0

مددکار اجتماعی کیست و چه وظایفی دارد

مددکار اجتماعی کیست و چه وظایفی دارد

در این مقاله، ما در مورد اینکه مددکار اجتماعی کیست و چه وظایفی دارد، انواع مختلف مددکاران اجتماعی و محیط‌های متنوعی که در آن کار می‌کنند صحبت می‌کنیم.

مددکار اجتماعی کسی است که به خانواده‌ها و افراد کمک می‌کند تا به منابع آموزشی و مرتبط با سلامتی، که زندگی را تغییر می‌دهند دسترسی پیدا کنند. اگر این زمینه کاری را در نظر می‌گیرید، درک خدماتی که یک مددکار اجتماعی انجام می‌دهد و صنایع مختلفی که در آن به کار گرفته می‌شوند بسیار مهم است.

مددکار اجتماعی چیست

مددکار اجتماعی حرفه‌ای است که به افراد و خانواده‌ها کمک می‌کند تا کیفیت زندگی خود را با اطمینان از دسترسی به نیازهای اولیه مانند غذا، سرپناه و ایمنی بهبود بخشند. آنها برای دستیابی به زندگی بهتر برای مشتریان خود با تجزیه و تحلیل محیط، روابط، سیستم‌ها و سیاست‌هایی که بر زندگی مشتریان خود تأثیر می‌گذارد، تلاش می‌کنند.

 وظایف مددکار اجتماعی

چالش‌های رایجی که مددکاران اجتماعی باید به مشتریان خود برای غلبه بر آنها کمک کنند عبارت‌اند از فقر، سوءاستفاده، بیکاری، بیماری روانی، اعتیاد. مددکاران اجتماعی با مشتریان ملاقات می‌کنند و بر اساس اعتماد و شفقت روابط ایجاد می‌کنند. آنها مشکلاتی را که مشتریان خود با آن روبرو هستند شناسایی و راه‌حل‌هایی مانند جابه‌جایی فیزیکی، درمان، هماهنگی درمان پزشکی و کمک به اشتغال را اجرا می‌کنند.

مددکاران اجتماعی به افرادی با زمینه‌های تحصیلی، موقعیت‌های اجتماعی – اقتصادی، ریشه‌های فرهنگی، مذاهب و ناتوانی‌ها کمک می‌کنند. آنها تشخیص می‌دهند که چگونه پیشینه‌های مختلف بر سلامت روانی و عاطفی مشتری تأثیر می‌گذارد و می‌توانند نحوه پاسخ مشتری به روش‌های درمانی را ارائه دهد.

مددکاران اجتماعی نیازهای منحصربه‌فرد بخش‌های سبک زندگی در منطقه خود را درک می‌کنند و با مشتریان خود به شیوه‌ای محترمانه ارتباط برقرار می‌کنند.

ماهیت مددکاری اجتماعی مستلزم این است که افراد حرفه‌ای به کسانی که مشکلات فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کنند کمک کنند. مددکار اجتماعی باید بتواند انواع چالش‌های مربوط به کودکان، خانواده‌ها، سالمندان، اعتیاد و سوء استفاده را به شیوه‌ای آرام، حرفه‌ای و دلسوزانه مدیریت کند. آنها مسئول اطلاع رسانی برنامه‌های مراقبتی به مشتریان، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و سایر همکاران خود هستند.

انواع مددکاران اجتماعی

مددکاران اجتماعی را می‌توان در زمینه‌های مختلف به کار گرفت. در حالی که همه مددکاران اجتماعی برای کمک به مردم تلاش می‌کنند، هر نوع مددکار اجتماعی بر حوزه خاصی از نیاز تمرکز می‌کند. انواع متداول مددکاری اجتماعی عبارتند از:

کودک، خانواده و مدرسه

کودکان و خانواده‌هایشان که با مسائل اجتماعی یا روانی در مدرسه، خانه یا جوامع خود دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است از یک مددکار اجتماعی متخصص کمک بگیرند. مددکار اجتماعی مسئول ارزیابی مناسب بودن محیط آموزشی، خانه و محله برای کودک و والدینش است.

آنها با خانواده و کارکنان مدرسه همکاری می‌کنند تا مشکل را حل کنند. مددکاران اجتماعی کودک و خانواده در صورت نیاز، کودکان را تحت مراقبت‌های فرزندخوانده قرار می‌دهند، بهزیستی آنها را نظارت می‌کنند و به بزرگسالان در فرآیند فرزندخواندگی یا تبدیل شدن به والدین رضاعی کمک می‌کنند. این نوع مددکار اجتماعی را می‌توان در مدارس، نهادهای دولتی و سازمان‌های پرورشی به کار گرفت.

پزشکی و بهداشت عمومی

افرادی که با مسائل بهداشتی یا بیماری مزمن سر و کار دارند، می‌توانند با یک مددکار اجتماعی پزشکی همکاری کنند تا به حل مسائل پزشکی آن‌ها کمک کند. مددکار اجتماعی با ارائه مکانیسم‌های مقابله‌ای، مشاوره و ارجاع پزشکی به بیمار و خانواده او یاری می‌رساند.

آنها همچنین به بیماران کمک می‌کنند تا بسیاری از خدمات مراقبت‌های بهداشتی خود را هماهنگ کنند. یک مددکار اجتماعی بهداشت عمومی تلاش می‌کند تا گسترش بیماری‌ها را محدود و به جوامع کمک می‌کند تا بر بیماری‌ها و بلایای گسترده غلبه کنند. مددکاران اجتماعی پزشکی برای بیمارستان‌ها، سازمان‌های دولتی و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند.

سلامت روان و سوء مصرف مواد

این مددکاران اجتماعی برنامه‌های درمانی، توان‌بخشی و مشاوره را به معتادان و بیمارانی که دارای چالش‌های بهداشت روانی هستند، ارائه می‌کنند. آنها به یافتن مراکز توان‌بخشی مقرون به صرفه کمک می‌کنند و بیماران را با یک برنامه مشاوره مناسب براساس چالش‌هایشان راهنمایی می‌کنند.

این نوع مددکار اجتماعی همچنین برنامه‌های کمک‌رسانی و پیشگیرانه را برای یافتن افراد نیازمند و ارائه مراقبت‌های به موقع انجام می‌دهد. مددکاران اجتماعی سلامت روان و سوء مصرف مواد ممکن است در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی مسکونی، سازمان‌های اجتماعی و سازمان‌های دولتی استخدام شوند.

مددکار نظامی

اعضای خدمت و خانواده‌هایشان برای انتقال به خدمت سربازی، در حین و پس از آن با چالش‌های منحصر به فردی روبرو هستند و می‌توانند از یک مددکار اجتماعی نظامی که نیازهای آنها را درک می‌کند، کمک بگیرند. این مددکاران اجتماعی بهزیستی خدمات را ارزیابی می‌کنند، اختلال استرس پس از سانحه یا سایر چالش‌های سلامت روان را شناسایی و یک طرح درمانی را توصیه می‌کنند.

آنها همچنین به خانواده‌ها کمک می‌کنند تا با اعزام بستگان خود یا آسیب‌های ناشی از خدمت کنار بیایند. مددکاران اجتماعی نظامی معمولاً توسط دولت برای شاخه‌ای از نیروهای مسلح استخدام می‌شوند، اما می‌توانند در بخش خصوصی برای مراکز بهداشتی که اغلب به ارتش خدمت می‌کنند، فعالیت نمایند.

محیط کار مددکار اجتماعی

مددکار اجتماعی کیست و چه وظایفی دارد

مددکاران اجتماعی اغلب در چندین مکان کار می‌کنند. آنها دفتر دارند اما به طور منظم در این زمینه کار می‌کنند و از خانه‌های مشتریان، مدارس یا کلینیک‌های مراقبت‌های بهداشتی بازدید می‌کنند. بسته به نوع کار اجتماعی که در آن تخصص دارند، ممکن است در دفتر خود با مشتریان نیز ملاقات داشته باشند.

یک مددکار اجتماعی که در مدرسه، کلینیک بهداشتی یا مرکز توان‌بخشی استخدام شده است، کار خود را از دفتر و یا در محل کارفرما انجام می‌دهد. آنها جلساتی را با افرادی که دوران چالش برانگیزی را سپری می‌کنند برنامه‌ریزی و برای اطمینان از پیشرفت مستمر، مرتباً با بیماران توان‌بخشی چک می‌کنند.

مددکاران اجتماعی دولت و جامعه معمولاً در این زمینه کار می‌کنند و از مناطق در معرض خطر، خانه‌های مشتریان یا مدارس بازدید می‌کنند. این مددکاران اجتماعی روی مسائلی که مددجو در جامعه یا محیط خود با آن مواجه است تمرکز می‌کنند، بنابراین باید بتوانند محیط را ببینند و توصیه آگاهانه‌ای برای بهبود کیفیت زندگی مشتری ارائه دهند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *