارائه دهند. این تجربیات به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، دسترسی به تجهیزات صنعتی و برنامه‌های نرم‌افزاری می‌دهد و می‌تواند به افراد کمک کند تا با کارگردانان، تولیدکنندگان و دیگر متخصصان هنرهای خلاق ارتباط برقرار کنند.

رزومه خود را بسازید

مجموعه طراحی صحنه مجموعه‌ای از توانایی‌ها، تجربیات و ایده‌های طراحی شماست. به‌عنوان یک دانش‌آموز، نمونه کار شما می‌تواند شامل یک مقدمه داستانی و نقاشی باشد. عکس‌هایی از کار شما همچنین باورهای نظری و یافته‌های تحقیقاتی خود و همچنین نظرات مثبتی را که در طول تحصیل یا دوره کارآموزی دریافت کرده‌اید، نشان می‌دهد.

شبکه حرفه ای خود را گسترش دهید

شبکه حرفه‌ای ترکیبی از ارتباطات اجتماعی و مرتبط با صنعت شما است. مردم از مخاطبین شبکه خود برای به‌روز ماندن استانداردهای صنعت و اطلاع از فرصت‌ها استفاده می‌کنند. در اینجا هفت کار وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد یک شبکه حرفه‌ای قوی به‌عنوان طراح صحنه انجام دهید:

به یک سازمان حرفه‌ای بپیوندید

به انجمن فارغ‌التحصیلان بپیوندید

با آژانس استعدادیابی یک نمایه ایجاد کنید

برای یک تولید تئاتر داوطلب شوید

با هم‌کلاسی‌های سابق ارتباط برقرار کنید

در رویدادهای شبکه یا نمایشگاه‌های تجاری شرکت کنید

از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با متخصصان صنعت استفاده کنید

برای یک شغل ابتدایی درخواست دهید

پس از اخذ مدرک، تکمیل یک دوره کارآموزی و توسعه نمونه کارها و ایجاد رزومه، زمان آن رسیده است که برای یک شغل ابتدایی به‌عنوان طراح صحنه درخواست دهید. برای اطلاع از موقعیت‌های شغلی در شرکت‌های تولید، گروه‌های تئاتر و شرکت‌های طراحی، با شبکه حرفه‌ای خود تماس بگیرید یا از یک هیئت شغلی معتبر استفاده کنید.
در مورد هر شرکت یا کارفرمایی که مایل به درخواست آن هستید تحقیق و از اطلاعاتی که پیدا می‌کنید برای شخصی‌سازی رزومه و نامه خود استفاده نمایید. همچنین ممکن است از ارسال یک تماس تلفنی یا ایمیل در رابطه‌ با موقعیتی که به آن علاقه دارید بهره‌مند شوید.

دستمزد طراح صحنه

دستمزد و درآمد مشخصی برای یک طرح صحنه ذکر نشده است. بسته به تجربه و اندازه پروژه درآمد یک طراح صحنه می‌تواند بین 10 تا 100 میلیون تومان در هر پروژه متغیر باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *