0

تفاوت بین CIO و CTO چیست؟

تفاوت بین CIO و CTO چیست؟

سازمان‌ها در بخش‌های مختلف، اغلب به مدیران اجرایی برای ایفای نقش‌های اصلی خاص متکی هستند، که در مورد شرکت‌های بزرگ‌تر بیشتر صدق می‌کند. دو مورد از این نقش‌های اجرایی، شامل مدیر ارشد اطلاعات (CIO) و مدیر ارشد فناوری (CTO) است که وظایف و مهارت‌های مشابهی را در برمی‌گیرند، اما به طور قابل توجهی با یکدیگر متفاوت هستند. با درک اینکه چه چیزی هر دوی این مشاغل را منحصر به فرد می‌کند، می‌توانید درک بهتری از موقعیتی که می‌‌خواهید به عنوان شغلی دنبال کنید به دست آورید. در این مقاله، نقش‌های CIO و CTO را تعریف می‌کنیم، وظایف آن‌ها را توضیح می‌دهیم و درباره تفاوت‌هایی که ممکن است بر انتخاب شغل شما تأثیر بگذارد، بحث می‌کنیم.

CIO چیست؟

یک کارشناس ارشد اطلاعات که به عنوان مدیر ارشد نوآوری نیز شناخته می‌شود، اجرای موفقیت آمیز رویه‌های فناوری اطلاعات را مدیریت می‌کند. وظیفه اصلی آنها این است که به زیرساخت‌های موجود نگاه کنند و راهی برای همسویی این زیرساخت با اهداف تجاری فعلی ابداع کنند و در عین حال نیم نگاهی به آینده داشته باشند و به این فکر کنند که چگونه می‌توانند این زیرساخت را تقویت کنند.

آن‌ها استراتژی کلی فناوری اطلاعات، از جمله انواع نرم‌افزار و سیستم‌ عامل‌هایی را که شرکت برای انجام کار استفاده می‌کند، تدوین و به اجرای آن کمک می‌کنند. آنها هنچنین مسئولیت فعالی در درک نوآوری‌ها و فناوری‌های رو به رشد و نحوه اجرای استراتژیک آنها دارند.

مدیر ارشد اطلاعات یک سازمان ممکن است به تولید بودجه فناوری اطلاعات شرکت کمک کند، اگرچه ممکن است بسیاری از وظایف خود را به سایر اعضای تیم از جمله مدیران فناوری اطلاعات محول کند. برای موفقیت در این نقش، CIO به معیارهای کلیدی موفقیت، از جمله بازگشت سرمایه، مشارکت تیم فناوری اطلاعات و ارزش کسب و کار ارائه شده نگاه می‌کند.

آنها از نظرات بقیه تیم برای ایجاد نتایج قوی در سراسر عملیات خود استفاده می‌کنند. اگر سایر بخش‌های تیم IT پیشنهاداتی برای بهبود زیرساخت‌های سازمان ارائه دهند، CIO سؤالات آنها را بررسی می‌کند. اگر این پیشنهادات بتواند ارزش بیشتری برای کسب و کار ایجاد کند، برای تحقق بخشیدن به آن کار می‌کنند.

CTO چیست؟

یک مدیر ارشد فناوری، پایگاه دانشی مشابه با همتای فناوری اطلاعات خود دارد، اما نقش گسترده‌تری در استفاده از فناوری عمومی سازمان دارد. بسیاری از سازمان‌ها برای برآوردن نیازهای روزمره خود به فناوری تکیه می‌کنند، به این معنی که برای تسهیل و مدیریت این استفاده از فناوری، به یک مجری ماهر نیاز دارند. CTOها به مدیر ارشد اطلاعات شرکت یا مدیر ارشد اجرایی گزارش می‌دهند و گاهی اوقات نیز، جایی در هیئت مدیره سازمان دارند.

سایر مسئولیت‌های CTO شامل ایجاد نقشه‌های راه برای پیاده‌سازی فنی، مانند زمان به‌روزرسانی و ارتقاء بخش‌های خاص و زیرساخت‌ها برای ماندن در رقابت است. این نقش همچنین ممکن است شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را که کارکنان برای پروژه‌ها استفاده می‌کنند، به‌ویژه پروژه‌هایی که شامل فناوری هستند و از آن برای انجام تحقیقات گسترده در مورد موفقیت شرکت برای تعیین هرگونه تغییر ضروری استفاده می‌کنند، ایجاد کند.

تفاوت بین CIO و CTO

تفاوت میان مدیر ارشد اطلاعات (CIO) و مدیر ارشد فناوری (CTO)

اگرچه این تعاریف و مسئولیت‌های اصلی بزرگترین تفاوت‌ها را در این مشاغل نشان می‌دهند، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بر انتخاب شما بین این دو موقعیت تأثیر بگذارد. دانستن بیشتر در مورد این تمایزات می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. تفاوت های بیشتر بین CIO و CTO عبارتند از:

فناوری

در فنآوری‌هایی که این دو شغل با آنها کار می کنند همپوشانی‌هایی وجود دارد، اما CIO در درجه اول بر خدمات فناوری اطلاعات سازمان، از جمله شبکه‌های کامپیوتری و کاربران آنها تمرکز دارد. بخش کلیدی، یافتن روش‌هایی برای بهبود زیرساخت‌های فعلی جهت کارآمدتر کردن آن و کاهش هزینه‌ها در فرآیند است، زیرا اجرای این خدمات بودجه گرانی را می‌طلبد.

رویکرد بازار

نحوه برخورد این دو نقش به بازار متفاوت است. یک CTO به طور منظم بازار را تجزیه و تحلیل می‌کند تا روندهای نوظهوری را که سازمان می‌تواند در آنها سرمایه‌گذاری کند، بررسی نماید. CIO در درجه اول با جنبه‌های داخلی کسب و کار سر و کار دارد و به استراتژی فناوری اطلاعات و چگونگی اصلاح آن می‌پردازد.

اگرچه یک CIO ممکن است با تامین‌کنندگان صحبت کند و ارتقای زیرساخت‌های خاصی را تهیه کند، اما پیشرفت‌های فناوری را دنبال نمی‌کنند و در عوض ممکن است این موضوع را به طور خاص به یک CTO واگذار کنند. اولویت اصلی آنها استفاده از فناوری موجود برای ایجاد خدمات با کیفیت بالا برای کارکنان و مشتریان است.

الزامات تحصیلی

هر دو موقعیت حداقل به مدرک لیسانس نیاز دارند. برای یک CTO، الزام تحصیلی ممکن است در علوم کامپیوتر، مدیریت بازرگانی یا سیستم‌های اطلاعاتی باشد، در حالی که یک CIO از مدرک علوم کامپیوتر، مدیریت فناوری اطلاعات یا مدیریت پایگاه داده بهره می‌برد.

کار گروهی

روشی که CIOها و CTOها تیم‌ها را توسعه می‌دهند نیز متفاوت است، اگرچه هر موقعیت از کار گروهی برای همکاری با سایر مدیران و بخش‌های مربوطه استفاده می‌کند. CIOها تقریباً به طور انحصاری با تیم‌ها و بخش‌های شرکت کار می‌کنند، و ممکن است با تامین‌کنندگان زیرساخت فناوری اطلاعات، برای تسهیل ارتقاء و تعمیرات اساسی سیستم فعلی همکاری کنند.

CTO‌ها اغلب خارج از سازمان کار می‌کنند و روابط قوی که با تامین‌کنندگان فناوری دارند فراتر از خدمات فناوری اطلاعات است. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا شرکای تجاری احتمالی را به طور کامل بررسی کنند و پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها را در صنعت خود تشخیص دهند که می‌تواند برای استفاده از فناوری شرکت مفید باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *