0

قیمت گذاری انتقالی چیست؟ اهداف و معایب آن

قیمت گذاری انتقالی چیست؟ اهداف و معایب آن

“قیمت انتقالی چیست؟” اگر این سوال برایتان پیش آمده لطفا این مقاله را با دقت بخوانید. زیرا نادیده گرفتن قوانین قیمت‌گذاری انتقال می‌تواند منجر به ریسک مالی برای شرکت شما شود. بسته به قیمت انتقال تعیین شده برای معامله، میزان مالیات پرداختی در هر کشور بسیار متفاوت است و پیامدهای بالقوه جدی برای مدیریت شرکت خواهد داشت.

پس از خواندن این مقاله، مفهوم قیمت‌گذاری انتقالی را درک می‌کنید. ابتدا قیمت‌گذاری انتقالی را تعریف می‌کنیم. در مرحله بعد، خطرات مالی بالقوه‌ای را که در صورت عدم برداشتن گام های صحیح با آن مواجه می شوید، کشف خواهید کرد. در نهایت، شما یاد می گیرید که شرکت شما باید چه الزاماتی را برآورده کند.

قیمت گذاری انتقالی چیست؟

قیمت‌گذاری انتقالی به قیمت کالاها و خدماتی اطلاق می‌شود که بین شرکت‌های تحت کنترل مشترک، مبادله می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت تابعه به شرکت هلدینگ یا یک شرکت مرتبط خود کالاها را بفروشد یا خدمات ارائه دهد. قیمتی که در نظر گرفته می‌شود به عنوان قیمت انتقالی نامیده می‌شود.

واحدهای تحت کنترل مشترک به آنهایی اطلاق می‌شود که در نهایت توسط یک شرکت مادر واحد کنترل می‌شوند. شرکت‌های چند ملیتی از قیمت‌گذاری انتقالی به عنوان روشی برای تخصیص سود(سود قبل از بهره و مالیات) بین شرکت‌های تابعه مختلف خود در سازمان استفاده می‌کنند.

استراتژی‌های قیمت‌گذاری انتقالی از منظر مالیاتی مزایای بسیاری را برای یک شرکت ارائه می‌کنند. اگرچه مقامات نظارتی اغلب از دستکاری قیمت‌های انتقال برای اجتناب از مالیات ناراضی هستند. در برخی موارد، شرکت‌ها حتی با اجتناب از تعرفه کالاها و خدماتی که در سطح بین‌المللی مبادله می‌شوند، هزینه‌های خود را برای معاملات مرتبط کاهش می‌دهند. قوانین مالیاتی بین‌المللی توسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی(OECD) و شرکت‌های حسابرسی تحت نظارت OECD، صورت‌های مالی شرکت‌های چندملیتی را بررسی و حسابرسی می‌کنند.

یک مثال از قیمت گذاری انتقالی

فرض کنید برای یک شرکت چند ملیتی 100 دلار هزینه دارد تا یک جعبه موز در اکوادور تولید کند. سپس آن جعبه را به یک شرکت وابسته واقع در بهشت مالیاتی به قیمت 100 دلار می فروشد و هیچ سودی در اکوادور باقی نمی گذارد.
شرکت وابسته به امور مالیاتی بلافاصله آن جعبه را به یک شرکت وابسته در لهستان به قیمت 300 دلار می‌فروشد و 200 دلار سود در امور مالیاتی باقی می‌گذارد. آن شرکت وابسته لهستانی جعبه را به قیمت واقعی بازار 300 دلار به یک سوپرمارکت می فروشد و هیچ سودی در لهستان باقی نمی گذارد.
در نتیجه، شرکت چندملیتی هیچ مالیاتی در اکوادور و هیچ مالیاتی در لهستان نمی پردازد و 200 دلار سودی که به امور مالیاتی منتقل می شود، مشمول مالیات نمی شود.
به این ترتیب، شرکت های چند ملیتی از مسئولیت خود در پرداخت مالیات اجتناب می کنند و از مشارکت در جوامعی که در آن فعالیت می کنند کوتاهی می کنند.

الزامات برای شرکت شما چیست؟

قوانین قیمت‌گذاری انتقال در سراسر جهان کاملاً مشابه است. در عین حال، حوزه‌های تمرکز متفاوتی در کشورهای خاص وجود دارد. به طور کلی، اگر شرکت شما معاملات کنترل شده‌ای داشته باشد، مقررات قیمت‌گذاری تعدادی تعهدات را بر دوش شما تحمیل می کند.
شرکت شما باید بتواند ثابت کند که شرایط و ضوابط معاملات داخلی با شرایطی که در بازار آزاد هنگام انعقاد معاملات مشابه مورد توافق قرار می‌گرفت قابل مقایسه است(به عنوان «طول بازو» نامیده می‌شود).

شرکت شما باید اسنادی را که نشان می‌دهد شامل:

(الف) نحوه تعیین قیمت انتقالی
(ب) اینکه آیا قیمت گذاری انتقالی مطابق با اصل بازو است یا خیر.

شرکت شما باید اظهارنامه های مالیاتی سالانه شرکتی را بر اساس شرایط و ضوابط معاملات کنترل شده در بازه زمانی بازو ارائه کند.
تعهدات ممکن است ساده به نظر برسند. اما در عمل مالیات دهندگان اغلب زمان و تلاش زیادی را صرف اطمینان از برآورده شدن این موارد می‌کنند. به عنوان مثال، یک تحلیل قیمت‌گذاری انتقالی که با هدف انجام تعهد دوم ذکر شده در بالا انجام می‌شود، می‌تواند بیش از 100 صفحه را شامل شود!

اهداف قیمت گذاری انتقالی

تفاوت زیادی در نرخ مالیات بین کشورها وجود دارد. در صورت عدم کنترل، این عمل می‌تواند منجر به انتقال سود از کشورهای با مالیات بالا به کشورهای با مالیات پایین‌تر شود، همانطور که در مثال نشان داده شده است.
با وجود اینکه احتمال کمتری دارد، ممکن است سیاست قیمت‌گذاری منجر به این شود که شرکت‌های چندملیتی مالیات‌های بسیار زیادی را در کشورهای با مالیات بالا و بسیار کم در کشورهای با مالیات پایین گزارش کنند.
هدف اصلی مقررات قیمت گذاری انتقالی، جلوگیری از هر دو موقعیت و اطمینان از اینکه سود در محلی که ارزش واقعی ایجاد می‌کند، مالیات می‌شود.

اصل طول بازو چیست؟

ماده 9 کنوانسیون مدل مالیاتی OECD قوانین اصل طول بازو را شرح می‌دهد. بیان می‌کند که قیمت‌های انتقال بین دو واحد تجاری که معمولاً کنترل می‌شوند. باید به گونه‌ای رفتار شود که گویی آن‌ها دو نهاد مستقل هستند، و در نتیجه با یکدیگر مذاکره کنند.
اصل طول بازه مبتنی بر بازارهای واقعی است و یک استاندارد بین‌المللی واحد برای محاسبه مالیات را ارائه می‌کند. که به دولت‌های مختلف امکان می‌دهد تا سهم مالیات خود را جمع‌آوری کنند و در عین حال شرایط کافی برای شرکت‌های چندملیتی ایجاد می‌کند تا از مالیات مضاعف اجتناب کنند.

مزایای قیمت گذاری انتقالی

قیمت گذاری انتقالی چیست؟ اهداف و معایب آن

قیمت گذاری انتقالی با ارسال کالا به کشورهای دارای نرخ تعرفه بالا با استفاده از قیمت‌های انتقال پایین به کاهش هزینه‌های عوارض کمک می‌کند تا پایه وظیفه این گونه معاملات کاهش یابد.
کاهش مالیات بر درآمد و شرکت‌ها در کشورهای با مالیات بالا از طریق قیمت‌گذاری بیش از حد کالاهایی که به کشورهایی با نرخ مالیات پایین‌تر منتقل می‌شوند، به شرکت‌ها کمک می‌کند حاشیه سود بیشتری کسب کنند.

معایب قیمت گذاری انتقالی

ممکن است در بخش های یک سازمان در مورد سیاست‌های قیمت‌گذاری و انتقال اختلاف نظر وجود داشته باشد. هزینه‌های اضافی زیادی از نظر زمان و نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای قیمت‌های نقل و انتقال و حفظ یک سیستم حسابداری مناسب برای پشتیبانی از آنها متحمل می‌شود. قیمت‌گذاری انتقالی یک روش بسیار پیچیده و زمان بر است.

تعیین قیمت برای اقلام نامشهود مانند خدمات ارائه شده، که در خارج فروخته نمی‌شوند، دشوار است. فروشندگان و خریداران عملکردهای متفاوتی را انجام می‌دهند و بنابراین انواع مختلفی از ریسک‌ها را متقبل می‌شوند. به عنوان مثال، فروشنده ممکن است از ارائه ضمانت برای محصول خودداری کند. اما قیمت پرداخت شده توسط خریدار تحت تأثیر این تفاوت خواهد بود.

چگونه گوگل از قیمت گذاری انتقال استفاده می‌کند

گوگل یک دفتر مرکزی منطقه‌ای در سنگاپور و یک شرکت تابعه در استرالیا دارد. شرکت تابعه استرالیا خدمات پشتیبانی فروش و بازاریابی را به کاربران و شرکت‌های استرالیایی ارائه می‌دهد. این شرکت تابعه استرالیا نیز خدمات تحقیقاتی را به گوگل در سراسر جهان ارائه می‌کند. در سال مالی 13-2012، گوگل استرالیا حدود 46 میلیون دلار به عنوان سود از درآمد 358 میلیون دلاری به دست آورد. پرداخت مالیات شرکتی پس از ادعای اعتبار مالیاتی 4.5 میلیون دلاری، 7.1 میلیون دلار استرالیا برآورد شد.

وقتی از خانم میل کارنگی، رئیس سابق گوگل استرالیا پرسیده شد که چرا گوگل مالیات بیشتری در استرالیا پرداخت نمی‌کند، پاسخ داد که سهم سنگاپور در مالیات قبلاً در کشوری که دفتر مرکزی آن ها در آنجا بود پرداخت شده است. گوگل مجموع پرداخت مالیات را 3.3 میلیارد دلار در مقابل درآمد 66 میلیارد دلاری گزارش داد. نرخ‌های مالیات موثر به 19 درصد می‌رسد که کمتر از نرخ مالیات قانونی 35 درصد در ایالات متحده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *