0

معرفی رشته روانشناسی و نحوه درآمد از آن

معرفی رشته روانشناسی و نحوه درآمد از آن

روانشناسی مطالعه ذهن و رفتار انسان است. در حالی که قدمت کاوش در این دو موضوع به هزاران سال قبل بازمی‌گردد، علم رسمی روان‌شناسی در واقع بسیار جوان است. در اواخر دهه 1800، ویلهلم وونت اولین آزمایشگاه تجربی را که به مطالعه روانشناسی اختصاص داشت، تشکیل داد و رسماً آغاز روانشناسی را به عنوان رشته‌ای جدا از فلسفه و فیزیولوژی رقم زد.

روانشناسی چیست

روانشناسی مطالعه رفتار و ذهن یا فرآیندهای ذهنی است. هم شناخت درونی و احساسات و هم رفتارهای ظاهری و قابل مشاهده را بررسی می‌کند. ویلهلم وونت اولین آزمایشگاه روانشناسی تجربی را در آلمان در سال 1879 افتتاح کرد که در تبدیل شدن روانشناسی به رشته علمی نقش اساسی داشت. به عنوان یک علم، روانشناسی برای درک علل انجام کارهای انسان، احساس، تفکر، گفتن و همچنین پیش‌بینی رفتار او، بر تحقیقات و آزمایشات تجربی تکیه دارد.

چگونه می توان روانشناس شد؟

رشته روانشناسی جز رشته‌های شاخه علوم انسانی است و با رشته روانپزشکی از گروه علوم تجربی تفاوت دارد. ابتدا باید در کنکور علوم انسانی شرکت کرده و پس از طی 4 سال دوره کارشناسی و کسب مجوز فعالیت، وارد این حرفه شوید.

انواع روانشناسی

در زیر مهمترین انواع روانشناسی آمده است:

روانشناسی رشد

روانشناسی رشد بر طول عمر انسان، رفتارها، زبان‌ها و ناتوانی‌هایی که ممکن است در مراحل مختلف زندگی وجود داشته باشد تمرکز می‌کند. در حالی که برخی از روانشناسان رشد ممکن است بر مرحله خاصی از زندگی مانند کودکی یا نوجوانی تمرکز کنند، برخی دیگر کل طول عمر را مطالعه خواهند کرد.

روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی که به آن آسیب‌شناسی روانی یا روانشناسی غیرطبیعی نیز می‌گویند، شامل مطالعه و درمان بیماری‌های روانی است. روانشناسان بالینی درمان را ارائه می‌دهند و برنامه‌های درمانی را برای بیماران ایجاد می‌کنند.

روانشناسی شخصیت

روانشناسی شخصیت به مطالعه شخصیت افراد و چگونگی تأثیر آن بر رفتارشان می‌پردازد. این روانشناسان ممکن است به دنبال درک این باشند که چه عواملی، در صورت وجود، بر شخصیت‌های ما تأثیر می‌گذارند، چگونه شخصیت ما می‌تواند بر مهارت‌های تصمیم‌گیری ما تأثیر بگذارد و آیا ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با اختلالات خاص وجود دارد یا خیر.

روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت مطالعه سلامت روان و جسم و نحوه تعامل این دو بر اساس عوامل بسیاری مانند رفتار، زیست‌شناسی و گروه‌های اجتماعی است. روانشناسان سلامت ممکن است تحقیق کنند که چگونه می‌توانند از این عوامل برای بهبود سلامت و تندرستی کلی فرد یا بیماری خاصی که ممکن است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند استفاده نمایند.

روانشناسی اجتماعی

روانشناسان اجتماعی برای آموزش جامعه و ایجاد آگاهی به منظور جلوگیری از بروز مسائل کمک می‌کنند. روانشناسان اجتماعی در مدارس، سازمان‌های اجتماعی، موسسات خیریه و سازمان‌های دولتی فعالیت دارند.

روانشناسی کودک

روانشناسان کودک در محیط‌های مدرسه برای کمک به کودکان کار می‌کنند. آنها ممکن است مسائل مربوط به محیط‌های اجتماعی، دانشگاهی و رفتار را ارزیابی و درمان کنند. روانشناسان کودک برنامه‌هایی را در کنار معلمان، والدین و سایر کارکنان اداری برای رسیدگی به هر موقعیتی که دانش‌آموز ممکن است با مشکل خاصی مواجه باشد، تدوین می‌کنند.

روانشناسی تربیتی

روانشناسی تربیتی بر فرآیند یادگیری از جمله هرگونه ناتوانی یادگیری تمرکز دارد. روانشناسی آموزشی ممکن است تکنیک‌های آموزشی را برای گروه‌های خاصی از دانش‌آموزان فراهم کند، مانند کسانی که دارای ناتوانی‌های یادگیری هستند و کسانی که در یادگیری، برتری نشان می‌دهند.

کاربرد روانشناسی

معرفی رشته روانشناسی و نحوه درآمد از آن

اهمیت روانشناسی در زندگی روزمره از دو جنبه برجسته می‌شود:

جنبه‌های نظری: روان‌شناسی در جنبه‌های نظری خود به بررسی پدیده‌ها و الگوهای رفتاری روان‌شناختی می‌پردازد که در واکنش‌های رفتاری بیرونی فرد برای دسترسی به اصول و قوانین کلی ظاهر می‌شوند. حضور یک رویداد خاص، مکانیسم و نحوه ظاهر شدن آن را کنترل می کند.

جنبه‌های کاربردی: روانشناسی از طریق مطالعات کاربردی، اصول و قوانین نظری را در فرآیند راهنمایی، کنترل و تغییر رفتارهای انسانی به کار می‌گیرد. روانشناسی کاربردی معیارها و استانداردهایی را طراحی می‌کند که به تشخیص رفتارهای عادی از رفتارهای غیرعادی بستگی دارد، به‌عنوان مثال، از طریق این معیارها، رفتار عادی یا غیرعادی بودن آن را قضاوت می‌کند.

روانشناسی در زندگی افراد و جوامع مختلف بسیار مهم است. در مبدأ مطالعات آن، روانشناسی به درمان و درک رفتار انسان می‌پردازد. سعی در ایجاد تغییر و اصلاح مورد نیاز این رفتار دارد. روانشناسی را می‌توان در زمینه‌های مختلف زندگی آموزشی مانند کتاب، برنامه درسی و وسایل کمک آموزشی مختلف نیز به کار برد.

درآمد رشته روانشناسی در ایران

به طور یقین شخصی که تازه از رشته روانشناسی فارغ شده است با شخصی که سال‌ها تجربه کاری دارد متفاوت است. میزان درآمد روانشناسان بسته به موقعیت مکانی و میزان شهرت آنها بین ساعتی 100 تا 800 هزار تومان و ماهانه بین 10 تا 100 میلیون متغیر است.

درامد روانشناسی در فرانسه

فردی که به عنوان روانشناس بالینی در فرانسه کار می‌کند معمولاً حدود 148000 یورو در سال درآمد دارد. دستمزدها از 74100 یورو (کمترین) تا 230000 یورو (بالاترین) متغیر است.

درآمد روانشناس در اتریش

فردی که به عنوان روانشناس بالینی در اتریش کار می‌کند معمولاً حدود 11800 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 5540 یورو (کمترین) تا 18600 یورو (بالاترین) متغیر است.

درامد روانشناسی در سوئد

شخصی که به عنوان روانشناس در سوئد کار می‌کند معمولاً حدود 78500 کرون در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 40800 کرون (کمترین) تا 120000 کرون (بالاترین) متغیر است.

درآمد روانشناسی در کانادا

روانشناس در کانادا معمولاً سالانه حدود 200000 دلار کانادا درآمد دارد. دستمزدها از 104000 (کمترین) تا 305000 دلار  (بالاترین) متغیر است.

درآمد روانشناسی در سوئیس

فردی که به عنوان روانشناس بالینی در سوئیس کار می‌کند معمولاً حدود 408000 فرانک در سال درآمد دارد. دستمزدها از 212000 (کمترین) تا 624000 فرانک (بالاترین) متغیر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *