0

رشته مهندسی مکانیک چیست؟ مزایا و معایب آن

رشته مهندسی مکانیک چیست؟ مزایا و معایب آن

مهندسان مکانیک از علم برای حل مشکلات استفاده می‌کنند. این یک رشته بسیار گسترده است و شامل علم مواد، مکانیک سیالات، تئوری کنترل، مهندسی زیستی و انتقال حرارت، در میان رشته‌های دیگر مانند رباتیک، ترمودینامیک، نانوتکنولوژی و ساخت است.

رشته مهندسی مکانیک

یکی از گسترده‌ترین حوزه‌های فعالیت مهندسی، مهندسی مکانیک است. مهندسان مکانیک درک قوی از علوم و ریاضیات مهندسی دارند و از آن برای طراحی و نگهداری طیف گسترده‌ای از ماشین‌ها و سیستم‌های مهندسی استفاده می‌کنند. مهندسین مکانیک بر ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات برای تمام شاخه‌های صنعت، از جمله عملیات عمده مانند نیروگاه‌ها، طراحی و نظارت می‌کنند.
اگر خرابی رخ دهد، آنها علت شکست را تجزیه‌ و تحلیل و نحوه جلوگیری از آن را در آینده تعیین می‌کنند. مهندسان مکانیک روش‌هایی را برای احتراق اقتصادی سوخت‌ها، تبدیل انرژی گرمایی به نیروی مکانیکی و استفاده از آن نیرو برای انجام کارهای مفید توسعه می‌دهند.

شاخه‌های رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک رشته گسترده‌ای بوده که شامل شاخه‌های مختلف و زیادی است. ما در اینجا به چند شاخه مهم و محبوب اشاره می‌کنیم:

مهندسی خودرو: این رشته بر تولید، توسعه و ساخت انواع وسایل نقلیه جاده‌ای تمرکز دارد. تخصص‌ها شامل الکترونیک خودرو، مصرف سوخت، مدیریت کیفیت و مهندسی ایمنی است.

بیومکانیک: بیومکانیک علم حرکت یک بدن زنده است، از جمله اینکه چگونه عضلات، استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها برای تولید حرکت با هم کار می‌کنند. بیومکانیک بخشی از حوزه بزرگ‌تر حرکت‌شناسی است که به طور خاص بر مکانیک حرکت تمرکز می‌کند.

مهندسی هوافضا: دو شاخه همپوشانی این رشته را تشکیل می‌دهند که با توسعه هواپیما (مهندسی هوانوردی) و فضاپیما (مهندسی فضانوردی) مرتبط است. مهندسان هوافضا معمولاً در تیم‌های چندرشته‌ای متشکل از متخصصان آیرودینامیک، ساخت و ساز، علم مواد، نیروی محرکه و تحلیل سازه کار می‌کنند.

مهندسی دریا: این رشته به توسعه، طراحی، بهره‌برداری و نگهداری انواع صنایع دستی مبتنی بر آب می‌پردازد.

مهندسی راه آهن: اولین باری که اکثر دانش‌آموزان اصطلاح «مهندس» را می‌شنوند، احتمالاً به شخصی فکر می‌کنند که قطار را اداره می‌کند. خوب، معلوم است که آنها در این زمینه که به طراحی، ساخت و بهره‌برداری از انواع سیستم‌های حمل‌ و نقل ریلی می‌پردازد.

مهندسی مکاترونیک: مهندس ژاپنی تتسورو موری در سال 1969 اصطلاح مکاترونیک را برای توصیف رویکرد ترکیبی به مکانیک و الکترونیک ابداع کرد. این یک زمینه در حال تکامل است که حول طراحی و ساخت سیستم‌های هوشمند ساخته شده برای ساده‌سازی فرآیندها می‌چرخد، مانند روبات‌های صنعتی، سیستم‌های بینایی ماشین و بسیاری از دستگاه‌های “هوشمند” که طیف گسترده‌ای از صنایع را متحول کرده‌اند.

مزایا و معایب رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک چیست؟ مزایا و معایب آن

مهندسی مکانیک زمینه وسیعی از موقعیت‌های شغلی را پوشش می‌دهد. اما با این حال دارای معایب و مزایایی هست که در زیر به آنها می‌پردازیم:

مزایای رشته مهندسی مکانیک

اکثر مهندسان، رشته مهندسی مکانیک را به دلیل دامنه وسیع و کاربرد آن انتخاب می‌کنند. این فرصت‌های فراوانی را برای همه دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا در زندگی موفق شوند و اوج بگیرند. برای جمع آوری یک مقدمه کامل بر مهندسی مکانیک، دانشجویان باید در مورد مزایای آن بدانند. برخی از مزایای ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در زیر ذکر شده است:

آینده مطمئن

تقریباً در هر صنعتی به مهندسین مکانیک نیاز هست. مهندسان مکانیک یک لیست بی‌پایان برای انتخاب موقعیت شغلی دارند. علاوه بر این، از آنجایی که تقریباً همه بخش‌ها دارای مقیاس حقوقی عالی هستند، مهندسان مکانیک یک آینده مطمئن تضمین شده دارند که در آن می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند و به خوبی زندگی کنند.

حقوق بالا

مهندسان مکانیک بلافاصله پس از تکمیل مدرک خود از یک موسسه مهندسی معتبر، دارای یک حقوقی عالی هستند. از آنجایی که تقاضای جهانی برای مهندسان مکانیک وجود دارد، شرکت‌ها حقوق زیادی به مهندسان مکانیک آموزش دیده و آگاه پرداخت می‌کنند. همانطور که مهندسان به رشد خود ادامه می‌دهند، حقوق آنها با تجربه بهتر فوراً افزایش می‌یابد.

فرصت‌های جهانی

از آنجایی که مهندسی مکانیک رشته‌ای است که فرصت‌هایی را برای مهندسان در سراسر جهان باز می‌کند، مهندسان به دلیل شغل خود فرصتی برای سفر به سراسر جهان دارند. مدرک مهندسی مکانیک کاربرد جهانی دارد و بنابراین مهندسان فرصت‌های شغلی را از سراسر جهان دریافت خواهند کرد.

طیف گسترده‌ای از رشته‌های فرعی

در مهندسی مکانیک طیف وسیعی از موضوعات موجود است. شما می‌توانید در مهندسی خودرو، مهندسی هوافضا، مهندسی دریا، مهندسی مکانیک و بسیاری دیگر تخصص داشته باشید. با چنین طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی، به احتمال زیاد چیزی را پیدا می‌کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

محیط‌های کاری هیجان‌انگیز

تبدیل شدن به یک مهندس مکانیک می‌تواند شما را به مکان‌های جالبی مانند سکوهای نفتی، بیابان‌ها، اعماق دریا، صنایع خودروسازی و صنایع برق ببرد. اگر در زمینه طراحی تخصص و علاقه دارید می‌توانید در محیط اداری کار کنید.

نوآوری برای آینده

مهندسان مکانیک در خط مقدم فناوری‌های آینده هستند. مهندسان مکانیک درحال‌ توسعه فناوری‌های جدید برای تعدادی از صنایع از جمله حمل‌ و نقل، ساخت‌ و ساز، رباتیک و بسیاری موارد دیگر هستند. اگر مهندس مکانیک خوبی باشید، می‌توانید محصولات شگفت‌انگیزی را کشف، اختراع، ابداع، طراحی و خلق کنید.

حرفه محترم

مهندسی مکانیک یک حرفه معتبر است. مهندسان مکانیک جزء مهمی از جامعه محسوب می‌شوند و بدون آنها پیشرفت جامعه جهانی و توسعه دنیای مدرن غیرممکن است.

معایب رشته مهندسی مکانیک

شاغل بودن در مهندسی مکانیک مزایای را ارائه می‌دهد. با این حال، مهندسان مکانیک با تعدادی از معایب در زمینه کاری خود روبرو هستند:

جو رقابتی

اگرچه مهندسان مکانیک فرصت‌های پیشرفت مطلوبی را دریافت می‌کنند، اما این کار آسان نیست. به استثنای مهندسان مکانیک خود اشتغال، مشاغل پردرآمد در این زمینه اغلب از شرکت‌های بزرگ یا چند ملیتی است که محیط‌های کاری آنها به دلیل شرایط اقتصادی اخیر رقابتی‌تر شده است.

الزامات آموزشی

حداقل شرط لازم برای ورود به این رشته، مدرک لیسانس در مهندسی مکانیک یا یک دوره نزدیک مرتبط است. تحصیل در مقطع کارشناسی باید شامل ریاضیات، فیزیک، شیمی، مکانیک جامدات و سیالات، ترمودینامیک، علم مواد، کنترل فرایند و طراحی تجهیزات باشد. اینها به یک فارغ‌التحصیل تازه‌کار کمک می‌کند، اما ممکن است برای تضمین شغل کافی نباشد و نیاز است تا تحصیلات تکمیلی را بگذرانند.

حجم کار

یکی دیگر از نکات منفی که یک مهندس مکانیک با آن مواجه است، غیرقابل ‌پیش‌بینی بودن حجم کاری او است. کارهای مهندسی معمولا هفته به هفته متفاوت است. به عنوان مثال، در یک کارخانه تولیدی، یک مهندس مکانیک کارهای معمول تعمیر و نگهداری و کنترل فرآیند را در یک هفته انجام می‌دهد، در حالی که هفته بعد او را می‌بیند که روی پروژه دیگری کار می‌کند.

ساعت کاری

به این غیرقابل پیش‌بینی بودن حجم کار، جلسات تیم یا کارکنان، بررسی‌ها و ارزیابی‌ها، تحقیقات و ارائه‌ها و سایر وظایف اداری اضافه شده است. مهندسان مکانیک به طور معمول حدود 40 تا 45 ساعت در هفته کار می‌کنند، اگرچه در برخی از صنایع خصوصی یا در طول مراحل خاص پروژه، کار هفتگی می‌تواند تا 80 ساعت یا بیشتر طول بکشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *