0

متاورس چیست؟ تاریخچه و آینده آن

متاورس چیست؟ تاریخچه و آینده آن

دنیایی موازی که در آن همه چیز ممکن است. جایی که می‌توانیم آزادانه حرکت کنیم و هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم. جایی که همه رسانه‌های سرگرمی مورد علاقه ما با هم متحد شده‌اند، درست مانند دوستان و اعضای خانواده ما.
اصطلاح Metaverse اغلب در ارتباط با فیس بوک، شرکت چند میلیون دلاری مارک زاکربرگ، که در سال 2004 به عنوان یک پروژه دانشجویی تأسیس شد، استفاده می‌شود. از آنجایی که زاکربرگ می‌خواهد از رسانه‌های اجتماعی کلاسیک فاصله بگیرد و زمینه جدیدی را ایجاد کند، حتی خود فیس‌بوک هم اکنون به «متا» تغییر نام داده است.

متاورس چیست؟

برای درک اصطلاح «متاورس»، می‌توان معنای لغوی این کلمه را در نظر گرفت. ترکیبی از “meta” و “universe”، انگلیسی universe، برداشت خوبی از موضوع می‌دهد.

واژه متا به معنای چیزی شبیه به «بین»، «میان» یا «بعد» است و در پیوند با سایر واژه‌ها می‌تواند به این معنا باشد که چیزی در سطح بالاتری قرار دارد یا برتر از آنچه با آن مرتبط است.
به‌عنوان‌مثال، «متافیزیک» موضوعی است که فراتر از فیزیک کلاسیک است و پدیده‌هایی را توصیف می‌کند که فراتر از درک فیزیکی کلاسیک هستند. بنابراین اینجاست که فلسفی می‌شود، زیرا چیزی در حال توصیف است که هنوز قوانین روشنی برای آن وجود ندارد.
اگر به اصطلاح «دیوار چهارم» در یک فیلم یا سریال شکسته شود، یعنی شخصیتی مستقیماً با مخاطب صحبت کند یا در غیر این صورت متوجه شود که محتوا یک اثر تخیلی است، آن را نیز اغلب به عنوان «متا» توصیف می‌کنند.
اساساً «متاورس» جهانی از پیشرفت‌های فنی را توصیف می‌کند که فراتر از آنچه تاکنون شناخته‌ایم است. این با پیشرفت‌هایی در جهت وب 3.0 همراه است، یعنی نسل بعدی وب جهانی که بر مفاهیمی مانند بلاک چین، ارز دیجیتال و اقتصاد مبتنی بر توکن استوار است.

تاریخچه متاورس

متاورس چیست؟ تاریخچه و آینده آن

 

اصطلاح متاورس در سال 1992 توسط نویسنده آمریکایی به نام نیل استفنسون ابداع شد. او از متاورس برای توصیف جاده‌ای در اطراف یک سیاره در رمان علمی تخیلی خود “تصادف برف” استفاده کرد. همان‌طور که افراد در رمان از آواتارها برای حرکت در خیابان‌های متاورس استفاده می‌کنند، افراد در جهان‌های اینترنتی نیز همین کار را می‌کنند.

پروژه متاورس

مثال رایج اصطلاح متاورس همان چیزی است که مارک زاکربرگ و شرکتش متا ایجاد کردند. چیزی که در ابتدا به عنوان فیس بوک آغاز شد، از آن زمان به دلیل موفقیت عظیم، این شرکت بسیار بزرگ‌تر شده است.
حداقل از زمان تصاحب واتس‌اپ، اینستاگرام، شرکت واقعیت مجازی Oculus و شرکت‌های مختلف فناوری دیگر، مشخص شده است که متا به بخش‌های بیشتری از زندگی روزمره ما می‌رسد. این دقیقاً همان چیزی است که متاورس می‌خواهد شروع کند.
هدف این است که همه عناصر زندگی روزمره را با یکدیگر شبکه کنیم تا بتوانیم با یک کلیک، یک ضربه زدن به آنها دسترسی داشته باشیم. چه برقراری تماس، برداشت پول، خرید، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت، رزرو تعطیلات، به اشتراک گذاشتن تجربیات مهم یا گذراندن وقت با عزیزان، همه اینها باید در Metaverse امکان پذیر باشد.

اما یک دقیقه صبر کنید، آیا نمی‌توانیم از قبل همه این کارها را انجام دهیم؟ و با کمک اینترنت و گوشی‌های هوشمند ما! درست است، اما Metaverse قرار است حتی تعاملی‌تر و فراگیرتر از آنچه تاکنون با تلفن‌های هوشمند خود تجربه کرده‌ایم باشد.

متاورس دیگر فقط اینترنت نیست که شما به آن نگاه کنید. مارک زاکربرگ می‌گوید: «شما در آن شرکت می‌کنید، در آن حرکت می‌کنید.» بنابراین، دیگر فقط از این فناوری استفاده نمی‌کنید، بلکه بخشی مستقیم از آن می‌شوید.
درک این نکته مهم است که زاکربرگ و شرکتش ادعای انحصاری در مورد “یک متاورژن” ندارند. هیچ حق ثبت اختراعی وجود ندارد که شامل ایده اصلی متاورس باشد. این با این مفهوم در تضاد است، زیرا هیچ کس نمی‌تواند همه حوزه‌ها را به طور همزمان ارائه، مدیریت و گسترش دهد، حتی متا.

دنیای متاورس

متاورس به طور قابل توجهی با اینترنت کلاسیک متفاوت است. کاربران نه تنها از بیرون به وب‌سایت‌ها و محتوای آن‌ها نگاه می‌کنند، بلکه خودشان بخشی از واقعیت مجازی می‌شوند و طوری به آنجا می‌روند که گویی در دنیای واقعی خودشان هستند. بنابراین، شرکت‌های متاورس این فرصت را دارند که خود را از نزدیک به مشتریان خود معرفی کنند، اگرچه همه چیز کاملا دیجیتالی است.
Metaverses فرصت‌های متعددی را برای باز کردن گروه‌های هدف جدید و گسترش مدل کسب‌وکار خود و ایجاد آن در آینده ارائه می‌دهد. شرکت‌ها از مزایای دیجیتالی‌سازی و یک فروشگاه ثابت بهره می‌برند، بدون اینکه مجبور به تحمل معایبی مانند اجاره، هزینه‌های پرسنل یا نظافت باشند.
به عنوان یک شرکت، می‌توانید از متاورس برای ارائه آنلاین محصولات خود استفاده کنید و آنها را ملموس کنید. این از طریق تعامل مستقیم در واقعیت مجازی بسیار فعال‌تر از وب‌سایت‌های قبلی موفق می‌شود. همچنین می‌توانید با مشتریان خود گفتگو داشته باشید و خدمات حرفه‌ای و مستقیم به مشتریان ارائه دهید.
علاوه بر این، متاورس امکان سفر در دنیای دیجیتال و بازدید از مکان‌های مختلف را فراهم می‌کند. بنابراین می‌توانید در جلسات، رویدادها و دوره‌های آموزشی به صورت حضوری بدون خروج از منزل یا محل کار، شرکت کنید.
پلتفرم‌های Metaverse شما را قادر می‌سازند تا بدون نیاز به تماس مستقیم و فوری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود، گروه هدف شما را از طریق کانال‌های مختلف مورد خطاب قرار داده و به شما این شانس را می‌دهد که به وضوح از رقبای خود متمایز شوید.

آینده متاورس

به‌خصوص در طول همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از مردم متوجه شدند که خیلی چیزها می‌توانند در یک‌لحظه تغییر کنند. حفظ ارتباطات اجتماعی دشوار بود، فعالیت‌های عادی مانند خرید یا رفتن به پزشک با قوانین بسیاری همراه بود. در نتیجه، مردم به طور فزاینده‌ای به جایگزین‌های دیجیتال روی می‌آورند. خواه کنفرانس‌های ویدئویی با دوستان و خانواده، ملاقات دیجیتالی با پزشک، مطب خانگی، کلاس‌های درس مجازی یا کشف دنیای دیجیتال دربازی‌های ویدئویی. حتی پس از آرام شدن اوضاع تا حدودی، بسیاری از مردم دیگر نمی‌خواهند بدون این جایگزین‌ها کار کنند. از این‌ گذشته، آنها زندگی روزمره را آسان‌تر می‌کنند و به ما دیدگاه جدیدی در مورد چیزها می‌دهند.

مفهوم Metaverse هنوز راه درازی در پیش دارد تا به بلوغ کامل برسد و تمام عملکردهایی را که برای آن طراحی شده است انجام دهد. در حال حاضر، بیشتر توابع هنوز نسبتاً نوپا و ساده هستند، فناوری و پیاده‌سازی آن هنوز به طور کامل توسعه‌نیافته است. این را می‌توان به‌عنوان‌مثال در آواتارها مشاهده کرد که در حال حاضر بیشتر شبیه به شخصیت‌های کارتونی طراحی شده‌اند. مدتی طول می‌کشد تا آنها شبیه افراد واقعی و نحوه تعامل آنها با یکدیگر شوند.

علاوه بر این، قدرت محاسباتی موجود در Metaverse هنوز کاملاً قابل مدیریت است. با این‌ حال، عملکرد بالا برای بسیاری از موارد مانند Metaverse NFT، Metaverse Blockchain یا Metaverse Coin مورد نیاز است. ممکن است 20 سال دیگر طول بکشد تا قدرت محاسباتی به سطح موردنیاز برسد و توابع مربوطه به طور کامل در دسترس باشند.
براین‌اساس، هنوز نمی‌توان به طور قابل‌اعتماد ارزیابی کرد که آیا متاورژن‌ها در درازمدت غالب خواهند شد یا خیر. این عمدتاً به کاربرپسند بودن عملکردها و ویژگی‌ها بستگی دارد. اگر مردم بتوانند با فناوری‌های جدید کنار بیایند، از آنها نیز استفاده خواهند کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *