0

معرفی رشته ساخت پروتز دندان و آینده شغلی آن

معرفی رشته ساخت پروتز دندان و آینده شغلی آن

امروزه با توجه به فرهنگ‌سازی‌های انجام شده، حفظ سلامت دهان و دندان جایگاه ویژه‌ای برای افراد دارد. به همین دلیل اکثر افراد به مراقبت‌های دائم از دندان‌ها و چکاپ‌های دوره‌ای پایبند هستند. از آنجایی که زیبایی دندان‌ها این روزها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، علم به رشته‌های مرتبط با دهان و دندان برای افراد علاقمند به تحصیل در این رشته‌ها اهمیت می‌یابد.

رشته ساخت پروتز دندان مانند رشته دندان‌پزشکی به سلامت دهان و دندان مرتبط است. این رشته با رشته دندان‌پزشکی ارتباط تنگاتنگی دارد، چرا که فعالیت درآن حاصل همکاری با دندان‌پزشکان است. افراد فارغ‌التحصیل در این رشته به ساخت پروتزهای دندانی که دندان‌پزشک تجویز کرده است، می‌پردازند. بنابراین این افراد با بیمار ارتباط مستقیم ندارند.

معرفی رشته پروتز دندان

این رشته در ابتدا فقط در مقطع کاردانی ارائه می‌شد، ولی از سال 1398 در مقطع کارشناسی آموزش داده می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته به ساخت اعضای مصنوعی مربوط به دهان و دندان می‌پردازند. بنابراین باید افرادی آموزش دیده و متخصص باشند.

برای ورود به این رشته می‌توان از طریق کنکور سراسری اقدام کرد. در نظر داشته باشید که مانند همه رشته‌های پیراپزشکی، رشته ساخت پروتزهای دندانی نیز به رتبه بالا برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های سراسری نیاز دارد. در صورتی که معدل دیپلم بالا باشد می‌توان برای پذیرفته شدن بدون کنکور اقدام کرد، که تحصیل از این طریق، مستلزم پرداخت شهریه است.

تعداد واحدهای رشته ساخت پروتز دندان 130 واحد است که شامل دروس عمومی، تخصصی و کارآموزی می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در کلینیک‌های دندان‌پزشکی و لابراتوارهای دندان‌پزشکی خصوصی، مشغول به کار شوند.

وظایف تکنسین پروتز دندان

– آشنایی کامل به مواد اولیه برای ساخت پروتز دندان

– درک کامل نسخه دندان‌پزشک و ساخت دقیق عضو مصنوعی مورد تقاضا

– سرپرستی کلینیک و لابراتوار دندان‌پزشکی

– قالب‌گیری دقیق فک و دهان بیمار

– طراحی و ساخت پروتزهای دندانی

– اصلاح و ترمیم پروتزهای آسیب‌دیده و یا دارای ایراد

– ساخت انواع پروتزهای دندان ثابت و متحرک

– ساخت انواع دندان مصنوعی

– طراحی و ساخت پلاک‌های ارتودنسی

– طراحی و ساخت انواع روکش‌های دندان

– طراحی و ساخت اجزای کاشتنی دندان

توانایی‌های لازم برای ورود به رشته ساخت پروتز دندان

معرفی رشته ساخت پروتز دندان و آینده شغلی آن

علاقمندان برای ورود به رشته ساخت پروتز دندان بهتر است دارای توانایی‌هایی باشند. این توانایی‌ها به طی کردن یک دوران تحصیل راحت‌تر و پس از آن کسب جایگاه شغلی بهتر کمک می‌کند.

– مسئولیت‌پذیری بالا

– تسلط به علوم زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی

– تسلط به زبان انگلیسی

– به روز بودن و به روز نگهداشتن اطلاعات خود

– دقیق بودن و توانایی انجام کارهای بسیار ظریف

–  توانایی در دید کافی

– داشتن قدرت جسمانی بالا

– توجه و دقت بالا در ساخت اعضای مصنوعی دندان

– داشتن روابط عمومی قوی برای ارتباط با سایر دندان‌پزشکان جهت گسترش کار

– علاقمند به تحقیق و پژوهش برای استفاده از ابزارهای به روز در ساخت پروتز دندان

آینده شغلی رشته ساخت پروتز دندان

به فارغ‌التحصیلان رشته ساخت پروتز دندان، تکنسین پروتز دندان می‌گویند. به طور معمول این افراد از جایگاه شغلی خوبی برخوردار هستند. چرا که هر دندان‌پزشک برای ارائه خدمات درمانی خود در زمینه دهان و دندان به حداقل یک تکنسین پروتز دندان احتیاج دارد.

از طرفی افزایش روز افزون اهمیت به بهداشت دهان و دندان در افراد جامعه و ارزشمند شدن زیبایی دندان‌ها، جایگاه این حرفه را ارتقا بخشیده است.

در صورتی که فارغ‌التحصیلان این رشته مسئولیت پذیری بالایی داشته باشند و پروتزهایی با کیفیت بالا بسازند، مورد اعتماد دندان‌پزشکان و بیماران قرار می‌گیرند و سفارش‌های بیشتری دریافت می‌کنند. به طور کلی درآمد افراد شاغل در این حرفه، مقدار خوب و قابل توجهی است که بیشتر شدن این درآمد به داشتن پشتکار و دقت نظر در ارائه خدمات بستگی دارد. تکنسین‌های پروتز دندان با داشتن روابط عمومی قوی می‌توانند دندان‌پزشکان زیادی را به خود جذب کنند.

تأسیس یک لابراتوار شخصی برای تمام فارغ‌التحصیلان این رشته امکان‌پذیر است. یک تکنسین پروتز دندان در صورتی که سرمایه کافی در اختیار داشته باشند و مجوزهای لازم را از سازمان‌های مرتبط کسب کند، می‌تواند در لابراتوار شخصی خود مشغول به فعالیت شود.

امکان ادامه تحصیل در رشته ساخت پروتز دندان

در حال حاضر این رشته تا مقطع کارشناسی قابل تحصیل است. علاقمندان به ادامه تحصیل می‌توانند در کنکور سایر رشته‌ها شرکت کنند.

از آنجایی که آینده شغلی این رشته علاوه بر داخل کشور، در خارج از کشور نیز چشم‌انداز خوبی دارد، افراد بسیاری برای ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام می‌کنند. این رشته در سراسر دنیا موقعیت شغلی خوب و درآمد بالایی دارد.

برترین دانشگاه‌های این رشته در کشور آمریکا قرار دارد و به همین ترتیب بالاترین میزان درآمد برای تکنسین پروتز دندان که به صورت حرفه‌ای و با کیفیت بالا کار می‌کند نیز در همین کشور کسب می‌شود.

مزایا و معایب تحصیل در رشته ساخت پروتز دندان

هر رشته به موازات نکات مثبتی که دارد، ممکن است چند نکته منفی نیز دارا باشد. رشته ساخت پروتز دندان نیز از این قاعده مستئنی نیست.

مزایا

– به دلیل نوپا بودن این رشته، جای پیشرفت در آن وجود دارد.

– بازار کار این رشته هنوز اشباع نشده است.

– در مقایسه با رشته‌های مهندسی، درآمد بالاتری دارد.

– به دلیل ارتباط با زیبایی افراد، رشته‌ای پرکاربرد و پرطرفدار است.

معایب

– امکان ادامه تحصیل در رشته ساخت پروتز دندان در داخل کشور فراهم نیست.

– رقابت برای قبولی در این رشته بسیار بالاست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *