0

معرفی رشته گفتار درمانی و درآمد آن

معرفی رشته گفتار درمانی و درآمد آن

اگر به حرفه مراقبت‌های بهداشتی علاقه‌مند هستید که مجموعه‌ای از تخصص‌ها، تمرینات را شامل می‌شود، آسیب‌شناسی گفتار ممکن است زمینه مناسبی برای شما باشد. این مقاله به تشریح آنچه که یک حرفه در آسیب‌شناسی گفتار نیاز دارد، تفاوت‌های بین آسیب‌شناس گفتار و گفتار درمانگر را برجسته می‌کند، شرح می‌دهد.

رشته گفتار درمانی چیست

آسیب‌شناسان گفتار درمان (SLPs) به افرادی که دارای اختلالات گفتاری، زبانی، شناختی یا بلع هستند، از نوزادان گرفته تا بزرگسالان مسن و همه افراد در این بین، کمک می‌کنند. یک آسیب شناس گفتار یا گفتار درمانگر مسئول کمک به افراد در برقراری ارتباط و قورت دادن مناسب است. وظایف آنها شامل ارزیابی بیماران، تشخیص اختلالاتی که می‌تواند بر بلع و صحبت کردن تأثیر بگذارد و ارائه درمان برای بیماران است.

وظایف آسیب شناس گفتار

آسیب شناسان گفتار اغلب با افرادی کار می‌کنند که دچار اختلالات صوتی مانند صدای خشن یا زیر و بمی نامناسب هستند یا قادر به درک زبان نیستند. آنها مسئول تکمیل وظایف اداری از جمله بایگانی اطلاعات صورت‌حساب و نگهداری سوابق دقیق ارزیابی‌های اولیه، تشخیص‌ها، پیشرفت درمان و هرگونه یادداشت برنامه درمانی هستند. علاوه بر این، وظایف آنها به شرح زیر است:

ارزیابی سطوح دشواری بلع، گفتار و زبان

شناسایی گزینه‌های درمانی

ایجاد و اجرای طرح‌های درمانی فردی با توجه به نیازهای عملکردی خاص

آموزش به بیماران

کمک به افراد برای بهبود ساختار جمله و واژگان مورد استفاده در زبان نوشتاری و شفاهی

کار با بزرگسالان و کودکان در رشد و تقویت عضلات مورد استفاده برای بلع

مشاوره افراد و خانواده‌ها در مورد راه‌های مقابله با اختلالات بلع و ارتباط

آسیب شناس گفتار چه می‌کند؟

آسیب‌شناسان گفتار معمولاً یا توسط مؤسسه‌هایی مانند بیمارستان، مدرسه یا خانه سالمندان استخدام می‌شوند، یا مطب خصوصی خود را دارند که در آن بیماران را می‌بینند. آنها وظایفی مانند ارزیابی، تشخیص، درمان و کمک به پیشگیری از اختلالات بلع و ارتباط در بزرگسالان و کودکان را انجام می‌دهند.
اختلالات بلع، گفتار و زبان به دلایل مختلفی از جمله اوتیسم، شکاف کام، بیماری پارکینسون، تأخیر رشد، کاهش شنوایی، آسیب مغزی و سکته ناشی می‌شود.

مهارت‌های گفتار درمانگر

مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی که به افرادی که به دنبال ورود به حرفه آسیب شناس گفتار هستند کمک می‌کند عبارتند از:

مهارت‌های تحلیلی: برای انتخاب بهترین ابزارهای تشخیصی و تجزیه و تحلیل نتایج برای شناسایی تشخیص دقیق و در عین حال توسعه یک برنامه درمانی موثر.

مهارت‌های ارتباطی: برای برقراری ارتباط با تشخیص‌ها، نتایج آزمایش‌ها و درمان‌های موجود به‌گونه‌ای که مراجع و خانواده‌هایشان بتوانند آن را درک کنند.

دلسوزی: هنگام کار با افرادی که از مشکلاتی که تجربه می‌کنند ناامید شده‌اند.

مهارت‌های تفکر انتقادی: برای تنظیم برنامه‌های درمانی در صورت نیاز و شناسایی راه‌های جایگزین برای کمک.

توجه به جزئیات: برای حفظ یادداشت‌ها در مورد درمان و پیشرفت.

مهارت‌های گوش دادن: گوش دادن به نگرانی‌ها و علائم مراجعان تا آنها بتوانند مناسب‌ترین روش درمانی را انتخاب کنند.

درامد رشته گفتار درمانی

معرفی رشته گفتار درمانی و درآمد آن

یک آسیب شناس گفتار یا گفتار درمانگر اگر به صورت استخدامی در اماکن پزشکی بهداشتی فعالیت کند درآمدی بین 10 تا 20 میلیون تومان در ماه خواهد داشت. اما اگر به صورت مستقل در مطب فعالیت داشته باشند ماهانه بین 20 تا 100 میلیون تومان درآمد دارند.

 یک آسیب شناس گفتار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

آسیب شناسان گفتار متخصصان آموزش‌دیده‌ای هستند که باید آموزش گسترده‌ای داشته باشند تا بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. به طور کلی، آسیب شناسان گفتار دارای تعدادی ویژگی مشترک هستند که آنها را در شغل خود عالی می‌کند:

ارتباط: آسیب شناسان گفتار باید در همه انواع ارتباطات اعم از نوشتاری، شفاهی و غیرکلامی مهارت داشته باشند تا به بهترین نحو از بیماران خود حمایت کنند.

سازمان: از آنجایی که اکثر آسیب شناسان گفتار تعدادی از بیماران مختلف را درمان می‌کنند، سازمان برای اطمینان از برآورده کردن نیازهای هر فردی که با آن کار می‌کند، کلیدی است.

مدیریت زمان: اکثر آسیب‌شناسان گفتار با بیماران خود قرار ملاقات تعیین می‌کنند. مدیریت زمان مناسب در این جلسات بسیار مهم است.

همدلی: آسیب‌شناسان گفتار با وضعیت بیمار خود همدلی و با مهربانی و احترام با آنها رفتار می‌کنند.

حرفه‌ای بودن: آسیب شناسان گفتار عالی در همه زمینه‌ها با بیماران خود حرفه‌ای هستند.

تفاوت بین آسیب شناس گفتار و کار درمانگر چیست؟

آسیب شناسان گفتار و کار درمانگران هدف مشابهی دارند، کمک به بیماران برای تسلط بر توانایی‌های فیزیکی خاص برای بهبود زندگیشان. آسیب شناسان گفتار به طور انحصاری بر روی دهان، گلو و صورت تمرکز می کنند تا به بیمارانی که با مشکلات گفتار یا بلع دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک برسانند.
کار درمانگران با کل بدن کار می‌کنند و طیف وسیعی از اختلالات و آسیب‌های فیزیکی که منجر به چالش‌هایی برای بیماران می‌شود را درمان می‌کنند.

 وظایف روزانه یک آسیب شناس گفتار چیست؟

اکثر آسیب‌شناسان گفتار روزانه وظایف مشابهی را انجام می‌دهند، اگرچه این وظایف بسته به محیطی که آسیب شناس گفتار در آن کار می‌کند می‌تواند متفاوت باشد. آسیب شناسان گفتار که برای یک مدرسه، بیمارستان، خانه سالمندان یا سایر مؤسسات کار می‌کنند، ممکن است بیشتر روز خود را با بیماران عادی سرو کار داشته باشند و در جلساتی با رهبری سازمانی شرکت کنند. آن‌ها در مطب خصوصی، ممکن است بیماران جدید را ارزیابی و جلساتی را با بیماران فعلی برگزار کنند.

انواع مختلف آسیب شناس گفتار چیست؟

آسیب‌شناسان گفتار می‌توانند در برخی از اختلالات و انواع آسیب‌شناسی گفتار با پیگیری آموزش‌ها و آموزش‌های تکمیلی، که معمولاً در یک گواهی به پایان می‌رسد، متخصص شوند. آسیب‌شناسان گفتار اجازه دارند در یکی از چهار حوزه تمرکز کنند:

اختلالات زبان کودک: این آسیب شناسان گفتار به کودکانی که در ساختن کلمات و صحبت کردن مناسب سن خود مشکل دارند، کمک می‌کنند.

اختلالات روانی: آسیب‌شناسان گفتار که در زمینه اختلالات روانی تخصص دارند به افرادی که از لکنت زبان یا مشکلات گفتاری مشابه رنج می‌برند کمک می‌کنند.

مشکلات بلع: یک آسیب‌شناس گفتار که در زمینه اختلالات بلع تخصص دارد به افرادی که مشکل بلع دارند کمک می‌کند.

شنوایی‌شناسی: رشته شنوایی‌شناسی ارتباط نزدیکی با آسیب‌شناسی گفتار دارد. این آسیب‌شناسان گفتار به بیماران مبتلا به کم‌شنوایی یا اختلال شنوایی کمک می‌کنند تا گفتار خود را مدیریت نمایند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *