0

معرفی رشته مدیریت جهانگردی، درآمد و بازار کار آن

معرفی رشته مدیریت جهانگردی، درآمد و بازار کار آن

رشته مدیریت جهانگردی یکی از زیرمجموعه‌های رشته علوم انسانی است. موفقیت در این رشته نیازمند داشتن توانایی‌های علمی و مهارت در علوم مختلفی مثل زبان انگلیسی و اقتصاد و برخورداری از توانایی رهبری و مدیریت می‌باشد.

معرفی رشته مدیریت جهانگردی

معرفی رشته مدیریت جهانگردی، درآمد و بازار کار آن

رشته مدیریت جهانگردی از رشته‌های مدیریتی و گردشگری محسوب می‌شود که می‌توان آن را میان رشته‌ای دانست. علاقه‌مندان به این رشته باید دوره‌های آموزشی زبان، اقتصاد، دروس مدیریت و بازاریابی، ریاضیات و آمار، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا را بگذرانند. در مورد زبان، علاوه بر زبان انگلیسی باید 4 واحد زبان خارجی دوم که می‌تواند فرانسوی، عربی یا آلمانی باشد را نیز بگذرانند.

تاریخچه جهانگردی

انسان از آغازین روزهای حیات با انگیزه‌های مختلفی از قبیل، یافتن غذا، فرار از خطر، یافتن سرپناه و سکونتگاه مناسب، یافتن مکان‌های امن و آرام و البته ارضای حس کنجکاوی و دیدن نقاط دیگر جهان به مسافرت می‌پرداخته است.

این انگیزه‌ها با افزایش مهارت‌های انسان بیشتر شد به‌طوری که نیاز به معامله و تجارت و اکتشاف و شناخت طبیعت هم بشر را وادار به جابه‌جایی، مسافرت و رفع نیازهای خود کرد.

اولین شکل‌های جهانگردی مربوط به مسافرت‌های شاهزاده‌ها و اشراف برای آشنایی با شیوه‌های مختلف حکومت، آشنایی با زندگی مردم، آموزش مملکت‌داری و خوش‌گذرانی بوده است.

نیاز به عرضه و فروش محصولات و خرید اجناس مورد نیاز نیز از دیگر انگیزه‌های جهانگردی محسوب می‌شد که همین امر باعث نشر تمدن و آشنایی اقوام مختلف با یکدیگر و گسترش فرهنگ‌ها شد.

به تدریج جاده‌ها، مراکز استراحت بین‌راهی، راه‌های آبی و وسایل نقلیه و دیگر امکانات، برای آسان‌تر شدن مسافرت پدید آمد.

میل به زیارت اماکن مقدس، از دیگر انگیزه‌های سفر بین پیروان ادیان شد. مراسم حج از بزرگ‌ترین مراسم‌های مذهبی است که از دیرباز مردمان مختلف جهان را برای شرکت در آن به عربستان و طواف کعبه می‌کشاند.

پیدایش صنعت چاپ، جهانگردان را به چاپ کتاب‌هایی در زمینه شرح ماجراهای سفر و بیان اکتشافات، تجربیات، نقاط دیدنی و فرهنگ مردمان مختلف تشویق کرد.

به تدریج طبقه متوسط اجتماع هم امکان تفریح و سفر را پیدا کردند، مسافرت‌های دسته‌جمعی به وجود آمد و تورهای مسافرتی تشکیل شد و عده‌ای مسئول برنامه‌ریزی سفرهای گروهی و تأمین رفاه مسافران در ازای دریافت مبالغی از آنها شدند.

تاریخچه گردشگری در ایران

اگر چه گردشگران زیادی قبل از قرن هفدهم به ایران سفر کردند، اما نقطه آغازین پذیرش گردشگر خارجی در ایران را می‌توان قرن هفدهم و زمان سلطنت شاه عباس اول دانست.

صنعت گردشگری به صورت علمی از سال 1314 در ایران شکل گرفت؛ به این صورت که سه دوره آموزشی مهمان‌داری برای صد نفر برگزار شد. در سال 1342 مدرسه مهمانخانه‌داری تأسیس شد و در سال 1345 اولین دوره کوتاه‌مدت توریسم در ایران برگزار شد. در سال 1374 رشته‌ «مدیریت جهانگردی» در میان رشته‌های تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی تهران قرار گرفت و به تدریج در رشته‌های آموزشی دانشگاه‌های دیگر کشور نیز وارد شد.

دانش و مهارت مورد نیاز کارشناس مدیریت جهانگردی

کارشناس مدیریت جهانگردی باید دارای دانش‌ها و مهارت‌های زیر باشد:

– تسلط به زبان انگلیسی

– دارای اطلاعات وسیع و مفید در زمینه اقتصاد، جغرافیا، تاریخ، روانشناسی و…

– داشتن روابط عمومی بالا

– داشتن فن بیان عالی

– آشنایی با فن راهنمایی گردشگر

– آشنایی با فرهنگ عامه

– خلاق در جذب گردشگر

– علاقه‌مند به سفر و جاذبه‌های گردشگری

– خوش‌اخلاق و صبور

وظایف کارشناس مدیریت جهانگردی

– مطالعه و شناسایی مناطق مناسب برای ایجاد امکانات جهانگردی

– برقراری ارتباط با مراکز مسافربری هوایی، زمینی و دریایی برای فراهم آوردن امکانات مسافرت به داخل یا خارج از کشور

– تبلیغات و بازاریابی خلاقانه برای جذب گردشگر

– ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران و جلب رضایت ایشان

مزایا و معایب رشته مدیریت جهانگردی

مزایای رشته مدیریت جهانگردی عبارتند از: درآمدزایی بالا در صورت جذب گردشگران بسیار و رونق صنعت گردشگری و همچنین ایجاد نشاط و سرزندگی در روحیه کارشناس مدیریت جهانگردی به علت سفرهای بسیار.

معایب این رشته نیز عبارتند از: به علت عدم آشنایی با اصول مدیریت جهانگردی معمولاً فارغ‌التحصیلان این رشته، راهنمای تور می‌شوند و تلاشی برای پیشرفت و ترقی در شغل خود نمی‌کنند و در نتیجه فرصت استفاده از تمام آموخته‌های خویش را نمی‌یابند. همچنین سفرهای پی‌درپی و دوری از خانواده ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای ایشان بشود.

نحوه ورود به رشته مدیریت جهانگردی

داوطلبان هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی با شرکت در کنکور و پذیرش در رشته مدیریت جهانگردی می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. ریاضیات و اقتصاد با اهمیت‌ترین دروس قبولی در این رشته می‌باشند.

بازار کار و درآمد رشته مدیریت جهانگردی

در سال‌های اخیر عوامل مختلفی باعث رشد و توسعه جهانگردی و توجه دولتمردان به این رشته شده است. تعدادی از این عوامل عبارتند از:

– تحریم‌ها و نیاز به کسب درآمدهای غیرنفتی

– وجود مناطق طبیعی، جغرافیایی، تاریخی و… مناسب جذب گردشگر در کشور

– بالا رفتن ارزش پول سایر کشورها و در نتیجه بالارفتن قدرت خرید جهانگردان در ایران

– ارزان بودن نسبی نرخ خدمات گردشگری در ایران

این عوامل و عوامل دیگر، فرصت‌های شغلی مناسبی در اختیار کارشناسان رشته مدیریت جهانگردی قرار می‌دهد.

اما باید توجه داشت که شرط اساسی برای موفقیت در این رشته، تسلط بر زبان‌های خارجی است. آشنایی با زبان‌های مختلف دنیا بازار کار خوبی در اختیار کارشناسان این رشته قرار می‌دهد.

وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آژانس‌های مسافرتی، سازمان حج و زیارت و عتبات عالیات، شرکت‌های هوایی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تور، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی، شرکت‌های تبلیغاتی و بازاریابی گردشگری، هتل‌ها، رایزنی فرهنگی و گردشگری در مناطق مختلف جهان، مراکز تفریحی و سرگرمی، کشتی‌های تفریحی، مراکز خدمات خوراکی و کالاهای گردشگری، بازار کار این رشته محسوب می‌شوند.

همچنین کارشناسان این رشته در صورت داشتن سرمایه لازم، می‌توانند با تأسیس هتل‌ها، مراکز و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و یا تأسیس آژانس‌های مسافرتی در این حوزه مشغول به کار شوند.

میزان درآمد این رشته، بستگی مستقیم به میزان مهارت در جذب گردشگر، توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت، دانش و خلاقیت دارد. آشنایی با زبان‌های مختلف، آشنایی با نقاط جذاب گردشگری و فراهم آوردن شرایط آسان و قابل دسترس برای اقشار مختلف جامعه می‌تواند درآمد خوبی را برای کارشناس رشته مدیریت جهانگردی به ارمغان آورد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *