0

معرفی شغل جراح پلاستیک و درآمد آن

معرفی شغل جراح پلاستیک و درآمد آن

داشتن زیبایی ظاهری و رفع نواقص طبیعی بدن، یکی از مسائلی است که این روزها علاقمندان زیادی پیدا کرده است. امروزه اگر کسی از ظاهر خود رضایت نداشته باشد، مجبور نیست که تا پایان عمر با همان شرایط زندگی کند. پیشرفت علم سبب شده که انواع مختلف جراحی‌های پلاستیک بر روی بدن و اندام‌ها صورت بگیرد تا فرد احساس رضایت بیشتری از خود داشته باشد.

جراح پلاستیک چه کسی است؟

جراح پلاستیک فردی است که می‌تواند نواقص موجود در اندام‌های بدن، به ویژه اندام‌های بیرونی را اصلاح یا ترمیم کند. افرادی که دارای مشکلات ظاهری مادرزادی هستند و یا پوست و اعضای بدن آنها دچار سانحه شده است با انجام جراحی‌هایی پلاستیک، به زیبایی رضایت‌بخش خواهند رسید. یک جراح زیبایی برای داشتن ظاهری بهتر به افراد کمک می‌کند.

پلاستیک از کلمه یونانی پلاستیکوس به معنی شکل دادن نشأت گرفته است پس یک جراح پلاستیک قادر است با علم، تخصص و توانایی‌های خود به اندام‌هایی که به هر دلیلی زیبایی خود را از دست داده‌اند، زیبایی ببخشد.

به عنوان مثال یکی از کاربردهایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، جوان‌سازی پوست می‌باشد. در اثر افزایش سن، کلاژن‌سازی پوست کاهش یافته و پوست بدن دچار چروکیدگی و افتادگی می‌شود. جراحان زیبایی با انجام عمل‌های جراحی در بخش‌های مختلف بدن، پوست را محکم کرده و دوباره به آن زیبایی می‌بخشند.

برای جراح زیبایی چه رشته‌ای باید خواند؟

افرادی که علاقمند به این حرفه هستند، باید ابتدا در کنکور پزشکی دانشگاه‌ها پذیرفته شوند. پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی، دوره جراحی عمومی طی می‌شود، سپس این افراد در آزمون تخصصی زیبایی شرکت می‌کنند و پس از گذراندن تمام واحدهای جراحی زیبایی به عنوان یک جراح پلاستیک فارغ‌التحصیل می‌شوند.

علاقمندان به رشته جراحی پلاستیک باید ویژگی‌هایی داشته باشند:

– سرعت عمل بالا

– توانایی خوب شنیدن

– قدرت تفکر و تصمیم‌گیری درست

– توانایی برقراری ارتباط با دیگران

– آشنایی با متدهای روان‌شناسی

– توانایی تحمل فشار کاری بالا

وظایف جراح پلاستیک

معرفی شغل جراح پلاستیک و درآمد آن

مدت زمان تحصیل در رشته جراحی پلاستیک در حدود 14 سال می‌باشد. که 7 سال اول مربوط به تحصیل در رشته پزشکی عمومی است، سپس 4 سال دوره تخصص جراحی عمومی و در نهایت 3 سال دوره فوق تخصصی جراحی پلاستیک و ترمیمی باید طی شود تا جراح زیبایی به تمام عمل‌های جراحی پلاستیک و زیبایی بدن و صورت تسلط کامل پیدا کند. وظایف یک جراح پلاستیک به شرح زیر است:

– ویزیت بیمار و ارائه مشاوره‌های لازم

– تشخیص بیماری و یا جراحی‌های مورد نیاز

– انتخاب و معرفی مناسب‌ترین روش جراحی به بیمار

– مشاوره با تیم پزشکی بیمار

– انجام عمل جراحی

– نظارت بر روند بهبودی بیماران پس از عمل

جراحان پلاستیک، خدمات زیبایی خود را در بخش‌های زیر به متقاضیان ارائه می‌دهند:

– جراحی پلاستیک سوختگی

– جراحی جمجمه، صورت و فک برای ناهنجاری‌های مادرزادی

– جراحی زیبایی بینی، پلک و گوش

– جراحی زیبایی شکم، سینه و باسن

– جراحی لیفت صورت

– خدمات جوان‌سازی مانند تزریق ژل، بوتاکس و چربی

بازار کار و درآمد جراح پلاستیک

در صورتی که جراح پلاستیک مجوزهای لازم برای تأسیس مطب خصوصی را کسب کند و سرمایه کافی برای این کار در دسترس داشته باشد، می‌تواند مستقل در مطب شخصی خود کار کند. اما در غیر این صورت این جراحان در مراکز پزشکی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌های دولتی و خصوصی استخدام می‌شوند.

رشته جراحی پلاستیک از آن دسته رشته‌هاییست که فارغ‌التحصیلان آن انتظار درآمدهای بالا را دارند. البته که این انتظار چندان دور از ذهن نیست و این شغل جزء مشاغل پردرآمد در ایران محسوب می شود. با این حال شاید این متخصصان در شهرهای بزرگ که رقابت بر سر کسب شغل زیاد است، نتوانند جایگاه مناسبی پیدا کنند. ولی در صورتیکه در کار خود حرفه‌ای باشند و از ابزارهای روز و تکنولوژی‌های مهندسی پزشکی نوین استفاده کنند، موفق‌تر خواهند شد و تعداد مراجعه‌کنندگان آنان از پزشکان سنتی جراحی زیبایی بیشتر خواهد شد.

چالش‌ها و مشکلات پیش روی جراحان زیبایی

درآمد بالایی که این پزشکان کسب می‌کنند، همیشه هم بی‌دردسر نیست، گاهی مشکلاتی بر سر راه آنان قرار می‌گیرد که حل کردن آنها بسیار سخت و یا غیرممکن است.

– پیچیدگی عمل و عوارض احتمالی پس از جراحی: گاهی اوقات در اثر بی‌تجربگی جراح، نواقص فیزیکی فرد بیمار و یا عدم انجام کامل مراقبت‌های بعد از جراحی توسط بیمار، نتیجه عمل به طور مطلوب نخواهد بود و نارضایتی بیمار عدم اعتماد بیماران دیگر را به دنبال خواهد داشت.

– بالا بودن هزینه ابزار و تکنولوژی‌های جراحی زیبایی: اکثر ابزارهای به کار رفته در عمل‌های زیبایی، وارداتی بوده و در ایران تولید داخلی ندارند. بنابراین با بالا رفتن قیمت دلار، هر روز این ابزارها گران‌تر شده و خرید آنها برای جراحان سخت‌تر می‌شود.

– امکان ابتلای بیمار به برخی از بیماری‌ها: با اینکه تمام موارد بهداشتی در حین عمل جراحی رعایت می‌شود، اما باز هم احتمال بروز بیماری‌های عفونی و پوستی برای بیمار به صفر نمی‌رسد.

– تحریم‌های اقتصادی: تحریم‌هایی که از هر طرف ایران را محاصره کرده ، واردات تجهیزات و داروهای مورد نیاز جراحان زیبایی را با مشکل مواجه کرده است.

– اشتباه پزشکی: اشتباه در انجام هرکدام از مراحل عمل، صدمات جبران‌ناپذیری را به بیماران وارد می‌کند. شاید در مشاغل دیگر وقوع یک اشتباه قابل جبران باشد، اما اشتباهی که یک جراح پلاستیک مرتکب می‌شود تا ابد با فرد بیمار باقی خواهد ماند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *