0

معرفی رشته علوم تغذیه و درآمد آن

معرفی رشته علوم تغذیه و درآمد آن

رشته‌های تغذیه از زمینه‌های مختلف مانند علوم اجتماعی، زیست‌شناسی و شیمی استفاده می‌کنند و می‌آموزند که چگونه الگوهای غذایی بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارند. آن‌ها می‌توانند از این اطلاعات جهت کمک به دیگران برای انتخاب‌ها و داشتن یک زندگی سالم استفاده کنند.
از شکل دادن به منوی ناهار مدرسه گرفته تا آموزش مردم در مورد اینکه چه بخورند، با در نظر گرفتن نیازهای فردی، سن و شرایط خاص مانند بارداری. در این مقاله قصد داریم شما را با رشته علوم تغذیه آشنا کنیم:

رشته علوم تغذیه

علم تغذیه ارائه تغذیه اولیه برای حمایت از عملکردها و ساختارهای ضروری بدن جهت ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری تکامل یافته است. مواد مغذی محصولاتی هستند که هم از منابع غذایی و هم از منابع غیرغذایی به دست می‌آیند که مزایای سلامتی در حمایت از ساختار یا عملکرد بدن، پیشگیری و کاهش بیماری‌ها، تاخیر در روند پیری و ارتقای تندرستی را ارائه می‌دهند.

چگونه وارد رشته علوم تغذیه شویم؟

رشته علوم تغذیه جز رشته‌های علوم تجربی است. شما ابتدا باید در دوره متوسط وارد رشته تجربی شوید. در کنکور تجربی شرکت کرده و پس از قبولی رشته علوم تغذیه را انتخاب نمایید.

شغل های علوم تغذیه

فارغ‌التحصیلان تغذیه می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز مراقبت سرپایی، خانه سالمندان، مراکز مراقبت مسکونی، تدریس در مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز مراقبت روزانه و برای آژانس‌های بهداشت عمومی، شرکت‌های مواد غذایی و مراکز خصوصی کار ‌کنند.
مدرک لیسانس تغذیه همچنین می‌تواند دانشجویان را برای ادامه تحصیل در رشته‌های رژیم غذایی یا علوم پزشکی آماده کند.
فارغ‌التحصیلان همچنین می‌توانند با گذراندن دوره‌ها بعنوان متخصص تغذیه وارد این حرفه شوند. امروزه علاوه بر توجه مردم به سلامت جسمی، متخصصان تغذیه در زمینه ورزشی خواهان زیادی دارند.

متخصص تغذیه چیست

معرفی رشته علوم تغذیه و درآمد آن

متخصصان تغذیه در زمینه غذا و تغذیه تخصص دارند. آنها می‌توانند با استفاده از اطلاعات تغذیه سلامت را ارتقا دهند و متخصصانی هستند که به مردم توصیه می‌کنند برای حفظ یک سبک زندگی سالم چه بخورند. متخصصان تغذیه اغلب با افرادی که دارای مشکلات پزشکی هستند، مانند بیماران دیابتی یا افرادی که تحت درمان‌های حیاتی هستند، همکاری نزدیکی دارند.

انواع متخصص تغذیه

اگر می‌خواهید به عنوان متخصص تغذیه فعالیت داشته باشید می‌توانید در یکی از تخصص‌های تغذیه مشغول شوید، از جمله:

ورزشی: تمرکز بر تغذیه ورزشکاران برای کمک به بهترین عملکرد خود و تغذیه بدنشان برای سطح بالایی از فعالیت

تغذیه جامع: استفاده از غذاها و داروهای طبیعی به عنوان درمانی برای افرادی که به دنبال کمک برای یک بیماری یا شرایط خاص هستند.

انکولوژی: متخصص تغذیه برای بیماران سرطانی به منظور اطمینان از دریافت مواد مغذی مناسب بدن در طول درمان

تغذیه کودکان: تمرکز بر تغذیه مناسب برای کودکان

درامد متخصص تغذیه در ایران

در کشورمان متخصصان تغذیه، اگر به صورت استخدامی در ارگانی نباشند ماهانه بین 10 تا 30 میلیون درآمد خواهند داشت. درآمد متخصصان تغذیه بر اساس تجربه، مهارت یا موقعیت مکانی متفاوت است.

درامد متخصص تغذیه در المان

فردی که به عنوان متخصص تغذیه در آلمان کار می‌کند معمولاً حدود 7210 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 3320 یورو (کمترین) تا 11500 یورو (بالاترین) متغیر است.

درامد متخصص تغذیه در کانادا

فردی که به عنوان متخصص تغذیه در کانادا کار می‌کند معمولاً حدود 242000 دلار کانادا در سال درآمد دارد. دستمزدها از 111000 دلار کانادا (کمترین) تا 385000 دلار کانادا (بالاترین) متغیر است.

معایب رشته علوم تغذیه

متخصصان تغذیه از مزایای کاری متنوعی برخوردار هستند، با این حال، کار کردن در این زمینه دارای معایبی نیز هست. هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا می‌خواهید آن را دنبال کنید، هم مزایا و هم معایب این حرفه را در نظر داشته باشید.

محیط کار

متخصصان تغذیه اغلب در معرض باکتری هستند. این حرفه معمولاً شامل گذراندن زمان طولانی به صورت ایستاده است. متخصصان تغذیه همچنین ممکن است در محیط‌هایی کار کنند که تجهیزات و ابزار مناسب برای انجام وظایفشان به راحتی در دسترس نباشد.

رقابت

فرصت‌های شغلی متخصصان تغذیه در اکثر زمینه‌ها بسیار رقابتی است، به ویژه برای متقاضیانی که مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط با تغذیه دریافت نکرده‌اند. ممکن است متخصصان تغذیه با رقابت بیشتر و کاهش موقعیت شغلی روبرو شوند زیرا متخصصان دیگر از جمله پزشکان، پرستاران، مربیان و سرآشپزها، نقش فزاینده‌ای در تغذیه بیماران بر عهده می‌گیرند.

الزامات تحصیلی

برای تبدیل شدن به یک متخصص تغذیه معمولاً مدرک لیسانس در رژیم غذایی، غذا و تغذیه یا مدیریت سیستم‌های خدمات غذایی لازم است. آموزش برای تبدیل شدن به یک متخصص تغذیه سخت است و شامل دوره‌هایی در موضوعاتی مانند میکروبیولوژی، آمار، روانشناسی و زیست شناسی است.

بسیاری از ارگان‌ها همچنین از متخصصان تغذیه می‌خواهند که برای این کار مجوز یا گواهی دریافت کنند. برای رقابتی ماندن، متخصصان تغذیه باید مدرک تحصیلات تکمیلی را دریافت یا آموزش‌های اضافی را در رشته خود تکمیل کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *