0

معرفی شغل راننده مترو و درآمد آن

معرفی شغل مربی آموزش رانندگی و درآمد آن

افزایش جمعیت در کشورها و نبود زیرساخت‌های کافی برای حمل و نقل و جابجایی افراد، در قدیم یک معضل بزرگ محسوب می‌شد. از طرفی با افزایش تولید خودروها، شهرها تقریباً به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شدند که ترافیک و آلودگی در آنها از همیشه آزاردهنده‌تر شد.

همین موضوع بشر را بر آن داشت که به فکر تولید سیستم‌های حمل و نقل سریع، با قدرت حمل تعدادی زیادی مسافر، بدون تولید آلودگی و بدون وجود ترافیک در مسیر بیاندازد. در حدود 110 سال پیش در تهران محدوده بین شهرری تا باغ شاه اولین قطار بین شهری روزمینی ساخته شد که به نام ماشین دودی شهرت یافت.

پس از آن با گسترش علم و تکنولوژی متروهای امروزی پدید آمدند. اولین جرقه‌های ساخت مترو در سال 1350 در تهران شکل گرفت که پس از بررسی فراوان کلنگ ساخت اولین مترو در سال 1356 زده شد. اما پس از آن به دلیل وقایعی که در کشور رخ داد عملیات ساخت مترو متوقف شد. با گذر از وقایع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی دوباره ساخت مترو جان گرفت.

در نهایت در سال 1366 عملیات عمرانی ساخت مترو آغاز شد و اولین متروی تهران در اسفندماه سال 1377 با شروع کار خط 5 مترو شروع به کار کرد و به این ترتیب حمل و نقل ریلی از تهران به کرج برقرار شد.

معرفی شغل راننده مترو

راننده مترو یا راهبر قطار به شخصی می‌گویند که مسئول هدایت و کنترل قطارهای بین شهری است. چنین فردی قطار را روی ریل‌ها حرکت می‌دهد و مسافران را طبق برنامه زمانی که از قبل مشخص شده است، بین ایستگاه‌ها جابه‌جا می‌کند. راهبر قطار باید روابط عمومی خوبی داشته باشد و احترام گذاشتن به مسافران و همکاران را در اولویت رفتاری خود قرار دهد. داشتن مدیریت زمان و آشنا بودن به قوانین ریلی از وظایف رانندگان مترو است.

در این شغل باید قدرت بینایی و شنوایی خوبی داشت و داشتن تمرکز و دقت عمل بالا از ضروریات این حرفه است. شاید بتوان گفت که استرس و فشار کاری در این شغل بالاست به همین دلیل معمولاً بین هر سه مسیری که رانندگان مترو طی می‌کنند، یک استراحت کوتاه دارند. به طور متوسط راهبران قطار روزی 7 ساعت کار می‌کنند.

دانش و مهارت‌های مورد نیاز راننده مترو

هرساله شرکت متروی تهران، آزمونی برای استخدام رانندگان مترو برگزار می‌کند. علاقمندان در صورت قبولی در این آزمون‌ها تست‌های هوش، فیزیکی، پزشکی و روانشناسی را طی کرده و در صورت پذیرفته شدن برای ورود به کلاس‌های تئوری و عملی رانندگی مترو معرفی می‌شوند. این افراد با طی کردن دوره‌های آموزشی، موفق به اخذ گواهینامه رانندگی مترو می‌شوند که دارای انواع گوناگون (پایه 1، 2، 3، مربی و…) است.

ناگفته نماند که فارغ‌التحصیلانی که حداقل دارای مدرک فوق دیپلم در رشته‌های برق، کامپیوتر و مکانیک هستند و با زبان انگلیسی آشنایی دارند، در اولویت پذیرش این آزمون‌ها قرار می‌گیرند. داشتن مهارت‌های زیر شما را یک قدم در کسب شغل رانندگی مترو جلو می‌اندازد:

– آگاهی از قوانین ریلی

– مهارت در رانندگی قطار

– مدیریت زمان

– علم به ریاضیات پایه

– آشنایی با زبان انگلیسی

– قدرت بینایی و شنوایی بالا

– داشتن هوشیاری بالا

– آگاهی از مسائل ایمنی و بهداشت

– داشتن دقت، تمرکز و سرعت عمل بالا

– توجه به مشکلات مسافران و رفع نیازهای آنان

– توانایی مدیریت بحران و حفظ آرامش در صورت بروز حادثه

وظایف راننده مترو

– بررسی تجهیزات و بخش‌های مختلف قطار در شروع شیفت کاری

– راهبری قطار و تنظیم سرعت بر اساس زمان‌های تعریف شده

– توجه به علامت‌ها و نشانه‌های مسیر

– سوار و پیاده کردن مسافران در ایستگاه‌ها

– برقراری ارتباط مستمر با اتاق کنترل

– اطلاع‌رسانی به مسافران در صورت لزوم

– ارائه گزارش در صورت بروز حادثه

فرصت‌های شغلی و درآمد رانندگان مترو

همانطور که اشاره شد، در ایران هرساله آزمونی برای استخدام رانندگان مترو برگزار می‌شود. پس با توجه به رشد ناوگان ریلی درون شهری کشور و اضافه شدن خطوط جدید به مترو، همچنین افزایش تعداد قطارهای خطوط فعلی، انتظار می‌رود که آینده شغلی خوبی در انتظار این افراد باشد. پس در صورتی که علاقمندان توانایی‌ها و مهارت‌های لازم را برای کسب این شغل داشته باشند و در آزمون ورودی، مصاحبه و تست‌های پزشکی پذیرفته شوند، بلافاصله به استخدام شرکت مترو درمی‌آیند.

از نظر سطح درآمدی این شغل باید گفت در ابتدای کار، حقوق افراد به اندازه یک کارمند ساده است. یعنی سطح متوسط درآمدی. اما با افزایش سابقه کار و تجربه رانندگان مترو، به حقوق آنها اضافه شده و به سطوح نسبتاً خوب درآمدی می‌رسند. پس باید گفت در ابتدای ورود به این شغل از داشتن یک درآمد خوب ناامید نشوید، تلاش کنید تا به درآمدهای بالاتر و رده‌های بالاتر برسید.

از مزایای این شغل می‌توان به پرداخت به موقع حقوق از طرف شرکت، اشاره کرد. همچنین در مناسبت‌ها و یا به عناوین مختلف، پاداش‌هایی برای رانندگان مترو در نظر گرفته می‌شود. پس با توجه به همه نکاتی که اشاره شد، می‌توان گفت که رانندگی مترو شغلی خوب با درآمدی مناسب است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *