0

معرفی شغل شنوایی سنجی و درآمد آن

معرفی شغل شنوایی سنجی و درآمد آن

شنوایی سنجی حرفه‌ای در حوزه مراقبت‌های بهداشتی است که بر شنوایی یا مسائل مربوط به آن و تعادل در بیماران تمرکز دارد. درک آنچه که متخصصان شنوایی سنجی انجام می‌دهند و گزینه‌های مختلف شغلی موجود، می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا این شغلی است که به آن علاقه دارید یا خیر و در این صورت کدام تخصص را می‌خواهید دنبال کنید.
در این مقاله، مشاغل شنوایی سنجی را بررسی می‌کنیم، آنچه را که شنوایی شناسان انجام می‌دهند، توضیح می‌دهیم و فرصت‌های شغلی مختلف در شنوایی شناسی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

تعریف شنوایی سنجی

شنوایی سنجی تکنیکی است که برای شناسایی ماهیت کم شنوایی و تعیین آستانه شنوایی با ثبت پاسخ بیماران استفاده می‌شود. برای ضبط محرک‌های شنیداری با شدت‌های مختلف کاربرد دارند. همچنین تکنیک‌ها و روش‌های مختلف شنوایی سنجی برای دستیابی به نتایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصصان شنوایی سنجی خدمات مراقبت‌های بهداشتی را به افرادی که مشکلات مربوط به تعادل، گوش و شنوایی دارند ارائه می‌کنند. آنها معایناتی را بر روی افراد در هر سنی انجام می‌دهند، بیماری را تشخیص و بر اساس نتایج آزمایش درمان ارائه می‌دهند. این درمان‌ها شامل داروها، تطبیق بیماران با سمعک و توصیه خدمات توان‌بخشی است.

شنوایی شناس ممکن است در زمینه‌های مختلفی مانند تحقیق و توسعه، اطفال، آموزش، ارزیابی نیازهای ویژه یا بزرگسالان و توان‌بخشی کار کند. آن‌ها کار خود را در موسسات مختلف مانند کلینیک‌های پزشکی، بیمارستان‌ها، مدارس، سازمان‌های غیر دولتی، خدمات اجتماعی، مدارس یا آزمایشگاه‌ها شروع می‌کنند. شنوایی شناس ممکن است در یک مکان ثابت طبابت یا برای ارائه خدمات خود در موسسات مختلف کار کند.
نقش شنوایی شناس معمولاً تمام وقت است که ممکن است شامل نرخ کاری 40 ساعت در هفته باشد. به طور بالقوه سایر مشاوره‌های منظم بیمار خارج از روزهای کاری عادی برای حمایت از بیماران انجام می‌شود. اشتغال در شنوایی شناسی اغلب در سطح دستیار شروع می‌شود و ممکن است به مشاوره ارتقا یابد.

ادیوگرام چیست؟

ادیوگرام نموداری است که شدت آستانه امواج صوتی را که بیماران می‌توانند در مقابل فرکانس بشنوند ترسیم می‌کند. این ادیوگرام‌ها برای تشخیص و نظارت بر کم شنوایی استفاده می‌شود. متخصصین شنوایی سنجی تست‌های شنوایی را انجام می‌دهند و با بررسی حساسیت شنوایی در ادیوگرام، کم شنوایی را ارزیابی می‌کنند. ادیوگرام شامل نمودارهایی برای گوش طبیعی و گوش آسیب‌دیده برای شنوایی‌شناسان است تا در حین تشخیص با هم مقایسه شوند.

شنوایی سنج چیست؟

معرفی شغل شنوایی سنجی و درآمد آن

شنوایی سنج دستگاهی است که کاهش شنوایی را ارزیابی می‌کند. دستگاه شنوایی سنج اصلی از سه قسمت تشکیل شده است. مولد سیگنال (یعنی نوسانگر)، تضعیف کننده و گوشی (یعنی بلندگو). تضعیف کننده شدت صداهای تولید شده را کنترل و مشخص می‌کند.
دامنه شدت از 0 تا 100 دسی بل است. نوسان ساز فرکانس‌هایی را در محدوده 3٪ +/- از مقدار اسمی خود تولید می‌کند. فرکانس‌های تولید شده عبارتند از 125، 250، 500، 750، 1000، 1500، 2000، 3000، 4000، 6000 و 8000 هرتز.

وظایف متخصص شنوایی سنجی

مسئولیت اصلی آنها آزمایش بیماران با مشکلات شنوایی و تعادل، تشخیص و ارائه توصیه‌های درمانی است. در ارائه این خدمات، وظایف روزمره آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– آموزش به بیماران در مورد کم شنوایی و سایر مسائل شنوایی، علل و روش‌های پیشگیری

– معاینه بیماران با استفاده از تجهیزات بالینی مانند اتوسکوپ و ادیومتر

– مشاهده بیماران و ارزیابی مشکلات مربوط به گوش، تعادل یا آکوستیک آنها

-بررسی علائم آنها برای کشف علت ذهنی یا جسمی مشکلات

– تشخیص براساس نتایج آزمایشات انجام شده

– تدوین برنامه‌های درمانی که ممکن است شامل داروها، درمان یا استفاده از سمعک باشد

– توزیع و نصب سمعک برای بیماران

– ارجاع بیماران به سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای انجام معاینات بیشتر

– ثبت گزارش پیشرفت برنامه‌های درمانی بیماران

– برنامه‌ریزی معاینات دوره‌ای برای ارزیابی موفقیت داروها و اصلاح برای نتایج بهینه

– بررسی علل و درمان‌های احتمالی اختلالات شنوایی و تعادل

– توسعه پروتکل‌ها و ایجاد نظرسنجی برای جمع‌آوری داده‌های خام، انجام ارزیابی‌های رفتاری برای اطمینان از یکپارچگی داده‌ها و استفاده از نمودارها و شکل‌ها برای ترجمه داده‌ها به مفاهیم بالینی

درآمد رشته شنوایی سنجی

درآمد شغل و رشته شنوایی سنجی به تخصص، میزان شهرت و مکان فعالیت بستگی دارد. به طور مثال ما دو نمونه از تخصص‌های شنوایی سنجی را در زیر آورده‌ایم:

متخصص سمعک

متخصصان سمعک به ارائه راه‌حل‌هایی برای بیمارانی که مشکلات شنوایی دارند کمک می‌کنند. آنها آزمایش‌هایی را روی بیماران انجام می‌دهند و دستگاه‌هایی می‌سازند که مناسب آنها باشد. این متخصصان همچنین در فواصل زمانی به این بیماران مراجعه می‌کنند تا کارایی سمعک‌ها را آزمایش کنند.
درآمد ماهانه متخصصین سمعک حدود 20 میلیون در ماه و سالانه 50056 دلار در کشورهای خارجی است.

متخصص شنوایی سنج اطفال

شنوایی سنجی اطفال بر درمان بیماران 15 ساله یا کمتر تمرکز می‌کند. آنها ممکن است مطب خصوصی خود را اداره یا برای ارائه خدمات در بیمارستان‌های دیگر کار کنند. این متخصصان به خانواده‌ها کمک می‌کنند تا مشکلات شنوایی مانند کم شنوایی در نوجوانان و نوزادان را تشخیص دهند.
آنها همچنین برنامه‌های درمانی مانند درمان تخصصی، کاشت حلزون شنوایی یا سمعک را آماده می‌کنند. اکثر بیمارستان‌ها برای انجام شنوایی شناسی کودکان به مدرک دکترا و یا مجوز نیاز دارند. درآمد سالانه شنوایی سنج اطفال حدود 25 میلیون در ماه  است و حقوق سالانه آن در خارج از ایران به 81198 دلار می‌رسد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *