0

فریلنسر یا شغل آزاد چیست؟مزایا و معایب آن

فریلنسر یا شغل آزاد چیست؟مزایا و معایب آن

فریلنسینگ یا شغل آزاد به دلیل آزادی و اینکه افراد به راحتی می‌توانند پیشنهادهای شغلی دریافت کنند، یک گزینه شغلی محبوب است. برخلاف سایر مشاغل معمولی، به عنوان شخص مستقل، شما رئیس خود هستید زیرا می‌توانید درخواست‌های افراد را بپذیرید تا روی پروژه‌ای برای آنها کار کنید یا نه.
مطالعات نشان داده است که تقریباً تعداد زیادی از افراد خوداشتغال در سراسر دنیا وجود دارد که 30٪ از نیروی کار را تشکیل می‌دهد. در این مقاله به شغل آزاد و ویژگی‌های این سبک‌کاری می‌پردازیم.

معنی فریلنسر

فریلنسر یا خود اشتغال فردی است که به جای اینکه زیر نظر یک شرکت یا کارفرما کار کند برای خودش کار می‌کند. به عبارت دیگر، یک فریلنسر خوداشتغال است. در یک شرکت معمولا بخش‌های مختلفی وجود دارد که وظایف خاصی را انجام می‌دهند.
با این حال، فریلنسرها عموماً تمام بخش‌های کار را خودشان انجام می‌دهند، از جمله صورت‌حساب مشتریان، پرداخت مالیات آنها، و خرید دستگاه‌ها و ابزارهای لازم برای شغل آزاد.
در شغل آزاد با مشتریان، شرکت‌ها یا آژانس‌هایی که به خدمات شما نیاز دارند قرارداد می بندید. مشخصات کار می‌تواند از مقاله‌نویسی گرفته تا عکاسی باشد. با این حال، همچنین می‌توانید با شرکت‌هایی کار کنید که خدمات خود را می‌فروشند و برای آنها شغل ایجاد می‌کنند.

مزایای شغل آزاد

فریلنسر یا شغل آزاد چیست؟مزایا و معایب آن

کار در شغل آزاد مزایای زیادی دارد، از جمله:

انعطاف پذیری

بر خلاف مشاغل استخدامی با یک برنامه زمانی مشخص، شغل آزاد بسیار انعطاف‌پذیر است و شما می‌توانید در هر زمانی که مناسب شماست کار کنید. به عبارت دیگر، به عنوان یک فریلنسر، می‌توانید هر زمان که بخواهید کار و ساعت یا ماه‌های کاری خود را انتخاب کنید.
به این ترتیب می‌توانید به اندازه کافی استراحت کنید و حتی مشاغل دیگر را در دوره‌های خاص انجام دهید. برای مثال، وقتی نوبت به نوشتن و ارائه محتوا می‌رسد، افراد زمان‌های متفاوتی دارند که در آن عملکرد بهینه دارند. آنها ممکن است صبح یا بعد از ظهر در بهترین حالت خود باشند. شغل آزاد به شما این امکان را می‌دهد که زمانی را انتخاب کنید که به شما امکان عملکرد بهینه را می‌دهد و شانس تولید کار رضایت‌بخش را افزایش می‌دهد.

توانایی انتخاب شغل و مشتری

وقتی به عنوان کارمند کار می‌کنید، نمی‌توانید نوع شغلی را که می‌خواهید یا مشتری را انتخاب کنید. به عنوان یک شغل آزاد، پس از بررسی یک پیشنهاد شغلی، با توجه به عواملی مانند شرایط پرداخت، مدت زمان تعیین شده برای انجام کار و محتوای کار، بسته به آنچه می‌خواهید، حق رد یا قبول آن را دارید.
اگر شخصیت مشتری را دوست ندارید یا اهداف شما با هم هماهنگ نیست، می‌توانید پیشنهاد شغلی را رد کنید. این احساس آزادی اغلب با مشاغل آزاد مرتبط است.

آموزش

در شغل آزاد، ممکن است در زمینه‌های مختلف کار کنید یا گاهی در مورد موضوعات مختلف بنویسید. شغل آزاد، قرارگرفتن تطبیق‌پذیری شما را افزایش می‌دهد، زیرا از طریق تحقیق در مورد زمینه‌هایی که با آنها آشنا نیستید شناخت پیدا می‌کنید.

استقلال

در یک شغل آزاد، شما به تنهایی و برای خودتان کار می‌کنید. این عامل مستقل به این معنی است که می‌توانید با سرعت دلخواه کار کنید. اما نباید ضرب‌الاجل‌ها را نادیده بگیرید یا عملکرد ضعیفی داشته باشید.

حجم کار

برخی افراد کار تمام‌وقت را طاقت‌فرسا می‌دانند. با این حال، در شغل آزاد می‌توانید حجم کاری راحت خود را تعیین و با سرعت مناسب خود کار کنید.

امکان انتخاب محل کار

شما می‌توانید جایی که می‌خواهید کار کنید و راحت‌ترین گزینه خود را انتخاب نمایید. می‌توانید از خانه، کافی‌شاپ یا حتی کتابخانه کار کنید یا هر چیزی که برای شما مفید است. همچنین مسافت مانعی برای کار آزاد نیست. شما می‌توانید پیشنهادات کاری را از سراسر جهان بپذیرید.

معایب شغل آزاد

علی‌رغم تمام این مزایا، شغل آزاد معایبی نیز دارد که عبارتند از:

بدون درآمد ثابت

از آنجایی که شغل آزاد شغل ثابتی نیست، درآمد آن همیشه تضمین نمی‌شود. در شغل آزاد با روزهایی که سودآور هستند و روزهایی که سود ندارند مواجه خواهید شد. این «بی‌ثباتی» یکی از معایب عمده شغل آزاد است.

امکان پرداخت با تاخیر

ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که مشتریان نتوانند پرداخت کنند یا پرداخت را به تاخیر بیندازند. این امکان می‌تواند موقعیت‌های آشفته‌ای را برای یک شغل آزاد ایجاد کند؛ زیرا ممکن است به آن درآمد متکی باشید.

عدم دریافت مزایای کارکنان

شما به عنوان یک کارمند از مزایای خاصی مانند درآمد ثابت و بیمه سلامت و خانه برای خود و خانواده بهره‌مند می‌شوید. یا حتی می‌توانید یک ملک خاص را از طریق وام مسکن در برخی شرایط به دست آورید. با این حال، در شغل آزاد، این مزایا در دسترس نیستند.

سخن آخر

در حالی که حین فعالیت در شغل آزاد چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد، نکات زیر ضروری است و تقریباً برای هر مسیر شغلی کاربرد دارد.

به یک منبع درآمد تکیه نکنید: به‌عنوان یک فریلنسر، می‌توانید درخواست‌های شغلی را به منابع مختلفی ارسال کنید، پس چرا به یکی از آنها تکیه کنید؟ نکته حرفه‌ای که هر فریلنسر باید بداند این است که هرگز به یک منبع خاص تکیه نکند. سعی کنید “همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید.” اگر به فکر شغل آزاد هستید، واقعاً باید چندین منبع جایگزین داشته باشید تا مطمئن شوید در صورت شکست یک منبع، همچنان درآمد ثابتی خواهید داشت.

از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید: هیچ کس در اولین تلاش در هیچ کسب و کاری حرفه‌ای نیست. درس گرفتن از اشتباهات گذشته باعث افزایش اثربخشی و بازده کاری شما به عنوان یک شغل آزاد می‌شود.

در مورد پیشنهادهای شغلی باز، اما انتخابی باشید: به عنوان یک شغل آزاد، خوب است که گزینه‌های خود را باز نگه دارید و خود را محدود نکنید. با این حال، به احتمال زیاد با پیشنهادهای کاری مواجه خواهید شد که کاملاً خارج از حوزه تخصصی شما خواهد بود. اگر متوجه شدید که نمی‌توانید کاری را انجام دهید یا به راحتی انجام آن را پس از بررسی محتوا یاد می گیرید، باید آن را رد کنید.

کاری را که به شما محول شده است به طور موثر انجام دهید: به عنوان یک فریلنسر، کیفیت کار شما بسیار مهم است زیرا به ایمن کردن پیشنهادات شغلی کمک می‌کند. بنابراین، هنگامی که پروژه‌ای به شما داده شد، بهترین تلاش خود را به کار ببرید و مطمئن شوید که وظایف محول شده به شما را به طور موثر پوشش می‌دهید.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *