0

معرفی رشته تجربی معایب و مزایای آن

معرفی رشته تجربی معایب و مزایای آن

همه دانش‌آموزان در پایان مقطع نهم، باید تصمیم بگیرند که برای ادامه تحصیل چه رشته‌ای را انتخاب می‌کنند. رشته تجربی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های شاخه نظری است که به دلیل زیاد بودن داوطلبان آن در کنکور، قبولی‌های بیشتری نیز نسبت به رشته انسانی و ریاضی دارد. در این مقاله ما به معرفی رشته تجربی و بیان معایب و مزایای آن می‌پردازیم.

معرفی رشته تجربی

رشته تجربی مانند ریاضی دارای محاسبات است که این محاسبات با نتایج به دست آمده از آزمایشات و مشاهدات ترکیب می‌شود و رشته علوم تجربی را خلق می‌کند. شاید علت پرطرفدار بودن آن وجود آزمون و خطا در این رشته باشد.

دروس عمومی این رشته شامل ادبیات و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی می‌شود و دروس تخصصی آن را زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی تشکیل می‌دهد که البته زیست‌شناسی و زمین‌شناسی مختص این رشته می‌باشند و در هیچ یک از رشته‌های نظری دیگر وجود ندارند. پس بنابراین درصد بالای پاسخ‌های درست این دو درس در کنکور سراسری، شانس قبولی داوطلبان را بالاتر می‌برد.

توانایی‌های لازم برای رشته تجربی

این رشته سختی‌ها و البته شیرینی‌های خاص خود را دارد. برای اینکه متوجه شویم رشته تجربی برای چه کسانی مناسب است، باید استعدادها و توانایی‌های هر دانش‌آموز را در نظر بگیریم. افرادی که علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته هستند، بهتر است توانایی‌های زیر را داشته باشند:

– محاسبات قوی: ریاضیات و فیزیک دو درس تخصصی این رشته هستند که نیازمند محاسبات قوی می‌باشند. علاوه بر آن شیمی و زیست‌شناسی نیز دروسی می‌باشند که به انجام محاسبات نیاز پیدا می‌کنند و به دانش ریاضیات وابسته هستند.

– حفظیات قوی: زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و شیمی از دروس تخصصی تجربی، نیازمند یک حافظه قوی برای به خاطر سپردن مطالب هستند. البته قبل از حفظ کردن، باید این مطالب را به خوبی فهمید و درک کرد تا راحتتر بتوان آنها را به خاطر سپرد.

– داشتن روحیه رقابتی: همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، داوطلبان این رشته بسیار بیشتر از رشته‌های دیگر هستند، بنابراین باید روحیه رقابتی را در خود پرورش دهید تا با ترکیب آن با صبر، استقامت و مطالعه دروس مطابق برنامه‌ریزی، به هدف خود برسید.

– علاقه به کارهای بالینی: تنها علاقمند بودن به کار در محیط آزمایشگاه و بیمارستان برای افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند، کافی نیست. محیط آزمایشگاه و بیمارستان مملو از انسان‌های بیمار و نگران است افراد علاقمند به رشته تجربی باید روحیه کار در این محیط‌ها را در خود ببینند.

شرایط لازم برای انتخاب رشته تجربی

برای اینکه مشخص شود یک دانش‌آموز می‌تواند در رشته تجربی ادامه تحصیل دهد یا خیر، نمرات سه سال دوره متوسطه اول (هفتم ، هشتم ، نهم) بررسی می‌شود. ضریب درس‌ها برای تمامی رشته‌ها نیز یکسان می‌باشد. بر این اساس دانش‌آموزان رتبه‌بندی می‌شوند و اگر کسی رتبه مورد نظر برای انتخاب رشته تجربی را به دست نیاورد، باید رشته‌های دیگر را برای ادامه تحصیل انتخاب کند.

دانش‌آموزان باید حداقل نمرات زیر را برای ورود به این رشته کسب کنند:

– کسب حداقل نمره 13 در درس ریاضی و حداقل 14 در درس علوم تجربی

– مجموع نمرات کسب شده در درس ریاضی و علوم تجربی در هر سه مقطع بدون احتساب ضریب، بالاتر از 42 باشد.

– مجموع نمرات کسب شده در دروس مرتبط با رشته تجربی در هر سه مقطع با احتساب ضریب، بالاتر از 252 باشد.

– کسب حداقل معدل 14 در پایه نهم

توجه داشته باشید که دروس ریاضی و علوم تجربی در هر سه مقطع هفتم، هشتم و نهم با ضریب 3 محاسبه می‌شوند.

مزایا و معایب رشته تجربی

مزایا و معایب رشته تجربی

هر رشته‌ای به موازات مزایا و نکات مثبتی که دارد، معایبی نیز به همراه دارد. برای انتخاب این رشته بهتر است با چشم باز به همه مزایا و معایب آن نگاه کنیم، تا انتخاب صحیح‌تری داشته باشیم.

مزایای رشته تجربی

– داشتن بازار کار مناسب

– تنوع رشته‌ای بالا در پزشکی و پیراپزشکی و رشته‌های متفرقه دیگر

– امکان ادامه تحصیل تا مقاطع عالی در داخل و خارج از کشور

معایب رشته تجربی

از آنجایی که تعداد داوطلبان این رشته بسیار زیاد است، پس رقابت سختی بر سر تصاحب صندلی‌های دانشگاهی وجود دارد. به خصوص قبولی در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های خوب بسیار سخت و مشکل است. به همین خاطر، عده‌ای از افراد علاقمند به ادامه تحصیل در رشته پزشکی، سال‌ها پشت کنکور سراسری می‌مانند و عده‌ای دیگر به همان مدرک دیپلم اکتفا کرده و قید ادامه تحصیل را می‌زنند.

زیرشاخه‌های رشته تجربی

تمام رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در زیرشاخه رشته تجربی قرار گرفته‌اند. اما تجربی تنها مختص این رشته‌ها نیست. در لیست رشته‌هایی که برای ادامه تحصیل در رشته تجربی وجود دارد، رشته‌هایی مانند حقوق و ادیان نیز وجود دارند. علاوه بر آنها رشته‌های تخصصی مرتبط با گیاهان و جانوران مانند گیاه‌پزشکی، تکنولوژی‌ محیط زیست، جنگل‌داری، زیست‌شناسی دریا، تکنولوژی شیلات، پرورش اسب، نوغان‌داری، پرورش زنبور عسل و… نیز در این گروه قرار گرفته‌اند.

رشته‌های دیگری نیز در این شاخه قابل انتخاب هستند، مانند: مدیریت صنعتی، مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی، حفاظت اطلاعات، مهندسی صنایع مبلمان، تولید و فراوری خرما، علوم ورزشی، علوم سیاسی، هتلداری، معارف اسلامی و تبلیغ ارتباطات، فقه و حقوق، علوم انتظامی و…

به طور کلی رشته‌های زیرشاخه تجربی به قدری متنوع هستند که هرکس با هر سلیقه‌ای می‌تواند یکی از آنها را برای ادامه تحصیل انتخاب و برای قبولی در کنکور دانشگاه، تلاش کند.

جمع‌بندی

رشته تجربی شاید یکی از فانتزی‌های دانش‌آموزان در دوران متوسطه باشد. اما باید بدانید که انتخاب رشته تجربی برای ادامه تحصیل علاوه بر داشتن یک روحیه قوی، به تلاش زیادی نیز نیاز دارد. اگر این روحیه و تلاش را در وجود خود نمی‌بینید، بهتر است رشته‌هایی را انتخاب کنید که ادامه تحصیل در آنها آسان‌تر و بازار کار بیشتری دارند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *