0

درباره شغل ضایعاتی بیشتر بدانیم

درباره شغل ضایعاتی بیشتر بدانیم

حتماً شما هم در خیابان‌ها و کوچه‌ها افرادی را دیده‌اید که در سطل‌های زباله به دنبال ضایعات می‌گردند. بسیاری از افراد به آنها با دید ترحم نگاه می‌کنند. اما آیا تا به حال به درآمد این افراد فکر کرده‌اید؟

شغل ضایعاتی شاید شغل تمیز و مرتبی نباشد، اما در رده مشاغل پردرآمد قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با این شغل در ادامه مقاله همراه ما باشید.

تعریف شغل ضایعاتی

ضایعات به موادی می‌گویند که دیگر برای انسان‌ها قابل استفاده نیست، اما جمع‌آوری و فروش آنها دو مزیت دارد: هم می‌توان به سود خوبی دست یافت و هم از طریق جمع‌آوری آنها از طبیعت، به حفظ محیط زیست کمک کرد. امروزه افراد زیادی هستند که جمع‌آوری ضایعات را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده‌اند.

انواع ضایعات

درباره شغل ضایعاتی بیشتر بدانیم

تنوع شغلی در زمینه جمع‌آوری ضایعات بسیار زیاد بوده و هرکس با توجه به محلی که برای کار انتخاب می‌کند و ضایعاتی که بیشتر در آن محل تولید می‌شود، می‌تواند یک یا چند مورد از آن را انتخاب کند.

ضایعات چوبی

ضایعات چوبی مانند خاک‌اره، پوشال، تخته و… در کارخانه‌های چوب‌بری، مبلمان‌سازی و… تولید می‌شود. مرغداری‌ها از مشتریان همیشگی خاک اره هستند، همچنین برخی از صنایع برای تمیز کردن دستگاه‌های خود از خاک اره استفاده می‌کنند. پوشال نیز برای کولرها وسیله‌ای ضروری است. کارخانه‌های تولید تخته فشرده و MDF نیز همیشه به این مواد برای تولیدات خود نیاز دارند. پس ضایعات چوبی و فروش آنها درآمد خوبی به همراه خواهد داشت.

ضایعات کاغذی

کارتن و کاغذ نیز از ضایعات پرطرفدار و پردرآمد است. این نوع ضایعات در هر خانه و محله‌ای یافت می‌شود. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک و با جمع‌آوری کارتن و کاغذ ضایعاتی، آنها را پرس کرده و به کارخانه‌هایی مانند تولید دستمال‌کاغذی و… بفروشید. این ضایعات چون کم‌حجم بوده و فضای کمی را در انبارها اشغال می‌کند، طرفداران زیادی دارد.

ضایعات فلزی

از پردرآمدترین نوع ضایعات است. به همین دلیل در هر کوچه و محله‌ای شاهد گشت زدن وانت‌هایی هستیم که برای خرید ضایعات فلزی اعلام آمادگی می‌کنند. ضایعات فلزی چند نوع دارند: آلومینیوم، چدن، مس، مفرق و… که هرکدام قیمت خاص خود را دارند.

برخی از این ضایعات مانند قابلمه‌های مسی، قابل بازسازی بوده بنابراین با صرف هزینه اندکی می‌توان آنها را دوباره به فروش رساند، ولی برخی دیگر به کارخانه‌های بازیافت فلزی می‌روند که در آنجا با قیمت جهانی فلزات خرید و فروش می‌شوند.

ضایعات دیگر

ضایعات الکترونیکی که حاصل از قطعات الکترونیکی از کار افتاده می‌باشند، شامل مقادیری فلزات هستند، همچنین برخی قطعات آنها نیز قابل مصرف است.

ضایعات پلاستیکی که روزانه به مقدار زیادی در هر خانه‌ای تولید می‌شود و با بازیافت آن می‌توان کمک بزرگی به طبیعت کرد.

ضایعات پتروشیمی که درآمدهای زیادی را هم نصیب کارخانه‌های فروشنده و هم نصیب افراد جمع‌آوری‌کننده می‌کند. به طوری که پتروشیمی‌ها می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را از طریق فروش ضایعات تأمین کنند.

مراحل کسب درآمد از طریق ضایعات

برای شروع کار، شما باید به خرید خیابانی و محلی مشغول شوید تا با گذشت زمان و سودی که به دست آورده‌اید کارگاه ضایعاتی خود را تأسیس کنید. برای خرید ضایعات مراحل زیر را طی کنید:

1- شناسایی انواع ضایعات

شما باید قادر باشید تا ضایعات را از هم تفکیک کنید: چوب، کاغذ، پلاستیک، فلزی (انواع فلزات مختلف) غیرفلزی و… که هرکدام قیمت مخصوص به خود را دارند.

2- یافتن مرکز خرید و فروش ضایعات

به دنبال یک مرکز خرید و فروش ضایعات خوب باشید که هم با قیمت منصفانه‌ای از شما خرید کنند و هم پولتان را سروقت پرداخت کنند. پس برای یافتن آن خوب تحقیق کنید و کمی زمان صرف کنید.

3- آشنایی با روند قیمت‌گذاری

قیمت همه اجناس روز به روز در حال تغییر است. پس برای دست یافتن به سود مناسب اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

4- تهیه تجهیزات لازم برای جمع‌آوری ضایعات

این شغل نیز مانند مشاغل دیگر به تجهیزات خاصی نیاز دارد. وسیله‌ای برای حمل بار که معمولاً وانت و یا در مقیاس بزرگ‌تر تریلر است و تجهیزات دیگر که برای حمل ایمن‌تر بار استفاده می‌شود.

پس از طی این مراحل، در صورتی که کار خود را جدی بگیرید و برای رسیدن به هدف بزرگ‌تر تلاش کنید، خیلی زود با سود حاصل از آن قادر به راه‌اندازی یک کارگاه ضایعاتی مستقل خواهید بود.

مزایا و معایب شغل ضایعاتی

هر شغلی دارای مزایا و معایبی است. اگر بخواهیم از مزایای شغل ضایعاتی بگوییم باید بدانید که:

– در این کار استقلال خوبی خواهید داشت چرا که خودتان رئیس کار خودتان هستید بنابراین دست شما در انجام همه امور باز است.

– با ورود به این شغل سبک زندگی شما تغییر می‌کند. به طوری که تمام زباله‌های خانه خود را به درستی و با دقت کافی تفکیک می‌کنید. و این یعنی یک قدم مثبت در دوستی با طبیعت.

– سود شما از انجام این کار بسیار بیشتر از زمانی است که برای دیگران کار می‌کنید و هرچه در این مسیر تلاش خود را بیشتر کنید، به درآمد بالاتری نیز خواهید رسید.

– سرمایه‌ای که برای راه‌اندازی این شغل نیاز دارید، بسیار کمتر از مشاغل دیگر است.

– راه‌اندازی یک کارگاه ضایعاتی به تخصص خاصی نیاز ندارد، پس هرکس با مقداری آشنایی در این زمینه قادر به تأسیس آن خواهد بود.

و اما معایب این شغل به شرح زیر است:

– اگر بخواهید به درآمد بالایی برسید باید فشار کاری خود را زیاد کنید تا در کمترین زمان به سود بالایی برسید، بنابراین شاید این فشار کاری بالا کمی شما را خسته کند.

– در ابتدای راه ممکن است کمی ضرر کنید تا کارگاه شما به سوددهی برسد، بنابراین راه‌اندازی این کار با کمی ریسک مالی همراه است.

– در کارگاه ضایعاتی که راه‌اندازی کرده‌اید مسئولیت همه امور به عهده شماست. پس گاهی ممکن است مجبور شوید کارهایی از قبیل نظافت نیز انجام دهید تا تمام امور درست و سروقت انجام گیرد و کم‌کاری کارکنان را خود شما جبران کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *