0

ساده ترین روش تولید و پرورش قارچ دکمه ای در منزل

ساده ترین روش تولید و پرورش قارچ دکمه ای در منزل

پرورش قارچ‌های خوراکی در خانه به یک روند محبوب تبدیل شده است، زیرا مردم زمان بیشتری برای کشف روش‌های تهیه غذا در اختیار دارند. برخلاف برخی از محصولات، قارچ‌ها به لطف در دسترس بودن کیت‌های پرورش با استفاده آسان، به راحتی رشد می‌کنند.
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه پرورش قارچ را در خانه شروع کنید؟ در این مقاله سعی داریم شما را با پرورش قارچ در منزل بیشتر آشنا کنیم:

پرورش قارچ در منزل

پرورش قارچ یک راه حل عملی برای مردم روستایی و حتی شهری است که با سرمایه‌گذاری کم، بتوانند از طریق آن در منزل درآمد کسب کنند. برای به دست آوردن بهترین نتایج از تلاش‌های خود برای رشد قارچ، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

– نوع آبی که استفاده می‌کنید مهم است. شما حدالامکان از آب کلر دار استفاده نکنید اگر امکان آن را ندارید، قبل از استفاده، اجازه دهید آب یک روز ساکن بماند. این به کلر فرصت تبخیر می‌دهد.

– پس از خیس شدن، کیت قارچ خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. یک نقطه تاریک یا سایه ایده‌آل است.

– مراقب دما باشید قارچ‌ها برای رشد ایده آل دوست دارند بین 65 تا 80 درجه فارنهایت نگهداری شوند. هر چیزی که خارج از این محدوده باشد، قارچ‌های شما یا به کندی رشد می‌کنند یا اصلا رشد نمی‌کنند.

پرورش قارچ دکمه ای در منزل

پرورش قارچ دکمه ای در منزل

مبتدیان به جای خرید هاگ قارچ، ترجیح می‌دهند کیت پرورش قارچ بخرند. این کیت‌ها شامل یک محیط رشد و همچنین بذر قارچ است که قبلاً انکوبه شده است. اگر از کیت استفاده می‌کنید، به مرحله 3 بروید.

کیت‌های پرورش قارچ بسته‌های کاملی هستند که برای شروع، فقط به رطوبت و یک نقطه تاریک نیاز دارند. انواع قارچ‌های محبوب عبارت‌اند از صدفی، شیتاکه و قارچ مورل. هر کیت شامل یک محیط رشد است که قبلاً با هاگ یا بذر تعبیه شده است. بسته به نوع قارچ، محیط رشد می‌تواند خاک اره، گونی یا برخی از پایه‌های غنی از مواد مغذی دیگر برای رشد قارچ‌ها باشد.

مرحله اول: هاگ‌ها را به محیط رشد اضافه کنید.
اولین مرحله تنظیم بستر یا محیط رشد است. برای این کار، با یک سینی کاشت که ابعاد آن تقریباً 35 در 40 سانتی متر و عمق 15 سانتی‌متر است شروع کنید. سینی می‌تواند از چوب، پلاستیک یا فلز ساخته شود. سینی را با مخلوطی از کمپوست و کود پر کنید و 3 سانتی‌متر فضا در بالای سینی باقی بگذارید. سپس هاگ‌ها را روی آن پخش کنید.
برای بهترین نتیجه، سعی کنید در طول این مرحله شرایط را استریل نگه دارید تا انواع دیگر کپک‌ها و قارچ‌ها به بستر وارد نشوند. به عنوان مثال، قبل از کار با زیرلایه حتماً دست‌های خود را کاملاً تمیز کنید و چاقو و سایر ابزارهای مورد استفاده را استریل کنید.

مرحله دوم: مطمئن شوید که خاک همیشه مرطوب است.
قارچ‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین اطمینان از مرطوب ماندن خاک در طول فرایند رشد ضروری است. برای مرطوب نگه داشتن محیط رشد خود، آن را یک یا دو بار در روز اسپری یا مه پاش کنید یا روی آن را با حوله مرطوب بپوشانید.

مرحله سوم: هاگ ها را تکثیر کنید.
برای سه هفته اول، دمای خاک باید در دمای 70 درجه انکوبه شود تا رشد کند. این کار را می‌توان با قرار دادن سینی‌ها در فضای گرم‌تری از خانه انجام داد، یا می‌توانید سینی را روی تشک حرارتی قرار دهید. پد گرمایشی را انتخاب کنید که دارای کنترل دقیق دما باشد و آن را زیر سینی قرار دهید. با استفاده از دماسنج خاک، اطمینان حاصل کنید که دمای خاک هرگز از 70 درجه بالاتر نمی‌رود زیرا دمای بالاتر می‌تواند هاگ‌ها را از بین ببرد.

مرحله چهارم: دما را بین 55 تا 60 درجه کاهش دهید.
به زودی رشدهای سفید و ریشه مانند یا میسلیوم، در بالای خاک ظاهر می‌شوند. وقتی تمام سینی پوشانده شد، زمان کاهش دما است. در حالی که بسیاری از سبزیجات باید در تابستان رشد کنند، پرورش قارچ یک پروژه زمستانی عالی است زیرا آنها در دماهای سردتر رشد می‌کنند.
دمای خاک را بین 55 تا 60 درجه کاهش دهید (برای انجام این کار، احتمالاً باید پد حرارتی را از زیر سینی بردارید) و روی میسلیوم را با حدود 3 سانتی متر خاک گلدان بپوشانید. پس از چند روز در این دما، قارچ‌های ریز معروف به پریموردیا شروع به جوانه زدن می‌کنند.

مرحله پنجم: قارچ‌ها را برداشت کنید و لذت ببرید!
قارچ‌های دکمه‌ای باید بعد از سه یا چهار هفته به طور کامل رشد کنند. وقتی کلاهک‌ها کاملاً باز شده و از ساقه‌ها جدا می‌شوند، می‌دانید که آماده برداشت هستند. اگر اجازه رشد طولانی‌تری داشته باشند، قهوه‌ای می‌شوند و در دسته قارچ‌های کرمینی قرار می‌گیرند. در مرحله نهایی رشد، آنها به قارچ‌های پورتوبلو حتی بزرگ‌تر تبدیل می‌شوند. در هنگام برداشت قارچ از یک چاقوی تیز برای برش ساقه استفاده کنید.

درآمد پرورش قارچ

رشد قارچ در بازه زمانی 35 تا 60 روز است. میزان سود پرورش قارچ بسته به مساحت اتاق شما دارد اما به طور متوسط در حدود یک متر مربع میسلیوم می‌توانید 30 کیلوگرم قارچ پرورش دهید. با احتساب قیمت هر کیلوگرم قارچ 38 هزار تومان، با یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت از هر یک متر مربع خانه، مبلغ 1.200.000 تومان کسب درآمد خواهید داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *