0

معرفی شغل خبرنگار و درآمد آن

معرفی شغل خبرنگار و درآمد آن

در هر جامعه‌ای به افرادی نیاز است تا اخبار مهم داخلی و خارجی را به اطلاع عموم مردم برسانند. چنین افرادی موظف هستند درباره صحت اطلاعات تحقیق کنند و خبرهای خود را از منابع موثق تهیه کرده و در اختیار مردم قرار دهند. چنین وظیفه‌ای به عهده فردی به نام خبرنگار است. خبرنگار معمولاً اخبار دست اول دنیا را به دست آورده، آن را با زبانی شیوا نگارش کرده و در روزنامه‌ها و سایت‌ها به انتشار می‌رساند و یا از طریق رادیو و تلویزیون اطلاع‌رسانی می‌کند.

شغل خبرنگار

شغل خبرنگاری از مشاغل حوزه ارتباطات محسوب می‌شود. فردی که به عنوان یک خبرنگار مشغول به کار می‌شود، همیشه باید جزء اولین کسانی باشد که در محل وقوع خبر حاضر است. خبرنگار می‌تواند اخبار و مقالات خود را در روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، مجلات و یا خبرگزاری‌های آنلاین به چاپ برساند و یا گزارش‌های خبری، گزارش‌های ویدیویی و یا مصاحبه‌های رادیویی خود را از طریق رادیو و تلویزیون به انتشار برساند.

امروزه با پیشرفت روند اطلاع‌رسانی خبرها در دنیا، بسیاری از خبرنگاران از قالب روزنامه‌نگاری سنتی و چاپی خارج شدند و به سمت روزنامه‌نگاری آنلاین در وب‌سایت‌های خبری و یا خبرگزاری‌های فعال در بخش دولت و یا بخش خصوصی رفته‌اند. خبرنگار هرچه ارتباطات قوی‌تری با افراد مختلف داشته باشد، می‌تواند بیشتر اخبار دست اول را دریافت کند، بنابراین فرد موفق‌تری خواهد شد.

از مزایای شغل خبرنگاری به این نکته می‌توان اشاره کرد که از تکرار و روزمرگی‌های عادی به دور است و هرروز در آن با وقایع جدید روبرو خواهید شد. اما این وقایع، انرژی زیادی می‌طلبد چرا که ممکن است مجبور باشید در هر ساعت شبانه‌روز و در هر مکانی برای تهیه گزارش اقدام کنید.

یک خبرنگار موفق باید همیشه اطلاعات خود را به روز نگه دارد و مهارت‌های پایه‌ای خبرنگاری، مانند تکنیک‌های تهیه خبر، نحوه صحیح گزارش‌نویسی و توانایی برقراری ارتباط و گفتگو با افراد مختلف را داشته باشد.

دانش و مهارت‌های مورد نیاز شغل خبرنگاری

علی‌رقم اینکه خبرنگاران از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف به استخدام درمی‌آیند، ولی اگر به این شغل علاقه دارید بهتر است حداقل مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های خبرنگاری، روزنامه‌نگاری و یا ارتباطات داشته باشید. البته برخی از کارفرمایان علاوه بر این رشته‌ها فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم سیاسی و زبان را نیز استخدام می‌کنند.

برای اینکه در شغل خبرنگاری موفق‌تر عمل کنید، بهتر است مهارت‌های زیر را داشته باشید:

– داشتن فن بیان و روابط عمومی قوی

– آشنایی با تکنیک‌های نویسندگی

– آشنایی با اصول گزارش نویسی

– آشنایی با روش‌های عمومی تولید محتوا

– آشنایی با نحوه تولید و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی

– تسلط به نرم‌افزارهای Microsoft Office

– توانایی بداهه گویی

– توانایی انجام کار تیمی

– آشنایی با تکنیک‌های تهیه اخبار و انجام مصاحبه

– آشنایی با روش‌های پرسشگری

– آشنایی با روش‌های کسب اطلاعات

– آشنایی با تکنیک‌های تحقیق و جستجو

– آشنایی با اصول تندنویسی

– پایبندی به مسائل اخلاقی و رعایت حریم خصوصی افراد

وظایف خبرنگار

– جستجو برای یافتن منابع خبری مطمئن

– انتشار اخبار حقیقی به دور از غرض‌ورزی شخصی

– تحقیق و بررسی درباره علل وقوع یک رویداد

– پوشش کامل خبری وقایع رخ داده

– مصاحبه با افراد مختلف به صورت تلفنی، حضوری و یا اینترنتی

– پیاده‌سازی متون گزارش‌ها و مصاحبه‌های ضبط شده

– تهیه و تنظیم اخبار و زمان‌بندی انتشار آنها

– شرکت در کنفرانس‌ها، مراسمات و برنامه‌ها جهت کسب خبر

– حضور به موقع در محل حوادث برای تهیه گزارش

– همکاری و هماهنگی با دیگر خبرنگاران به منظور انتشار اخبار تازه

فرصت‌های شغلی و درآمد خبرنگاران

معرفی شغل خبرنگار و درآمد آن

از مزایای این شغل اینکه خبرنگاران با توجه به علاقه و سلیقه خود می‌توانند در یک یا چند حوزه مختلف خبری مشغول به کار شوند. این حوزه‌ها شامل سیاست، آب و هوا، جرم و جنایت، مسائل حقوقی و قضائی، کسب و کار، تبلیغات، رویدادهای محلی، مسائل اجتماعی و انسانی و… می‌شود.

اگر یک خبرنگار مهارت کافی برای تهیه اخبار روز و دست اول را داشته باشد و در این زمینه یک رزومه قوی برای خود تهیه کند، خیلی سریع به استخدام خبرگزاری‌ها درمی‌آید.

محیط کاری خبرنگاران محیطی پر از رقابت است چرا که هرکس سعی دارد اولین نفری باشد که اخبار تازه را منتشر می‌کند. خبرنگاران معمولاً روزهای کاری منعطف ولی شلوغ دارند. ممکن است یک روز تمام را در دادگاه به انتظار رأی قاضی سپری کنند و روز دیگر صرف مصاحبه با شاهدین یک جرم شود. گاهی برای تهیه گزارش باید به سفرهای دور بروند و حتی گاهی باید به مناطق پر خطر رفته و ریسک آن را به جان بخرند.

با توجه به نوع کاری که یک خبرنگار انجام می‌دهد، می‌تواند ساعت کاری پاره وقت تا تمام وقت داشته باشد و حتی در مواقعی به صورت فریلنسر کار کند. این افراد معمولاً زمان زیادی را به استفاده از تبلت، لب‌تاپ و یا گوشی همراه اختصاص می‌دهند تا بتوانند گزارشات خود را به صورت مکتوب دربیاورند.

با همه توضیحاتی که داده شد می‌توان فهمید که خبرنگاری شغلی است که باید با عشق و علاقه انجام شود و با وجود کار سنگین و زمان‌بری که انجام می‌شود، متأسفانه درآمد پایینی دارد. البته این روزها شیوه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری با گذشته متفاوت شده است. با بالا رفتن هزینه‌های سنگین چاپ کاغذ و تمایل مردم به استفاده از فضای مجازی برای تهیه خبر، بیشتر اخبار به صورت آنلاین منتشر شده و دردسرهای گذشته چاپ روزنامه دیگر به چشم نمی‌خورد.

در پایان باید بگوییم که خبرنگاری شغلی پر استرس و گاهی بسیار خطرناک می‌باشد و در رده مشاغل سخت قرار می‌گیرد، اما افراد زیادی هستند که به این شغل علاقه زیادی داشته و برای انجام بهتر کارهای خود، تن به هر خطری می‌دهند.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *