0

شغل روزنامه نگاری چیست؟ و درآمد آن

شغل روزنامه نگاری چیست؟ و درآمد آن

روزنامه نگاران نقش مهمی در اطلاع‌رسانی به مردم دارند. فرقی نمیکند که بخواهید آخرین اخبار فوری، تحولات سیاسی یا تیم ورزشی محلی را دنبال کنید، یک روزنامه نگار ابتدا باید قابل‌اعتماد بودن خود را ثابت کند. اگر علاقه‌مند به روزنامه نگار شدن هستید، مهم است که بدانید هنگام درخواست برای یک اتاق خبر از شما چه انتظاراتی می‌رود.

در این مقاله، با توضیح کارهایی که یک روزنامه‌نگار انجام می‌دهد و مراحلی که می‌توانید برای شروع سفر خود بردارید، به بررسی کارهایی می‌پردازیم که باید انجام دهید تا حرفه روزنامه‌نگاری را دنبال کنید.

شغل روزنامه نگاری

یک روزنامه نگار از آنچه در جهان می‌گذرد به شیوه‌ای غیر جانب‌دارانه گزارش می‌دهد. روزنامه‌نگاری حوزه گسترده‌ای است و نقش‌های بسیاری در هر رشته تخصصی و تقریباً تمام جنبه‌های دنیای مدرن را پوشش می‌دهد. مسیرهای شغلی روزنامه‌نگاری شامل فرصت‌های گزارش چاپی، صوتی و تصویری است.

روزنامه‌نگاران باید درباره موضوعاتی که پوشش می‌دهند تحقیق کنند، از جمله خواندن فایل‌ها، انجام مصاحبه و ثبت درخواست برای اسناد از افراد یا آژانس‌هایی که در مورد آنها گزارش می‌دهند. برخی از روزنامه‌نگاران در زمینه‌های تعبیه‌شده کار می‌کنند و در سراسر جهان سفر کرده تا به طور مؤثرتری موضوع موردنظر خود را پوشش دهند.

درآمد روزنامه نگاری

روزنامه‌نگاران می‌توانند هم به‌عنوان کارمند تمام وقت یک منبع خبری که حقوق دریافت می‌کنند و هم به‌عنوان فریلنسر که به ازای هر مطلب حقوق دریافت می‌کنند، فعالیت انجام دهند. نرخ‌های دستمزد بسته به نوع شغل روزنامه نگاری که دنبال می‌کنید، موقعیت مکانی و سطح تجربه می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
طبق دفتر آمار کار، پیش‌بینی می‌شود که رشد شغلی برای روزنامه نگاران، خبرنگاران و تحلیل‌گران اخبار پخش تا سال 2030 به میزان 6 درصد افزایش یابد.

چگونه روزنامه نگار شویم

شغل روزنامه نگاری چیست؟ و درآمد آن

اگر می‌خواهید یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای شوید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

 ادامه تحصیل در مقطع لیسانس

مدرک لیسانس، حداقل سطح تحصیلات برای اکثر شرکت‌های رسانه‌ای است. مدرک روزنامه‌نگاری یا ارتباطات جمعی ترجیح داده می‌شود. با این حال، فارغ‌التحصیلان با مدارک مرتبط مانند روابط عمومی یا انگلیسی در صورت داشتن تجربه مناسب برای تکمیل، ممکن است برای موقعیت‌هایی در نظر گرفته شوند.
در حین کسب مدرک روزنامه‌نگاری، دوره‌هایی را می‌گذرانید که مهارت‌های مهم روزنامه‌نگاری را پوشش می‌دهد، مانند اخلاق رسانه‌ای، تحقیق، مصاحبه و نوشتن کپی جذاب. همچنین در مورد رسانه‌های مختلف برای روزنامه‌نگاری مدرن، از جمله چاپی، آنلاین و ویدئویی خواهید آموخت.

برای رسانه مدرسه یا دانشگاه کار کنید

مدرسه و دانشگاه فرصتی عالی برای کسب تجربه، قبل از تبدیل شدن به نیروی کار فراهم می‌کند. روزنامه‌نگاری رشته‌ای است که در آن کسب تجربه تا حد امکان برای نشان دادن توانایی‌های خود ضروری است، حتی زمانی که برای یک شغل ابتدایی درخواست می‌دهید.
اگر نوع رسانه‌ای را که می‌خواهید دنبال کنید، می‌دانید، باید در اوایل تحصیل در آن زمینه کار کنید، مانند کار در روزنامه مدرسه. فعالیت در رسانه‌های دانشجویی روشی موثر برای شروع ساختن مجموعه‌ای از کارهایی است که به آن افتخار می‌کنید و احساس می‌کنید بهترین نشان‌دهنده توانایی‌های شما به عنوان یک روزنامه نگار است.

یک وبلاگ راه‌اندازی کنید

روش دیگری که به شما کمک می‌کند تا مجموعه‌ای از تجربیات خود را بسازید، راه‌اندازی وبلاگ خود است. هنگام ایجاد یک وبلاگ شخصی، شما کنترل خلاقانه کاملی برای انتخاب موضوع، قالب و لحن نوشته دارید.
اگر از قبل زمینه‌ای را که می‌خواهید به آن وارد شوید را می‌دانید، وبلاگ خود را بر روی نوشتن در مورد آن موضوع متمرکز کنید. برای مثال، یک نویسنده ورزشی مشتاق، می‌تواند هر هفته وبلاگی ایجاد کند که تجزیه و تحلیل بازی‌های ورزشی را ارائه می‌دهد.

به دنبال کارآموزی باشید

به عنوان یک کلاس بالا، شما این فرصت را خواهید داشت که کارآموزی را در سازمان‌های رسانه‌ای دنبال کنید. این بهترین راه برای ایجاد تجربه و فعالیت در این صنعت است. در حالی که وبلاگ‌های شخصی و کاری برای مؤسسات مدرسه تجربیات مفیدی را ارائه می‌دهند، کارهایی که در یک محیط حرفه‌ای انجام می‌شوند برای سازمان‌های رسانه‌ای هنگام درخواست برای موقعیت‌های ابتدایی قابل توجه‌تر هستند.

وقتی یک کارفرمای آینده تجربه کارآموزی را در رزومه شما می‌بیند، می‌داند که شما نه تنها مهارت‌های اصلی روزنامه‌نگاری را یاد گرفته‌اید، بلکه تجربه استفاده از آنها را در یک اتاق خبر حرفه‌ای با ضرب‌الاجل‌های سخت را نیز دارید.

یک رزومه بنویسید

هنگام درخواست برای شغل روزنامه‌نگاری، رزومه نسبت به بسیاری از زمینه‌های دیگر اهمیت کمتری دارد، زیرا نمونه‌های نوشتاری شما شواهد قابل توجهی از مهارت‌های شما ارائه می‌دهند. با این حال، هنوز مهم است که یک رزومه حرفه‌ای ایجاد کنید.
برای بخش تجربه خود، علاوه بر هر دوره کارآموزی و تجربه حرفه‌ای که کسب کرده‌اید، کارهای انجام شده برای موسسات روزنامه‌نگاری مدرسه خود را نیز بگنجانید. اگر برای داستان‌هایی تحسین شده‌اید، مانند قطعاتی که جوایزی دریافت کرده‌اند یا توسط رسانه‌های خارج از منطقه محلی شما انتخاب شده‌اند، حتماً این موارد را در قسمت مربوطه در بخش تجربه یا در بخش جوایز و دستاوردها در رزومه خود یادداشت کنید.

ارسال به آگهی‌های استخدام

هنگام درخواست برای مشاغل روزنامه‌نگاری، مهم است که نمونه کار و رزومه خود را مطابق با شرح شغلی که برای آن درخواست می‌کنید، تنظیم کنید. در صورت امکان، تجربه کاری و نمونه‌های نوشتاری انتخابی خود را بر روی زمینه خاص آن موقعیت متمرکز کنید.

آیا روزنامه نگاری شغل مناسبی برای من است؟

روزنامه‌نگاری یک حرفه هیجان‌انگیز است که می‌تواند همه شما را به خود جذب کند. در سرتاسر جهان به دنبال داستان هستند، اما کار سختی نیز هست. این حرفه برای افرادی که اشتیاق به یادگیری و استعداد ارتباط دارند مناسب است. اگر به شغلی علاقه‌مند هستید که در آن بتوانید تغییری در جهان ایجاد کنید، روزنامه‌نگاری یک گزینه عالی است.

اگرچه کار در روزنامه‌نگاری مزایای زیادی دارد. اما عوامل بالقوه مهمی وجود دارد که باید هنگام در نظر گرفتن آن به عنوان یک شغل از آنها آگاه باشید. اگر ساعات کار منظم برای شما مهم است، روزنامه‌نگاری می‌تواند یک زمینه چالش‌برانگیز باشد. به‌ویژه برای خبرنگاران سطح ابتدایی که اغلب وظایف کمتر مطلوبی را بر عهده دارند که می‌تواند منجر به ساعات طولانی یا غیرعادی شود. دنیای روزنامه‌نگاری نیز در حال حاضر دستخوش یک تغییر لرزه‌ای است و رسانه‌های چاپی به شدت به نفع محتوای ویدیویی و آنلاین کاهش یافته‌اند. این امر منجر به کاهش پست‌های کارکنان و افزایش مشاغل آزاد به جای آن شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *